به گزارش مشرق ،شهرام اسدپور در گفتگو با مهر درباره محاسبه نحوه قبوض برق جایگاههای CNG پس از مصوبات دولت، گفت: در حال حاضر با موافقت دولت، قبوض برق جایگاههای تک منظوره CNG در ساعات پیک مصرف به صورت کم باری محاسبه می شود.
مدیر طرح توسعه سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه برای محاسبه قبوض برق جایگاه های دو منظوره هم اقداماتی با مشارکت وزارت نیرو و توانیر در حال انجام است، تصریح کرد: تفکیک انشعاب کنتورهای برق جایگاههای دو منظوره CNG در حال انجام است.
این مقام مسئول در خصوص چشم انداز توسعه صنعت CNG در ایران، اظهار داشت: در شرایط فعلی سهم 25 درصدی CNG و LPG در سبد سوخت خودروهای کشور پوشش داده شده است.
مدیر طرح توسعه سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه سهم 25 درصدی این دو حامل انرژی در سبد سوخت خودروها سال گذشته توسط کارگروه حمل و نقل و توسعه ریاست جمهوری کشور تعیین شده بود، بیان کرد: با این وجود افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز منجر به افزایش ساخت تعداد کل جایگاههای CNG شده است.
اسدپور با بیان اینکه بر اساس اهداف توسعهای تعریف شده تعداد کل جایگاههای CNG از 1900 باب فعلی باید به بیش از دوهزار و 500 باب افزایش یابد، یادآور شد: به عبارت دیگر دولت برای ساخت این تعداد جایگاه CNG تعهد دارد و به منظور افزایش بیش از این جایگاهها، بخش خصوصی باید در صنعت CNG سرمایه گذاری داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه 18 تا 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه های CNG مصرف می شود، اغلام کرد: این در حالی است که معادل 48 تا 50 میلیون مترمکعب ظرفیت برای عرضه روزانه این حامل انرژی در کشور ایجاد شده است.
وی با یادآوری اینکه همزمان با توسعه صنعت CNG تاکنون با مشارکت سازندگان داخلی اقدامات گستردهای به منظور خودکفایی کامل این صنعت پاک انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی مراحل زنجیره صنعت CNG همچون طراحی، ساختف نصب، راه اندازی، نگهداری و بهرهبرداری تجهیزات و جایگاههای CNG توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشود.
پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه سالجاری هم در مجموع بیش از 300 باب جایگاه جدید CNG راه اندازی شود که در این صورت تعداد کل مجاری عرضه سوخت به خودروهای دوگانه سوز کشور به مرز دوهزار و 200 باب افزایش می یابد.
بر اساس دستور رئیس جمهوری مجموعه وزارت نفت باید با انجام سرمایه گذاریهایی و مشارکت بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد دوهزار و 550 باب جایگاه CNG در استانهای مختلف کشور راهاندازی کند.
در حال حاضر ایران از نظر تعداد جایگاههای CNG چهارمین کشور و از نظر ناوگان خودروهای دوگانه سوز جایگاه دوم جهان را در اختیار دارد که با ساخت جایگاههای جدید و افزایش سهم CNG در سبد سوخت به زودی ایران به بزرگترین دارنده شبکه CNG جهان تبدیل می شود.
در شرایط فعلی پاکستان با داشتن 3330 جایگاه در مقام اول، چین با داشتن 2000 باب جایگاه در مقام دوم و آرژانتین با داشتن 1900 باب جایگاه در مقام سوم جهان قرار دارند، ضمن آنکه پاکستان با دو میلیون و 850 هزار دستگاه خودروی گاز سوز رتبه نخست بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز جهان را در اختیار دارد.
مدیر طرح توسعه سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه برای محاسبه قبوض برق جایگاه های دو منظوره هم اقداماتی با مشارکت وزارت نیرو و توانیر در حال انجام است، تصریح کرد: تفکیک انشعاب کنتورهای برق جایگاههای دو منظوره CNG در حال انجام است.
این مقام مسئول در خصوص چشم انداز توسعه صنعت CNG در ایران، اظهار داشت: در شرایط فعلی سهم 25 درصدی CNG و LPG در سبد سوخت خودروهای کشور پوشش داده شده است.
مدیر طرح توسعه سی.ان.جی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه سهم 25 درصدی این دو حامل انرژی در سبد سوخت خودروها سال گذشته توسط کارگروه حمل و نقل و توسعه ریاست جمهوری کشور تعیین شده بود، بیان کرد: با این وجود افزایش تعداد خودروهای دوگانه سوز منجر به افزایش ساخت تعداد کل جایگاههای CNG شده است.
اسدپور با بیان اینکه بر اساس اهداف توسعهای تعریف شده تعداد کل جایگاههای CNG از 1900 باب فعلی باید به بیش از دوهزار و 500 باب افزایش یابد، یادآور شد: به عبارت دیگر دولت برای ساخت این تعداد جایگاه CNG تعهد دارد و به منظور افزایش بیش از این جایگاهها، بخش خصوصی باید در صنعت CNG سرمایه گذاری داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه 18 تا 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در جایگاه های CNG مصرف می شود، اغلام کرد: این در حالی است که معادل 48 تا 50 میلیون مترمکعب ظرفیت برای عرضه روزانه این حامل انرژی در کشور ایجاد شده است.
وی با یادآوری اینکه همزمان با توسعه صنعت CNG تاکنون با مشارکت سازندگان داخلی اقدامات گستردهای به منظور خودکفایی کامل این صنعت پاک انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی مراحل زنجیره صنعت CNG همچون طراحی، ساختف نصب، راه اندازی، نگهداری و بهرهبرداری تجهیزات و جایگاههای CNG توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام میشود.
پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه سالجاری هم در مجموع بیش از 300 باب جایگاه جدید CNG راه اندازی شود که در این صورت تعداد کل مجاری عرضه سوخت به خودروهای دوگانه سوز کشور به مرز دوهزار و 200 باب افزایش می یابد.
بر اساس دستور رئیس جمهوری مجموعه وزارت نفت باید با انجام سرمایه گذاریهایی و مشارکت بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد دوهزار و 550 باب جایگاه CNG در استانهای مختلف کشور راهاندازی کند.
در حال حاضر ایران از نظر تعداد جایگاههای CNG چهارمین کشور و از نظر ناوگان خودروهای دوگانه سوز جایگاه دوم جهان را در اختیار دارد که با ساخت جایگاههای جدید و افزایش سهم CNG در سبد سوخت به زودی ایران به بزرگترین دارنده شبکه CNG جهان تبدیل می شود.
در شرایط فعلی پاکستان با داشتن 3330 جایگاه در مقام اول، چین با داشتن 2000 باب جایگاه در مقام دوم و آرژانتین با داشتن 1900 باب جایگاه در مقام سوم جهان قرار دارند، ضمن آنکه پاکستان با دو میلیون و 850 هزار دستگاه خودروی گاز سوز رتبه نخست بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز جهان را در اختیار دارد.