کد خبر 149852
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹

در حالي كه از مدت‌ها پيش مردم و جايگاهداران به خاطر مسائل امنيتي، بهداشتي و ... خواستار حذف پرداخت پول نقد از پمپ بنزين‌ها بودند، به خاطر محدوديت‌هاي فني اين امكان فراهم نبود.

به گزارش مشرق به نقل از جام جم، در گفت‌وگو با عليرضا رجب‌پور، معاون بازرگاني فرآورده‌هاي نفتي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، ‌تامين سوخت پايتخت و آخرين وضع پرداخت الكترونيك را در جايگاه‌هاي سوخت مورد بررسي قرار داديم:

در حال حاضر چه تعداد ازجايگاه‌ها به خدمات پرداخت الكترونيكي مجهز شده‌اند؟

توصيه جدي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به مردم اين است كه براي پرداخت وجه بنزين در جايگاه‌ها از يكي از سه روش كيف پول، كارت سوخت، پرداخت الكترونيك (اينترنت) و دستگاه‌هاي كارتخوان (pos) موجود در جايگاه‌ها استفاده كنند و از پرداخت نقدي كمتر استفاده شود.

زيرا اين كار از جنبه‌هاي مختلف بهداشتي، سادگي پرداخت، دقت و سرعت نسبت به روش نقدي برتري دارد و در حال حاضر كه در تمام مراكز خريد بزرگ و كوچك اين امكان وجود دارد، طبيعي است كه فرهنگ استفاده از اين روش در جايگاه‌ها نيز بايد ايجاد شود.

آيا همه جايگاه‌هاي سوخت به اين امکانات مجهز شده‌اند؟

80 درصد جايگاه‌هاي عرضه سوخت در كشور قابليت پرداخت به سه روش ياد شده را دارند و 20 درصد ديگر حداقل به يكي از سه روش تجهيز شده‌اند. استفاده از اين روش‌ها از انباشتگي پول نقد در جايگاه‌ها جلوگيري و در تبادل و فروش و خريد فرآورده‌هاي نفتي توسط جايگاه‌ها سادگي و سرعت ايجاد مي‌كند.

در حال حاضر چه تعدادجايگاه عرضه سوخت در كشور فعال است؟

هم‌اكنون 3000 جايگاه عرضه بنزين و نفت گاز به صورت دولتي و اختصاصي فعاليت دارد و بيش از 1044 مجاري عرضه سوخت در دست احداث بوده كه از يك تا 95 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.

تا پايان سال چه تعداد به جايگاه‌هاي جديد افزوده مي‌شود؟

به طور متوسط سالانه صد جايگاه جديد به تعداد جايگاه‌هاي كشور اضافه مي‌شود.

آيا جا نمايي ساخت جايگاه‌هاي سوخت در شهرهاي جديد در دست ساخت، صورت گرفته است؟

بله، اين جانمايي‌ها بسيار مهم است و توصيه‌هاي لازم به وزارت راه و شهرسازي براي رعايت اين موضوع در ساخت شهرهاي جديد و حتي شهرهاي قديمي صورت گرفته و آيين‌نامه اجرايي آن ارائه شده است.

در كلانشهرها كه با كمبود تعداد جايگاه مواجه هستيم مشكل چگونه حل خواهد شد؟

در اين زمينه نياز به همكاري دستگاه‌هايي مانند شهرداري‌ها وجود دارد، زيرا تامين زمين در اغلب كلانشهرها براي ساخت جايگاه با محدوديت و مشكل مواجه است.

پيش‌بيني شما براي ميزان افزايش مصرف سوخت در تعطيلات چگونه است؟

باتوجه به پيش‌بيني‌اي كه براي افزايش حجم سفرهاي تابستاني صورت گرفته در حال حاضر به طور دقيق امكان محاسبه ميزان افزايش مصرف وجود ندارد، اما حتي اگر سفرهاي تابستاني با 50 درصد افزايش نيز روبه‌رو شود، پيش‌بيني‌هاي لازم براي تامين سوخت بموقع مجاري عرضه صورت گرفته و بنزين مورد نياز مردم به سادگي در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.

باتوجه به تعطيلات چند روزه تهران و هفته‌هاي پاياني تعطيلات تابستاني و افزايش مصرف سوخت چه تمهيداتي براي تامين سوخت در نظر گرفته شده است؟

باتوجه به برنامه‌ريزي‌اي كه تداركات شركت ملي پخش براي سوخت‌رساني بموقع به جايگاه‌ها انجام داده هيچ مشكلي در سراسر كشور براي تامين سوخت سفرهاي تابستاني و تعطيلات چند روزه كه در پيش داريم، وجود ندارد.

آيا محدوديت تردد خودروهاي سنگين در تهران همزمان با اجلاس غيرمتعهدها شامل خودروهاي سوخت رسان نيز مي‌شود؟

خير، هيچ‌گونه محدوديتي براي خودروهاي سوخت‌رسان در هيچ شرايطي وجود ندارد، بويژه آن كه عموما اين خودروها در ساعات پايان شب و نزديك صبح به سوخت‌رساني و پر كردن مخازن جايگاه‌هاي عرضه سوخت اقدام مي‌كنند، ‌هيچ محدوديت خاصي پيش‌بيني نشده است و فعاليت خودروهاي سوخت‌رسان مانند گذشته ادامه خواهد داشت.