فاطمی اردکانی معتقد است که اگر می‌خواهید ساختار تامین مالی و مقیاس اثرگذاری شرکت‌ها را متحول کنید، چاره‌ای جز عرضه اولیه نیست؛ چرا که در کل دنیا نیز اوضاع به همین منوال است و تقریبا تمامی شرکت‌های بالغ و مهم در هر صنعتی، سهام خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند.

سید روح اله فاطمی اردکانی – مدیر عامل توسن، در گفتگو با نبض فناوری، با بیان اینکه در ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ توسن به روش ترکیبی با عرضه اولیه حدود ۲ میلیون و یکصد هزار نفر به عنوان سهامدار اولیه توسن به جمع سهامداران این شرکت پیوست، اظهار کرد: این شرکت در حال حاضر از حیث تعدادی ۶۰۰ هزار نفر سهامدار فعال حقیقی دارد.

فاطمی اردکانی، با تأکید براینکه نام توسن تا زمان عرضه اولیه برای کسی آشنا نبود، اما با عرضه سهام توسن در بازار سرمایه، با نام و حوزه فعالیت شرکت آشنا شدند. به عنوان مثال در روز عرضه سهام توسن، بیش از ۲ میلیون نفر در خرید سهام این شرکت، مشارکت کردند. این خود به نوعی یک ابزار برندینگ ملی است که اهمیت و پایداری شرکت را بیش از پیش به مشتریان و مخاطبان شرکت نشان می‌دهد.
فاطمی اردکانی، گفت: این شرکت ظرف مدت ۵ ماه توانست با رشد بیش از ۲۳۷ درصد ارزش سهم مواجه شود. این رشد در حالی رخ داده که در این بازه زمانی شاخص کل از حدود ۱.۵۰۰.۰۰۰ به ۱.۲۹۰.۰۰۰ ریزش داشته است و در سایر بازارهای موازی نیز شاهد رکود یا ریزش بوده است.
وی افزود: اگر به نمودار قیمت سهام توسن از زمان عرضه اولیه تا کنون نگاه کنید، یک روند منظم و رو به رشد را ملاحظه می‌کنید. حتی در روزهایی که شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس و شاخص فرابورس، روند نزولی و نگران‌کننده‌ای داشته‌اند، افت شدید و پایداری در قیمت سهام توسن ایجاد نشده است و این موضوع به ظرفیت‌های نهفته در شرکت، اقبال شدید سرمایه‌گذاران، حمایت منطقی سهامداران عمده و برنامه‌های آتی شرکت بازمی‌گردد.
فاطمی اردکانی معتقد است که اگر می‌خواهید ساختار تامین مالی و مقیاس اثرگذاری شرکت‌ها را متحول کنید، چاره‌ای جز عرضه اولیه نیست؛ چرا که در کل دنیا نیز اوضاع به همین منوال است و تقریبا تمامی شرکت‌های بالغ و مهم در هر صنعتی، سهام خود را در بازار سرمایه عرضه می‌کنند.
وی ادامه داد: نکته کلیدی در این حوزه این است که امکانات و ابزارهای تامین مالی برای طرح‌های نوآورانه و تحقیق و توسعه بیشتر می‌شود؛ بنابراین قبل از عرضه اولیه تنها به دو منبع سرمایه سهامدار عمده و تسهیلات بانکی دسترسی دارید که طبیعتا هر دو مورد با محدودیت‌هایی مواجه است، اما با ورود به بازار سرمایه علاوه بر معرفی شرکت خود به طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، ابزارهای متنوعی برای تامین مالی مبتنی بر بدهی و سرمایه در دسترس شما قرار می‌گیرند و امکان بیشتری برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه خواهید داشت.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فناوری اطلاعات، ملزم شدن به انضباط مالی و شفافیت هستند، گفت: شرکت‌های نرم‌افزاری و فناوری معمولا به دلیل جنس فعالیت و افراد شاغل در آن، چندان به نظم و انضباط و شفافیت مالی توجهی ندارند و بسیاری از فرایندهای این حوزه را مانع خلاقیت و نوآوری می‌دانند. از سوی دیگر شرایط پذیرش و ساختارهای گزارش‌دهی و تحلیل در بازار سرمایه به نحوی است که شرکت‌های بی‌ثبات و نامنظم و غیرشفاف به هیچ وجه نمی‌توانند به بازار سرمایه وارد شده و یا در آن پایدار بمانند.
فاطمی اردکانی ادامه داد: ما در پنچ سال گذشته تلاش کردیم تا علاوه بر حفظ شرایط نوآوری و خلاقیت، فرایندهای مالی و گزارش‌دهی خود را نیز در تراز بازار سرمایه تنظیم کنیم و اکنون از منظر انضباط و شفافیت مالی جزو شرکت‌های برتر بازار هستیم. مزیت دیگری که بازار سرمایه برای شرکت‌های فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند، دیده شدن و نوعی برندینگ در سطح ملی است.

** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است