کد خبر 1435059
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن قانونی به نام و نشان خود باید به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند. نحوه کار به این ترتیب است که افراد باید اظهارنامه ثبت برند را تکمیل کنند و به همراه مدارک مورد نیاز به این اداره تحویل دهند.

شما اگر متقاضی ثبت لوگو و علائم تجاری هستید و یا بنا به هر دلیلی تصمیم به کسب اطلاعات مفید و کاربردی و کامل در این زمینه دارید، این مطلب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

الزام ثبت برند تجاری

تصور کنید که مدت زیادی است با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت می‌پردازید. پس از گذشت سال‌ها فعالیت و داشتن عملکرد خوبی که در بخش‌های مختلف از جمله بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات و یا خدمات خود داشته‌اید و همچنین به علت احترام به حقوق مشتریانتان، بازار خیلی خوب و پر سودی برای خود فراهم آورده‌اید. اما با ثبت نرساندن برند خود این امکان را به سودجویان می‌دهید تا از برند شما سوء استفاده کنند.

با این کار ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند. یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند.

در چنین شرایطی متاسفانه شما نمی‌توانید به بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی خیلی امیدوار باشید. اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سوء استفاده کرده است، کاری سخت و دشوار خواهد بود.

متاسفانه در سال‌های اخیر از این دست مسائل بسیار اتفاق افتاده و کسب و کارهای بزرگی را به ورطه نابودی کشانده است. بنابراین اگر تصور نمایید که این اتفاقات برای شما پیش نمی‌آید و در اصطلاح فقط برای دیگران است، سخت در اشتباهید.

پس می‌توان گفت اگر نام و نشان تجاری معتبری دارید که بنا به هر علتی تا کنون به ثبت نرسانده‌اید و یا اگر تصمیم به شروع فعالیت و ورود به کسب و کار و بازار پر رقابت امروزی را دارید، توصیه اکید ما این است که حتماً در اسرع وقت اقدام به شروع مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری خود نمایید.

 اهمیت انجام صحیح مراحل ثبت برند و علامت تجاری

باید بدانید ثبت برند و ثبت علامت تجاری از جمله خدمات پرمتقاضی و مهم است. توسط اداره مالکیت معنوی ارائه می‌شود و از آنجائیکه این اداره فقط در شهر تهران مستقر است، تمامی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری که در سامانه اینترنتی این اداره ثبت می‌شود، توسط کارشناسان مربوطه بررسی و اعلام نتیجه می‌شود.

به دلیل تعداد تقاضای بالا و ارسال هر روزه تعداد زیادی اظهارنامه ثبت نام برند به این اداره و تعداد محدود کارشناسان اداره مالکیت معنوی، طبیعتاً با صف‌های طولانی بررسی اظهارنامه‌های ثبت علامت تجاری مواجه خواهید شد. گاهاً ممکن است که بررسی این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان چند ماه به طول بیانجامد.

 اگر در هنگام تنظیم و ارسال آنها دقت لازم را معمول نداشته باشید یا موارد قانونی را رعایت نکرده باشید، با اخطار رفع نقص یا بدتر از آن با اخطار رد اظهارنامه مواجه می‌شوید که این امر موجب تلف شدن وقت و هزینه شما می‌شود.

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از سامانه‌هایی که در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند سامانه ثبت برند و علامت تجاری آسان ثبت است. سامانه ثبت برند آسان ثبت به شما این امکان را می‌دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی برند خود را ثبت کنید.

به عنوان فردی که به دنبال ثبت برند تجاری خود و به دنبال راهی مطمئن و آسان می‌باشد، از نکات مثبت این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این سامانه برای ثبت برند و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.
  • بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.
  • در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

در نظر داشته باشید برای استفاده از این سامانه و ثبت برند یا لوگو خود باید مدارک و اطلاعات زیر را تهیه کرده باشید :

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی مالک برند یا مدیرعامل شرکت.
  • مدارک ثبتی شرکت در صورتی که مالک برند، شرکت باشد.
  • تصویر لوگو.
  • تصویر مجوز فعالیت مانند: جواز کسب یا جواز تاسیس.
  • تصویر کارت بازرگانی برای برندهای لاتین.

علاوه بر تمام نکات گفته شده یکی از اقدامات لازم برای ثبت علائم تجاری و در واقع یکی از مهمترین‌ترین مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری انتخاب صحیح طبقات مورد نظر است. نوع فعالیت و کالاهایی که هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد را می‌توان در یک دسته‌بندی قرار داد که به آن طبقه آن محصول یا خدمات برای ثبت برند می‌گویند. در واقع اطلاع از طبقه‌ تجاری از الزامات ثبت برند است که باید اطلاعات کافی پیرامون آن داشته باشید. که کارشناسان آسان ثبت به شما در این ارتباط کمک می‌کنند.

** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است