به گزارش مشرق، منصور هدایتی؛ رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۸ تهران درباره این مسئله که برخی مدارس با غیبت دانشآموزان حتی برای یک روز برخورد سلبی مانند ممانعت از ورود دانشآموز به کلاس درس دارند، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این موضوع که آموزش غیرحضوری به هیچ عنوان کیفیت آموزشهای حضوری را ندارد اما ممکن است در برخی موارد خاص شاهد اجرای نشدن دقیق آییننامه اجرایی درباره غیبت دانشآموزان باشیم؛ باید توجه داشت که شاید خانوادهای بنا به دلایلی تمایلی برای حضور فرزند خود در مدرسه ندارد که در چنین مواردی کادر اجرایی مدرسه نباید با دانشآموز برخورد انضباطی داشته باشند بلکه طبق آییننامه اجرایی مدارس موضوع غیبت از طریق مدرسه به اولیا اطلاع داده شده تا پس از ارائه دلایل توسط اولیا موجه یا غیرموجه بودن غیبت بررسی شود.
وی افزود: آییننامه اجرایی مدارس به طور صریح شیوه بررسی و اخذ تصمیم با غیبت موجه یا غیرموجه را مشخص کرده است و نیازی به برخورد با دانشآموز نیست؛ خانوادهها هم میتوانند در صورت برخورد نامناسب مدارس با غیبت دانشآموزان موضوع را از طریق واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش پیگیری کنند.
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ ادامه داد: اگر دانشآموزی از ۱۴ فروردین تا به امروز به مدرسه مراجعه نکرده باید در مدرسه حاضر شود تا قبل از شروع امتحانات در خصوص موجه یا غیر موجه بودن غیبت وی تصمیمگیری شود.
هدایتی در ادامه به برخی موارد آییننامه اجرایی مدارس اشاره و تصریح کرد: طبق ماده ۵۱ آییننامه اجرایی مدارس، وقفه تحصیلی و غیبت موجه ترک تحصیل محسوب نمیشود و تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت دانشآموز کمتر از یک ماه با مدیر مدرسه و بیش از یک ماه با شورای مدرسه است، لازم است مدارک و مستندات غیبت دانشآموز به همراه نظر مدیر در پرونده وی نگهداری شود؛ غیبت غیرموجه سه ماه متوالی و بیشتر دانشآموزان مشمول پسر از نظر مقررات نظام وظیفه ترک تحصیل تلقی میشود و مدیر مدرسه موظف است مراتب ترک تحصیل آنها را به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام کند و طبق ماده ۷۳، مدیر مدرسه موظف است در مواردی که دانشآموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیرموجه داشته باشد مراتب را به اطلاع ولی برساند.
وی با اشاره به ماده ۷۴ این آییننامه گفت: غیبت و تأخیر غیرموجه ورود دانشآموز در دفتر انضباطی ثبت و در ارزیابی انضباطی لحاظ میشود، در صورت تأخیر ورود مکرر یا غیبت بیش از حد مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را به طور کتبی به ولی دانشآموز ابلاغ کند.