کد خبر 1343181
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: سخنان دیشب ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین بسیار جالب توجه بود. از این جنبه که او بلشویک ها (کمونیست های اکثریت ) را به شدت زیر سوال برد؛ معاهده برست لیتوفسک را خیانت دانست؛  لنین را تقبیح کرد ؛ دادن حق استقلال به جمهوری های شوروی را اشتباه دانست و حکومت فعلی اوکراین را فاسد و دست نشانده غرب معرفی نمود.

رئیس جمهور روسیه همچنین از اهمیت تاریخی ، فرهنگی، ژئوپلیتیکی و امنیتی اوکراین برای روسیه سخن گفت و مدعی شد ناتو به دنبال استقرار در اوکراین است و این عمل با شدیدترین واکنش از سوی کشور متبوعش روبرو خواهد شد.

پوتین همچنین مدعی شد اوکراین به دنبال سلاح اتمی است ، گاز روسیه را می دزدد و به تعهداتش در قبال کشورش عمل نکرده است و در نتیجه استقلال جمهوری های لوهانسک و دونسک را به رسمیت شناخت.

در خصوص سخنان دیشب پوتین چند نکته را باید یاد آور شد.

 پوتین کمونیسم و بلشویسم را زیر سوال برد اما از تاریخچه روسیه و ملی گرایی آن سخن گفت ؛ سخنان دیروز پوتین به معنای آن بود که رئیس جمهور فعلی روسیه را نباید افسر اطلاعاتی نظام کمونیستی سابق  و وفادار به آرمان های آن دانست بلکه وی فردی است که خود را ادامه پادشاهان تزاری می داند.

 پوتین برای اولین مرتبه بود که پس از زمامداری اش ، با چنین لحنی به تهدید اوکراین می پرداخت تا جایی که بسیاری سخنان او فرمان را شروع جنگ علیه کیف تعبیر کردند. این در حالی است که به اعتقاد نگارنده ، پوتین به مرگ گرفت تا طرف مقابل جرات واکنش سخت و جدی نسبت به استقلال جمهوری های لوهانسک و دونسک نداشته باشد و اتفاقا تهدید او نتیجه هم داد زیرا مواضع امروز زلنسکی و سران غربی کاملا منفعلانه و از سر درماندگی بود و ظاهرا خبری از واکنش نظامی اوکراین برای پس گرفتن مناطق دونباس نیست. 

پس از سخنرانی دیشب پوتین نیز نیروهای روسی با خیال راحت و بدون شلیک یک گلوله وارد مناطق تازه جدا شده از اوکراین شدند و مردم روس تبار دونسک نیز جدایی خود را جشن گرفتند .

 بسیاری می پرسند گام بعدی پوتین چیست ؟

 به باور راقم این سطور ، حاکم کرملین با این اقدام ضربه اول را به اوکراین و غرب زد و جدیت خود را نشان داد و آنان را ملتفت ساخت که در صورت لزوم اهل ریسک و اقدام نظامی بوده و به رسمیت شناختن لوهانسک و دونسک تنها گام اول اوست و در صورت اقدامات بعدی جهت پیوستن اوکراین به ناتو، خارکف و کیف و تمام اوکراین زیر شنی تانک های روسیه له می شود و تغییر رژیم در گام های بعدی پوتین محقق خواهد شد .

در نتیجه اوکراین با ۲ گزینه روبروست ؛ ادامه مسیر فعلی با غرب و افزایش تنش با روسیه و یا کوتاه آمدن و پذیرفتن تحقیر و خواسته های بعدی پوتین.

 این که زلنسکی و سران کیف چه راهی را انتخاب می کنند فعلا محل سوال است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.