رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با تاکید بر ضرورت توجه به مساله ایمنی خودروها گفت: تأثیری که نوع و کیفیت خودرو در کشته شدن فرد داشته، حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در حاشیه حضور در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با تقدیر از خدمات پلیس راهور در تعطیلات نوروز گفت: ۸۷ هزار نیروی راهور و سایر دستگاه‌ها در طول تعطیلات نوروز برای اینکه شهروندان عزیز در کشور به‌راحتی تردد کنند، به خط شده‌اند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در امر تلفات جاده‌ای و درون شهری حتی اگر یک نفر هم کشته شود، زیاد است. به‌عنوان کسی که در سازمان قضائی نیروهای مسلح خادم عزیزان هستم عرض می‌کنم که نیروی مسلح ما و راهور ما وقت خود را برای حراست از جان مسافران گذاشته‌اند و این بسیار ارزشمند است.

وی عنوان کرد: پلیس راهور در امر تردد جاده‌ای، درون شهری و تصادفات دو وظیفه اساسی دارند. یک وظیفه مهم زمان آموزش و صدور گواهینامه برای رانندگان و حفظ آمادگی و هوشیاری برای رانندگان وظیفه مهمی است که اگر در این امر کوتاهی شود طبیعی است نتیجه آن بالا رفتن آمار تصادفات می‌شود.

پورخاقان خاطرنشان کرد: وظیفه دوم، نظارت بر تردد جاده‌ای توسط پلیس راهور است که اکنون به‌صورت هوشمند انجام می‌شود. به‌نظر بنده شما در حال انجام وظیفه خود هستید و باید دید که چرا این میزان تصادف رخ می‌دهد.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح اظهار کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در برخی از کشورهای همسایه بعضاً دو برابر کشور ما تصادف رخ می‌دهد اما آمار تلفات کمتر است که باید بررسی شود علت این موضوع چیست و به نقش عوامل مؤثر در این حوزه توجه شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به مساله ایمنی خودروها گفت: تأثیری که نوع و کیفیت خودرو در کشته شدن فرد داشته و ضعفی که در نتیجه آن تصادف رخ داده حتماً باید مورد بررسی قرار گیرد.

پورخاقان با تاکید بر ضرورت توجه نسبت به مساله ایمن‌سازی راه‌ها گفت: پلیس راهور می‌تواند تا زمانی که ایمنی خودروها به‌صورت صد در صد احراز نشده، شماره‌گذاری نکند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح با تاکید بر ضرورت توجه به نقش خودروسازها و سایر عوامل دخیل در حوادث در تدوین گزارشات از سوی کارشناسان تصادفات اظهار کرد: نوعاً این کارشناسان در اظهار نظر خود در خصوص تقصیر راننده و عابر اعلام نظر می‌کنند؛ در حالی که کارشناس می‌تواند عدم ایمنی خودرو و تأثیر آن در فوت شخص و شدت تصادف را مشخص کند.

وی تاکید کرد: قطعاً اگر خودروسازها ببینند در کارشناسی‌ها مقصر می‌شوند و باید دیه پرداخت کنند، در نحوه فعالیت خود تجدیدنظر خواهند کرد.

پورخاقان اذعان کرد: در خصوص ایمنی راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز نیز باید در گزارشات کارشناسی تصادفات توجه لازم اعمال شود.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: اگر این سهم تقصیرها در کارشناسی‌ها اعمال شود، با توجه به اینکه باید خسارت دهند، در عملکرد خود تجدیدنظر خواهند کرد و ما نیز در دستگاه قضا قطعاً حمایت خواهیم کرد.