به گزارش مشرق به نقل از ايلنا، رييس ستاد مديريت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور ضمن اعلام مطلب فوق در جمع نمايندگان رسانههاي گروهي افزود: هر وقت تصميم قطعي در اين زمينه اتخاذ شد سخنگوي دولت در اين مورد سخن خواهد گفت.
محمد رويانيان ادامه با تاکيد بر اينکه در زمينه قيمت گزينهاي انتخاب ميشود که فشار زيادي به مردم وارد نکند گفت: همزمان حمل و نقل عمومي نيز توسعه خواهد يافت تا مردم با مشکلاتي مواجه نشوند.
او ميزان يارانهاي که در حال حاضر براي بنزين پرداخت ميشود را بسيار بيشتر از 2ليتر سهميه فعلي در روز دانست و گفت: همين بنزين 400 توماني نيز يارانهاي است. مردم بايد اين مطلب را بدانند که قيمت تمام شده بنزين بالاتر از چهارصد تومان است. در واقع اين دو ليتر کمک به کساني است که به بنزين ارزانتر نياز دارند. او هر چند صحبت درباره جزييات سناريوها را ممنوع دانست اما درباره ميزان افزايش قيمت به توضيحاتي کلي بسنده کرد و گفت: قيمت 400 تومان نيمه رايانهاي است و ما هم تلاش ميکنيم در سال اول قيمت چندان افزايش نيابد که با توجه به پيگيري رئيس جمهور اميدواريم بهترين گزينه انتخاب شود.
وي با بيان اينکه بنزين باقي مانده در کارتها بعد از شروع سهميهبندي نيز با قيمت يارانهاي قابل استفاده خواهد بود، اضافه کرد: قبل از سهميهبندي 75 ميليون ليتر مصرف بنزين با افزايش 4ميليون خودرو و 2ميليون موتورسيکلت مصرف ما به 62.5 ميليون ليتر رسيده است و منحني روند کاهش را دنبال ميکند در حالي که توليد اتومبيل روند رو به رشدي دارد.
رويانيان تنها راه مديريت انرژي در کشور در زمان حاضر را مديريت قيمتي دانست و گفت: از سال 55 تا الان مصرف انرژي در کشور 9 برابر شده است در حالي که در زمان مشابه مصرف انرژي در دنيا 2برابر شده است.
وي افزود: در دنيا معادل 130ميليون بشکه نفت خام روزانه در 30 سال پيش مصرف ميشده که اين رقم در حال حاضر به 250 ميليون بشکه رسيده است اما در ايران در سال 55 مصرف حدود 400 هزار بشکه بوده است در حاليکه در حال حاضر به 4ميليون بشکه رسيده است.
وي با بيان اينکه مهمترين سوختي که دشمنان ميتوانند از طريق آن به کشور ضربه بزنند بنزين است، گفت: ما تا آخر سال 10 ميليون ليتر در روز به توليد اضافه ميکنيم و در صورت تحريم هم ميتوانيم از ظرفيت پتروشيميها استفاده کنيم.
رويانيان تاکيد کرد: توليد بنزين از غير از مسير فعلي را در نشست با وزارت دفاع بررسي کرديم و به سرعت به سمت توليد بنزين از طريق الکل، متانول و از طريق طبيعت پيش ميرويم.
وي افزود: ما بخشي از بنزين را به منظور تعديل اکتان بنزين داخلي وارد ميکنيم اما اگر فعاليتهايي که شروع کرديم به ثمر بنشيند در اين زمينه نيز بي نيازخواهيم شد و اکتان بنزين توليد داخل را به حد استاندارد ميرسانيم.
وي اضافه کرد: به طور جدي به سمت خودروهاي الکتريکي نيز پيش ميرويم که اخبار فعاليتهاي ما بزودي منتشر خواهد شد و اين خودروها هم موتور هيبريد و هم موتور تک سوخته خواهد داشت.
رويانيان گفت: فعلا ما فقط به وسايل عمومي اجازه تبديل به گاز سوز را ميدهيم.
رويانيان: صحبت درباره جزييات سناريوي افزايش قيمت بنزين ممنوع است.