دو ملت آزاد شده ایران و مصر با پرچم اسلام، نه فقط جهان اسلام را از یوغ صهیونیست ها آزاد خواهند کرد، بلکه جهان بشری را به توحید و عدالت و معنویت خواهند رساند .


"محمد علی رامین" در گفت و گو با خبرنگاران مصري گفت: ایران و مصر دو سرزمینی هستند که مردمان آن در طول تاریخ بشر با ايجاد تمدن، فرهنگ های بشری را تغذیه کردند.

وی در پاسخ به سوالي افزود : دو ملت ایران و مصر به عنوان دو ملت فرهیخته ، اسلام شناس و پرچم دار اسلام در دوره اخير مدتی از هم دور شده بودند ، در فصل بیداری اسلامی ملت بزرگ مصر بعد از سی و چند سال و بعد از چند دهه که در زیر سلطه طاغوت بود و اجازه ابراز وجود و اظهار هویت اسلامی خود را نداشت، مجدداً پرچم اسلام را در منطقه شمال آفريقا برافراشته است.

رامین تصریح کرد : پیروزی انقلاب اسلامی مردم مصر یکی از آرزوهای بزرگ ملت ایران بوده و با این پیروزی بزرگ دوباره برادران ایرانی و مصری دست در دست هم، به ساختن آینده اسلام خواهند پرداخت و اين دو ملت تمدن آفرين با پرچم اسلام، نه فقط جهان اسلام را از یوغ صهیونیسم آزاد خواهند کرد، بلکه جهان بشری را به توحید و عدالت و معنویت خواهند رساند.

محمد علي رامين بر نقش حوزه هاي علميه دو كشور تأکید کرد : همانطور که ایرانی ها در طول تاریخ با ترويج اسلام در ميانه و شرق آسيا ، استقلال ملی و عزت اسلامی خودشان را با كمك حوزه هاي علميه حفظ کردند، مردم مصر هم با الازهر و برخی دیگر از مراكز اسلامي، در استقلال خود و ترویج اسلام در سراسر قاره آفریقا نقش ممتاز و بی نظیری داشته اند.

رامین در مورد كثرت فروع و اصول مشترك ميان مسلمانان گفت : در اسلام یکسری اصول مشترک هست که همه مسلمانان را به هم پیوند می دهد و در وراي آن، فروع فراوانی هستند که تنوع دیدگاه هاي مسلمانان رادر كنار هم جمع می کنند و فرهنگ و تمدن متنوع اسلامی را مي سازند. همین تنوع فرهنگی با اشتراکات اصولی "امت واحده اسلامی" را به این زیبایی و عظمت ايجاد كرده است.

وی در پاسخ به چگونگي ضرورت حضور عنصر اسلام در آثار فرهنگي مسلمانان اظهار داشت : "فرهنگ" واژه ای مرکب از افکار، رفتار، اخلاق و هنجارهاي مشترك است. واژه فرهنگ در میان عقاید و ایدئولوژی های مختلف، تعاریف مختلفی دارد. علی رغم اینکه در طول صد سال گذشته مسلمانان در بسیاری از مناطق تحت سیطره غير مسلمین بودند، اما به محض اینکه یک ملتی خودش را از سیطره دشمن خارج کند ، با همان فرهنگ اسلامي و هویت تاريخي خود شناخته مي شود. اصولا آزادي يك ملت مسلمان رها شده از يوغ طواغيت و مستكبران مستبد را ، با بازگشت آن ملت به ارزش هاي اسلامي مي توان شناخت.
رامین در مورد نقش آثار هنري در احياي فرهنگ اسلامي گفت : ضمن اینکه در میان امت اسلامی همه آداب و رسوم و اخلاق و فرهنگ عمومی نشأت گرفته از اسلام است ، ما ابزار فرهنگی مثل سینما ، رسانه ، نقاشی ، مجسمه سازی ، شعر، ادبیات و همه این عناصر و ابزار فرهنگی را در میان امت اسلامی ، تنها با كدگزاري و نشانه های اسلامی آن شناسایی می کنیم ؛ هر چیزی به غیر از نشانه های اسلامی در آثار فرهنگي ،‌ نشانه هایی از عصر سلطه بیگانگان بر جوامع اسلامی ارزيابي می شود که نشأت گرفته از فرهنگ های بیگانه است.

وی در مورد رشد آثار فرهنگي در دوره جمهوري اسلامي و روابط فرهنگي آينده با مصر تأکید کرد : ایران اسلامی طی سی و سه سال گذشته یک سند آشکار و یک گواه روشن برای آزادی اسلامی است . یعنی اگراز هرجهت ، ما در دوره پهلوی بسیار محدود بودیم، در اسلام آنقدر آزادی عقلانی و منطقی وجود دارد که آثار فرهنگي در بسياري از عرصه ها به اندازه چند صد سال شکوفا شده اند . البته افرادی که هنوز یک مقدار آلوده به فرهنگ و سياست بيگانه هستند، در موضع گیری و عملكردشان ممکن است ، آثاري يافت شود كه طبعا با اسلام مطابقت نداشته باشد . در حقيقت از نخستين روز آزادی ملت مصراز سلطه فرعونی حسني مبارک ، رابطه فرهنگی و عقیدتی با ملت ایران برقرار شده است .پس سرآغاز ارتباط فرهنگی مجدد ايرانيان با ملت عزيز مصر همان 22 بهمن 1389 است ؛ همان روزی که حسنی مبارک از قدرت سقوط کرد ، برای ایرانیان یک جشن ملی بود.

رامین تصریح کرد : اما گروه های مختلف فرهنگی و هنری از دو كشور بايد با هم ارتباط صنفي و تشكيلاتي پيدا كنند ؛ که اين امر به یک زمان منطقی نیاز دارد و امیدواریم این ارتباطات روز به روز بیشتر شود .

برای من به عنوان یک مسلمان ایرانی دیدار از مصر مانند دیدار از یک سرزمين مقدس است كه اهالي آن براي اسلام قيام كرده اند.يعني اينكه هر سرزمين اسلامي كه از لوث استبداد طاغوتي رهايي يابد ، مكاني مقدس براي بندگان خدا مي شود.

وی در خصوص تفاوت واژه " بهار عربي " و " بیداری اسلامی" گفت : عرب ها سردمداران اسلام در ابتداي تاریخ امت اسلامی هستند ؛ بنابراین اگر اعراب از زمستان طولانی و پاییز خسته کننده ي خود رها شوند و به بهاراعتقادي و فرهنگي خود بازگردند ، اين " بهار عربي " همان " بیداری اسلامی "است.
رامین در پاسخ به اختلاف برداشت در مفاهيم شيعه و سني گفت : از نظر بنده اگر واژه شیعه و سنی درست ترسیم شود ، شیعیان همه اهل سنت پیامبر هستند و اهل سنت همگي شیعيان محمد و آل محمد (ص) مي باشند.