به گزارش مشرق، سید علی موسوی، یکی از فعالان فضای مجازی با انتشار پیامی تحت عنوان ا ثر تماشاگر یا Bystander Effect چیست؟، در صفحه توئیتر خود نوشت:
اثر تماشاگر یا Bystander Effect چیست؟
همه چیز از یک قتل شروع شد. گفته میشود که در سال 1964 در یکی از خیابانهای نیویورک، زنی به نام کیتی جنویز «Kitty Genovese» شبهنگام در مسیر رفتن به خانهاش مورد آزار قرار گرفته و با بیرحمی کشته شد.
پس از این اتفاق، روزنامههای آمریکا اعلام کردند که در شب حادثه، حداقل ۳۷ نفر شاهد این اتفاق بودهاند اما هیچکس به کیتی کمک نکرده، تنها یک نفر بسیار با تأخیر پلیس را در جریان گذاشته که این اطلاعدادن ثمری نداشته و قبل از رسیدن پلیس، قتل انجام شده بود.
این خبر مورد توجه رسانههای عمومی قرار گرفته و واکنشهای بسیاری در پی داشت. این حادثه دو روانشناس به نام های بیب لاتانه و جان دارلی را برانگیخت تا علت این را که مردم اغلب پیشنهاد کمک نمیدهند یا نمیخواهند خود را درگیر کنند دریابند. آنها «اثر تماشاگر» را کشف کردند.
محققین به این نتیجه رسیدند که وقتی کسی به کمک نیاز داشته باشد و تنها یک نفر شاهد احوال وی باشد، با شتاب بیشتری به وی کمک میکند تا زمانیکه افراد زیادی شاهد احوال نامناسب وی باشند.
به زبان ساده هر چه تماشاگر بیشتر احتمال کمک کردن کمتر
حالا با گسترش شبکههای اجتماعی دیجیتال شاهد بروز چنین رفتاری در کاربران هستیم.
فرد در برابر نیاز کمک برای دیگران، از کمک کردن خودداری میکند و با بیتفاوتی تنها نظارهگر رخداد مربوطه است.