کد خبر 1448002
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی مسافری گفت: مجوزهایی برای توسعه بخش ریلی از محل منابع صندوق توسعه ملی صادر شده است که برنامه‌ریزی برای تامین لکوموتیو از این محل انجام شده است.

به گزارش مشرق، ناصر بختیاری رئیس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی مسافری امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل در تشریح عملکرد شرکت‌های مسافری ریلی اظهار داشت: در ۹ ماه از سال جاری ۲۱ میلیون و ۵۵۰ هزار مسافر از طریق شرکت‌های ریلی جابه جا شوند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی دارد.

وی ادامه داد: در مدت زمان یاد شده ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون نفر-کیلومتر جابه جایی مسافر ریلی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

بختیاری اضافه کرد: در ۹ ماه از سال جاری ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار مسافر بین شهری و ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار مسافر از طریق قطارهای حومه‌ای جابه جا شدند، این عدد در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر و ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی مسافری ادامه داد: میانگین تاخیر از مبدا قطارهای مسافری در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ عدد ۲۶ ثانیه بود که این رقم در ۹ ماه از سال جاری به متوسط ۲۲ ثانیه کاهش یافت.

بختیاری اظهار کرد: میانگین تاخیر نهایی قطارها در ۹ ماه از سال ۱۴۰۰ عدد ۲۵ دقیقه بود که این رقم امسال به ۲۰ دقیقه کاهش یافت.

* آغاز جلسات هماهنگی سفرهای ریلی نوروزی

وی بیان کرد: جلسات هماهنگی سفرهای ریلی نوروزی از هم اکنون آغاز شده است همچنین جلسات هماهنگی فروش بلیت‌های نوروزی نیز شروع شده است.

بختیاری اظهار داشت: برخی واگن های شرکت ها به بهسازی و بازسازی رفته است تا برای نوروز ۱۴۰۲ آماده شود.

بختیاری بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۱۲۰ لکوموتیو به بخش مسافری ریلی اختصاص می یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی مسافری ادامه داد: ۱۱۰۰ سالن مسافری و ۲۰۰ دستگاه سالن مسافری خدماتی و مولد برق و بخار سالانه در شبکه ریلی مسافری فعال است.

*ضرورت واقعی سازی نرخ بلیت قطار برای جبران عقب ماندگی

وی اظهار کرد: در موضوع نرخ بلیت قطارهای مسافری عقب ماندگی هایی داریم و خواهان جبران عقب ماندگی ها هستیم.

بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر افزایش سن برخی ناوگان مسافری ریلی به ۴۵ سال گفت: در همه دنیا برای واگن تای مسافری سن مطرح میست و در واقع زنده بودن واگن مطرح است، چون با بهسازی و بارسازی واگن از نظر کیفیت و ظاهر نو می‌شود.

* برنامه تامین لکوموتیو از محل منابع صندوق توسعه ملی

وی دو پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر شیوه‌های رفع چالش تامین لکوکوتیو اظهار کرد: به تازگی مجوزهایی صادر شده است که از محل صندوق توسعه ملی بخش ریلی کشور توسعه یابد و این مورد مطمئنا بستری برای برنامه‌ریزی تامین لکوموتیو خواهد بود.

* برنامه‌ریزی برای واردات واگن‌های نو از اروپا و چین

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره تامین واگن‌های نو از سوی شرکت‌های ریلی اظهار کرد: در بخش واگن مسافری تلاش ما واردکردن واگن نو در کنار قراردادهای تولید داخل است.

بختیاری ادامه داد: اگر نیاز داخل نقاضای ما را تامین نکند، از خارج وارد می منیم که پیگیری هایی از اروپا و چین داشته ایم.

* نیازمند ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری هستیم

بختیاری بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی شرکت های ریلی و تقاضا حدود ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری نیاز داریم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های ریلی از کمبود نقدینگی رنج می برند و ضرورت دارد دولت انقلابی در موضوع ارائه تسهیلات توسعه ناوگان به شرکت های ریلی اهتمام ویژه داشته باشد.

* راه اندازی و تعمیر قطارهای خودکشش ۵۰۰ میلیار تومان اعتبار می خواهد

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ظهار داشت: در حال حاضر قطارهای خودکشش نظیر ریل باس و ترانست برای فعال بودن با مشکل تامین مالی مواجه است. برای فعال بودن خودکشش تگهای رجا حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

* قیمت بلیت قطارهای ریل باس غیرواقعی است

بختیاری اظهار کرد: قیمت بلیت قطارهای حومه ای رجا غیرواقعی است مثلا ر مسیر قم ۷ هزار تومان یا در مسیر گرمسار ۴ هزار تومان است که ضرورت دارد اصلاح شود.

وی بیان کرد: ترانست و ریل باس های رجا به اندازه هزینه خود درآمد ندارند.

بختیاری بیان کرد: بازسازی واگن های حدود ۱۰ میلیارد تومان برای هرواگن هزینه دارد هزینه تامین یک واگن نو مسافری ۲۰ میلیار تومان است.

منبع: فارس