کد خبر 139486
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

برنامه‌ريزي براي اجراي طرح ويژه ماه رمضان، در زمان مناسب خود انجام نشد و باز هم اما و اگر چاشني برنامه‌هاي سينمايي شد؛ آيا فيلم جديدي اكران مي‌شود؟ كدام سينما‌ها طرح سانس‌هاي ويژه را اجرا مي‌كنند؟ ماه رمضان شروع شد اما پاسخي براي اين سوالات نيست.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، سه شب از ماه مبارك رمضان سپري شد و سينماهايي كه سانس‌هاي ويژه براي مخاطبان خود درنظر گرفته بودند، فقط ويژگي‌شان به نيمه شب برگزار شدنش‌شان بود نه چيز ديگر!

از چند هفته قبل از آغاز ماه رمضان، بحث‌ سانس‌هاي ويژه اكران فيلم‌ها در ماه رمضان مطرح شد و افراد بسياري از مسوولان سينمايي، سينماگران و سينماداران درباره اينكه برنامه‌ريزي مناسب براي مخاطبان بالقوه ماه رمضان مي‌تواند ركود اكران را از بين ببرد، صحبت كردند اما باز هم عدم برنامه‌ريزي مناسب، كار را به وقت اضافه كشاند.

اگرچه شوراي صنفي نمايش اعلام كرده بود كه فيلمي مانند «تو و من» آماده اكران در ماه رمضان است و با «كلاه قرمزي و بچه ننه» هم مذاكره شده است، اما صاحبان هر دو فيلم ترجيح دادند كه اكران فيلم‌شان را به عيد فطر موكول كنند و در اين شرايط سينمادارها ماندند و فيلم‌هايي كه يا نمي‌فروشند و يا ديگر فروش خود را كرده‌اند.

اكنون «خوابم مي‌آد» پس از 38 روز فروشش را كرده است و به نظر مي‌رسد به زودي سرگروه خود را از دست بدهد. «آزمايشگاه» هم پس از 45 روز نمايش در سينماهاي تهران، تنها چند سالن محدود در اختيار دارد و با افت فروش شديد مواجه شده است. «بدون اجازه»، «كيميا و خاك»، «شور شيرين» و «راه بهشت» هم در مدت اكران‌شان همه با هم جمعا 190 ميليون تومان فروش نداشته‌اند و همه با شكست شديد در گيشه روبرو شدند.

«همه‌چي آرومه» هم كه قبل از ماه رمضان روزانه 9 تا 10 ميليون تومان مي‌فروخت، با شروع ماه رمضان افت شديدي در فروش داشته است و البته سينماهاي حوزه هنري را هم در اختيار ندارد. «نامزد آمريكايي من» هم فعلا با تحريم حوزه هنري روبرو شده و با توجه به بازيگرانش بعيد است كه بتواند توفيقي چند صد ميليون توماني در گيشه داشته باشد.

مدير پرديس «زندگي»: با آغاز ماه رمضان ما با افت زياد مخاطب روبرو شده‌ايم. ضمن آنكه به دليل نيم‌بها شدن بليت‌ها، فروش‌مان افت شديدي كرده و بيش از نيمي از رقم فروش‌مان كاسته شده است

به نظر مي‌رسد، اگر شوراي صنفي نمايش نتواند فيلم مخاطب پسندي را در ايام ماه رمضان روي پرده ببرد، سينماداران بايد تنها به فروش «خوابم مي‌آد» و «همه چي آرومه» دل خوش كنند.

البته اميد به وضعيت مناسب فروش فيلم‌ها در ماه رمضان چندان هم ساده نيست. احمدي، مدير پرديس «زندگي» كه يكي از پر فروش‌ترين مجموعه‌هاي سينمايي كشور است، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: با آغاز ماه رمضان ما با افت زياد مخاطب روبرو شده‌ايم. ضمن آنكه به دليل نيم‌بها شدن بليت‌ها، فروش‌مان افت شديدي كرده و بيش از نيمي از رقم فروش‌مان كاسته شده است.

وي با انتقاد از وضعيت اكران فيلم‌ها در ماه رمضان ادامه داد: چنين وضعيتي قابل پيش‌بيني بود چون فيلم جديد و قوي نيامده كه مخاطب براي آن به سينما بيايد. قرار بود در سانس‌هاي ويژه ماه رمضان فيلم جديد و پرمخاطب اكران شود اما فعلا همان فيلم‌هاي قبلي روي پرده هستند و انها هم يا ضعيف هستند و يا فروش‌‌شان را كرده‌اند.

در ادامه، با حبيب كاوش ـ سخنگوي شوراي صنفي نمايش ـ و غلامرضا فرجي ـ عضو هيات مديره انجمن سينماداران ـ تماس گرفتیم تا وضعيت استقبال مخاطبان و ميزان فروش سينماها را در دو روز اول ماه مبارك رمضان جويا شود اما كاوش پاسخگويي دقيق در اين زمينه را به پس از جلسه شوراي صنفي نمايش و فرجي دادن اطلاعات دقيق را به پس از جلسه‌ي روزهاي آينده انجمن سينماداران موكول كردند.

نبود برنامه‌ريزي مناسب و يا برنامه‌ريزي دقيقه نودي، باعث شد اكران نوروزي سينماهاي ايران با مشكل شديد روبه‌رو شود، طرح اكران مسابقات يورو 2012 در سينماها با چالش جدي مواجه شود، طرح نمايش مسابقات المپيك در سينماها كلا فراموش شود و اكنون هم طرح ويژه اكران فيلم‌هاي سينمايي در ماه‌ رمضان با اما و اگر همراه باشد.