کد خبر 1410199
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

حضور پلیس و انتظام بخشی به امور، گاهی مورد انتقاد عده‌ای که دنبال هرج و مرج و هنجارگریزی هستند، قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، سردار حمید هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ طی یادداشتی در رونامه جوان نوشت: حضور پلیس علاوه بر برقراری امنیت، تأمین‌کننده امنیت روانی شهروندان است. احساس امنیت همواره یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت زندگی است که می‌تواند در گروی حضور فیزیکی پلیس باشد. همین حضور پررنگ و تأثیرگذار است که می‌تواند قانون‌شکنان و مجرمان را به دام بیندازد و امنیت و احساس برقراری عدالت را در جامعه افزایش دهد. خبر تیراندازی یک مجرم در خیابان طالقانی، شاهدی بر این مدعا است که ممکن بود در صورت عدم اقدام به موقع مأموران، سبب شود قاتل فراری که به اتهام چهار فقره قتل در شهرستان شهریار تحت تعقیب قرار داشت، جان شهروندان بیشتری را به خطر اندازد، اما مأموران پلیس توانستند متهم را به قیمت زخمی شدن چند مأمور بازداشت کنند. پیش از آن هم کلیپی از برخورد پلیس با دو زن جوان حوالی سد لتیان منتشر شد. انتشار کلیپ تقطیع‌شده موجب حمله بسیاری به پلیس شد، اما بررسی‌های بعدی نشان داد این دو زن سوار بر خودروی سواری با حرکت مخاطره‌آمیز در حال حرکت بودند و بدون توجه به فرمان پلیس از ایست و بازرسی عبور کرده‌بودند و زمانی که خودروی آن‌ها متوقف می‌شود با گرفتن فیلم و تقطیع آن قصد تمرد داشتند.

در این میان باید به چندین نکته توجه داشت، متأسفانه امکان دسترسی به سلاح سرد و گرم در جامعه و عدم ترس از مجازات و اقدامات بازدارنده موجب شده مجرمان گمان کنند دارای حاشیه امن هستند، فردی که در روز روشن با سلاح گرم در خیابان‌های شهر به راه افتاده و به محض شناسایی توسط پلیس آتش گلوله به روی مأمور قانون باز می‌کند، علاوه بر وقاحت مجرمانه، به چنان گستاخی رسیده که پلیس را به گلوله می‌بندد و به نظر می‌رسد وجه اقتدار پلیس دچار خدشه شده‌است. در اینجا نیز نکته‌ای باریک‌تر از مو، اما مهم وجود دارد که «مجرمان جسارت تعرض به مأموران پلیس را یافته‌اند» و گویا پلیس برای انجام وظیفه خود، «باید» خونش ریخته شود؛ پلیس گاهی به راحتی هدف یک شرور قرار می‌گیرد و در راه دفاع از امنیت شهر و شهروندان مجروح و بعضاً شهید می‌شود، اینجاست که لزوم حمایت قانونی بیشتر از پلیسی که مرد قانون و مأمور اجرای درست آن است، بیش از پیش احساس می‌شود.

کوتاه سخن آنکه، برای کاستن از این دست حوادث ناراحت‌کننده باید به ریشه‌یابی وقوع این اتفاقات پرداخت، به چرایی این موضوع که چرا عده‌ای نسبت به پلیس گستاخ شده و به خود اجازه تعرض به مأمور قانون را می‌دهند؟ کاهش قابل‌توجه هزینه جرم، عدم ترس مجرمان از عواقب اعمال مجرمانه و مجازات‌های تعیین شده و گاهی اوقات به وجود آمدن این حس که قوه‌های عدالت گستر در جامعه نمی‌توانند حقوق افراد را تأمین کنند، موجب گستاخ‌شدن هنجارگریزان و قانون‌شکنان شده‌است؛ پدیده خشونت اجتماعی و ظهور آن در اعمال مجرمانه، موضوعی چند بعدی، پیچیده و چندجانبه است، حوادث دردناک اجتماعی، خشونت‌هایی که جنبه اجتماعی دارند، امنیت روانی و فیزیکی مردم را نشانه می‌گیرد و به روح جمعی جامعه آسیب وارد می‌کند، عادت به مشاهده و شنیدن اخبار خشونت‌های اجتماعی و حساسیت‌زدایی از آن یکی از موارد خطرناک اجتماعی است که در دراز مدت و همزمان با عادی‌انگاری از سوی مردم و بعضاً مسئولان، می‌تواند جامعه را به نقطه‌جوش غیرقابل کنترلی برساند.