کد خبر 1354
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۵

پاسخ سؤالات و ابهام هاي مردم درباره نحوه اعلام و ثبت شماره حساب بانکي به منظور دريافت يارانه نقدي اعلام شد.

به گزارش مشرق، پايگاه اطلاع رساني دولت،در همين رابطه اعلام کرد: دولت اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها را آغاز کرده است و اکنون براي آماده سازي شرايط پرداخت نقدي يارانه ها به مردم در نيمه دوم سال، مدتي است که طرح دريافت و ثبت شماره حساب بانکي سرپرستان خانوار در استانهاي مختلف آغاز شده است.
از آنجا که تعداد زيادي از هموطنان درخصوص نحوه دريافت يارانه ها و ثبت شماره حساب، سوالاتي را در پايگاه اطلاع رساني دولت ثبت کرده اند، در اين گزارش 30 نکته اي که بيشتر مورد سوال و ابهام مردم بوده است، مطرح مي شود.
به هموطنان عزيزي که در مراحل اعلام و ثبت شماره حساب بانکي خود سوال يا ابهامي دارند توصيه مي شود گزارش زير را با دقت بخوانند.
1-در صورت تعويض شناسنامه به هر علتي از شماره سريال شناسنامه جديد استفاده نمائيد.
2-سرپرست خانوار مي تواند با مراجعه به هر يک از بانک هاي دولتي يا خصوصي حساب باز کند. بين بانک هاي دولتي و خصوصي تفاوتي وجود ندارد.
3-شرايط عمومي کليه کارت هاي بانکي عضو شتاب شامل بانک هاي دولتي و خصوصي مورد تاييد است.
4-اگر فردي در استان (الف) اقدام به تکميل فرم اطلاعات اقتصادي کرده باشد و در حال حاضر در استان (ب) ساکن باشد، جهت افتتاح حساب بايستي هنگامي‌که استان الف- (استاني که در سال 1387 اقدام به تکميل فرم اقتصاد خانوار خود کرده‌اند) جهت ثبت‌نام در سامانه معرفي گرديد اقدام به ثبت حساب خود نمايند.
5-در صورتي که در بانک هاي اعلام شده توسط سيستم حسابي نداريد و يا حساب هاي شما قديمي است و نمي خواهيد از آنها استفاده نمائيد، بانک ديگري را انتخاب نموده و شماره حساب خود را جهت بررسي اعلام نمائيد . پس از بررسي و تائيد شماره حساب اعلام شده ثبت نهايي مي گردد.
6-حساب هايي که در سال هاي قبل افتتاح شده است اکثرا فاقد کد ملي است و قابل قبول نيست، لذا بايد مجددا حسابي با کد ملي فرد سرپرست خانوار تشکيل شود.
7-حساب بانکي بايد به نام سرپرست خانوار باشد و حساب ساير افراد يا حساب هاي مشترک قابل قبول نمي باشد( اگرکسي ازاعضاي خانوار شماره حساب داشته ولي خود سرپرست خانوار شماره حسابي نداشته باشد، نمي تواند شماره حساب فردي را که شماره حساب دارد، وارد کند. حتما بايد شماره حساب سرپرست خانوار وارد شود.)
8-افرادي که حساب آنها در سامانه شناسايي نشده است مي توانند ترجيحا شماره کارت و در غير اينصورت شماره حساب متمرکز خود را اعلام کنند.
9-تنها حساب هاي قرض الحسنه، جاري و کوتاه مدت مورد تاييد است.
10-حساب هاي بانکي متمرکز در اولويت قرار دارند. منظور از حساب هاي بانکي متمرکز، حسابي است که مشتري نيازي به مراجعه به شعبه اي که حساب رادرآن افتتاح کرده، ندارد و در هر شعبه اي از بانک مي تواند کليه امور بانکي را انجام دهد مانند سيبا در بانک ملي وسپهر در بانک صادرات.
11- کساني که به هر دليل در زمان فراخوان وزارت رفاه و تامين اجتماعي موفق به اعلام شماره حساب خود نشده اند، مي توانند در مراحل بعد که اطلاع رساني خواهد شد، حساب خود را اعلام کنند.
12-کساني که کارت بانکي ندارند دقت کنند در ورود شماره کارت يا شماره حساب، فقط اعداد را وارد کرده و حروف و علائم را حذف نمايند مثال شماره حساب 123456/125 به صورت 125123456 وارد مي شود.
13-دارندگان کارت بانک سپه شماره کارت خود را از چپ به راست وارد کنند به طوريکه سه رقم آخر خالي بماند. مثال: شماره کارت 9876543219876 به صورت 6-1987-5432-9876 وارد مي شود.
14-با توجه به اينکه شماره کارت هاي بانک سپه 13 رقمي مي باشد؛ شما مي‌توانيد با مراجعه به بانک سپه شماره 16 رقمي جديد کارت خود را دريافت کنيد و يا فقط شماره حساب خود را در سايت ثبت نماييد .
15-در صورتي که با وارد کردن شماره ملي و سريال شناسنامه با اخطار "کد ملي وارد شده اشتباه است " روبرو شديد با شماره 0017-900-900 بدون نياز به پيش شماره از طريق تلفن ثابت يا شماره 48031222- 021 از طريق تلفن ثابت و همراه تماس بگيريد و کد ملي خود را اعلام کنيد. 16- شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تاييد شده است و با وارد کردن شماره ملي و سريال شناسنامه سايت پيغام مي دهد که" شما قبلا حساب خود را اعلام و تاييد کرده ايد". براي اين مورد شما بايستي با شماره 0017-900-900 بدون نياز به پيش شماره از طريق تلفن ثابت يا شماره 48031222-021 از طريق تلفن ثابت و همراه تماس بگيريد و کد ملي و نام بانک و شماره حساب اشتباه خود را اعلام کنيد تا اصلاح گردد.
17-افرادي که کد ملي آنها توسط سامانه شناسايي نشده‌ باشد و يا با پيغام" کدملي شما هنوز از مرکز آمار اعلام نشده است " به اين دليل است که خود آنها هنگام پرکردن فرم اطلاعات اقتصادي خانوار کد ملي خود را اشتباه وارد کرده اند. بعد از پايان جمع آوري اطلاعات مربوط در مرحله اول از سوي وزارت رفاه، از طرق مختلف با اين افراد ارتباط برقرار مي‌شود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از اين بابت نيز هيچ نگراني وجود ندارد.
18-در صورتي‌که در سامانه اعلام حساب خانوار به اشتباه گزينه "قبول ندارم" کليک شود، شما مي‌توانيد مجدداً با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، در سامانه ثبت‌نام نماييد.
19-در صورتيکه در صفحه اول به طور صحيح و کامل تمام فيلدها را پر ميکنيد اما پس از تاييد باز به همان صفحه باز ميگردد، احتمالاً تاريخ يا ساعت کامپيوتر شما اشتباه است. درصورتي که نتوانستيد وارد سايت شويد از مرورگر ديگري استفاده کنيد.
20-در صورتي که با ورود کد ملي و شماره سريال شناسنامه مرتبا به خطاي The requested URL could not be retrieved برخورد مي کنيد، اتصال اينترنت خود را بررسي نموده و پس از اطمينان ، کمي صبر نموده مجددا امتحان نمائيد .
21-در صورت مواجه با اطلاعاتي مغاير با اطلاعات هويتي خود و يا اطلاعات حساب خود پس از اطمينان از صحت آن با شماره 9009000017 تماس حاصل فرمائيد.
22-در صورتي‌ که سرپرست خانوار به دلايلي از جمله زنداني بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و براي ثبت در سامانه حساب افتتاح نمايد؛ در صورتي‌که سرپرست خانوار داراي شماره حساب قديمي (منتهي به سال 1388 و ماقبل آن) باشد،‌ مي‌توانيد در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نماييد،‌ در غير اين‌صورت سرپرست خانوار مي‌تواند با دادن وکالت به شخص ديگري‌، توسط ايشان اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس در سامانه ثبت‌نام نمايد.
23- کساني که صاحب فرزند شده‌اند يا به هر دليلي بعد خانوار آن‌ها تغيير يافته است و يا در صورت بروز هرگونه تغييري در فرم اقتصاد خانوار، بايستي پس از فراخوان استان مورد نظر از سوي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي براي ثبت حساب‌هاي بانکي خود در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نموده و پس از اعلام مرکز آمار ايران براي اصلاح فرم اقتصاد خانوار خود اقدام نمايند.
24- در پاسخ به اين سوال که اگر کسي در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آيا زماني براي اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاريخ آن چه موقع است؟ بايد گفت که اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسي حساب توسط بانک، مشخص شده و شما مي توانيد بامراجعه به سايت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام نماييد.
25-براي تغيير سرپرست خانوار به‌ دليل ازدواج،‌ طلاق يا فوت سرپرست خانوار بايستي پس از اعلام مرکز آمار ايران از طريق آن مرکز اقدام نموده و فرم خود را اصلاح نمايند.
26-کنترل و تاييد شماره حساب و مطابقت آن با هويت سرپرست خانوار به عهده بانک است.
27-پس از 10روز براي اطلاع از تاييد حساب اعلام شده، در صورتي که شماره تلفن همراه در فرم اعلام حساب اعلام شده باشد به دارنده حساب پيامک داده خواهد شد ويا بامراجعه به سايت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملي و کد پنج رقمي، نتيجه بررسي حساب اعلام مي شود .
28-در حال حاضر امکان تغيير حساب وجود ندارد.
29-اگر افرادي که داراي تمکن مالي براي امرار معاش خود و خانواده هستند، مي توانند از دريافت يارانه صرفنظر کنند اما از هر زمان که تمايل به دريافت يارانه داشته باشند، اين امکان براي آنها فراهم است که با مراجعه به همين سايت refahi.ir و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود از يارانه نقدي برخوردار شوند.
30-نشاني سايت اعلام حساب خانوار و اصلاح حساب تاييد نشده www.refahi.ir است.