کد خبر 1448559
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۹

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: زندگی فاطمه‌ زهرا (س) از همه‌ ابعاد، زندگی‌ همراه با کار و تلاش است.

به گزارش مشرق، در معتقدات ما شیعیان، جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) نه فقط به علت رابطه نسبی با نبی اسلام و ائمه، بلکه به ذات، خود از ارج و مقام بالایی برخوردار است. در ادامه سخنان حکیم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای را درباره مقام شامخ حضرت زهرا (س) می‌خوانید.

تجسم عالی‌ترین مفاهیم انسانی

آن حضرت، تجسّم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است که به این‌ها باید توجّه کرد؛ درس فاطمه‌ زهرا (س) بیشتر این موارد است. برخی از مفاهیم اسلامی، مفاهیم اختصاصی است؛ مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه‌ این‌ها اوج قلّه‌ تصوّر، حضرت فاطمه‌ زهرا (س) است. در عرصه‌ تربیت فرزند، در عرصه‌ همکاری با شوهر، در عرصه‌های مشترک و در آن چیزهایی که بین زن و مرد مشترک است، مثل بندگی خدا، وظایف بزرگ مثل بندگی خدا، وضعیّت فاطمه‌ زهرا (س) یک وضعیّت فوق‌العاده اعجاب‌انگیز و مهم است.

مدح حضرت زهرا (س) از زبان یکی از مخالفان اهل‌بیت!

امام حسن مجتبیٰ (ع) می‌گوید شب جمعه تا صبح، مادرم بیدار بود و عبادت می‌کرد. هر وقت صدای او را شنیدم، دیدم برای دیگران دارد دعا می‌کند؛ صبح گفتم مادر! برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی؛ فرمود پسرم! اَلجارَ ثُمَّ الدَّار این درس است. در قضیّه‌ [نزول سوره‌] هل‌اَتیٰ [آمده است که] «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛ من این را به عنوان یک درس برای امّت اسلامی، برای جامعه‌ اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلّقی می‌کنم که کار با اخلاص انجام بگیرد. حسن بصری که از زهّاد ثمانیّه‌ معروف است و زاویه هم دارد با اهل‌بیت، می‌گوید که «ما کان فی هذه الامّة اعبد من فاطمة کانت تقوم حتّی تورّم قدماها». معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمة» این نیست که شبیه او و به اندازه‌ او تعدادی وجود داشتند، نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امّت، مانند او نبود از لحاظ عبادت.

این را حسن بصری می‌گوید؛ حسن بصری دوران فاطمه‌ زهرا را درک نکرده، امّا اینکه این طور قاطع این حرف را می‌زند، نشان می‌دهد، این جزو مسلّمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته است. اینکه وظیفه‌ عبادت، بعد وظیفه‌ امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امّت اسلام در آن میدان تعیین شود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمه‌ زهرا (س) با آن خطبه‌های عجیب. نقشه‌ جامع هویّت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده‌ خدای متعال و در نهایت، فاطمه‌ زهرا (س) نشان داد که زن می‌تواند به رتبه‌ عالی عصمت برسد که این‌ها خصوصیّات این بزرگوار است.(۱۳۹۹/۱۱/۱۵)

تمام حوداث جاری بشری در دوران‌ آینده در «مصحف فاطمه» است

در روایات متعددی است که ائمه علیهم‌السّلام، برای مسائل گوناگون خود، به «مصحف فاطمه» رجوع می‌کردند. بعد امام می‌فرماید: «انه لیس فیها حلال و حرام»؛ در این کتاب، احکام حلال و حرام نیست. اما «فیها علم ما یکون»؛ بلکه همه‌ حوداث جاری بشری در دوران‌ آینده، در این کتاب هست. این، چه دانش والایی است! این، چه معرفت و حکمت بی‌نظیری است که خدای متعال به یک زن در سنین جوانی بخشیده! این مربوط به مسائل معنوی است.

فرشته نجات پیغمبر

این مسائل معنوی تا حدود زیادی به فضایل عملی ارتباط پیدا می‌کند. یعنی به آنچه که از تلاش فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌علیها ناشی می‌شود. مفت نمی‌دهند و بدون دلیل نمی‌بخشند. عمل انسان در حد بالایی، در احراز فضایل و مناقب تأثیر می‌کند. دختری که در کوره‌ گداخته‌ مبارزات سخت پیغمبر در مکه متولد شد و در شعب ابی‌طالب یار و غمگسار پدر بود.

دختری حدوداً هفت، هشت ساله یا دو، سه ساله، بنابر اختلاف روایات، کمتر و بیشتر در شرایطی که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمل کرد. پیغمبر تنهاست، بی‌غمگسار است، همه به او پناه می‌آورند، ولی کیست که غبار غم را از چهره‌ خود او بزداید؟ یک‌ وقت خدیجه بود، که حالا نیست. ابوطالب بود، که حالا نیست. در چنین شرایط دشواری، در عین آن گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها و سرما و گرمای دوران سه‌ساله‌ شعب ابی‌طالب که از دوران‌های سخت زندگی پیغمبر است و آن حضرت در دره‌ای با همه‌ مسلمانان معدود، در حال تبعید اجباری زندگی می‌کردند. این دختر مثل یک فرشته‌ نجات برای پیغمبر، مثل مادری برای پدر خود، مثل پرستار بزرگی برای آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمل کرد.

غمگسار پیغمبر شد، بارها را بر دوش گرفت، عبادت خدا را کرد، ایمان خود را تقویت کرد، خودسازی کرد و راه معرفت و نور الهی را به قلب خود باز کرد. این‌هاست آن ویژگی‌هایی که آدمی را به کمال می‌رساند. بعد هم در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تکلیف، وقتی فاطمه‌ زهرا سلام اللَّه علیها، با علی‌بن‌ابیطالب (ع)، ازدواج می‌کند، آن مهریه و آن جهیزیه‌ اوست؛ که همه شاید می‌دانید که با چه سادگی و وضع فقیرانه‌ای، دختر اول شخص دنیای اسلام، ازدواج خود را برگزار می‌کند.

زندگی فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌علیها از همه‌ ابعاد، زندگی‌ همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است. شوهر جوان او دائماً در جبهه و میدان‌های جنگ است؛ اما در عین مشکلات محیط و زندگی، فاطمه‌ زهرا (س)، مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. او دختر کارگشای پیغمبر است و در این شرایط، زندگی را با کمال سرافرازی به پیش می‌برد.(۱۳۷۱/۰۹/۲۵)

منبع: فارس