کد خبر 1499076
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹

گرافیت پر سولفور که کک نفتی کلسینه شده (CPC) نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای است پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله فولادسازی و ریخته‌گری می باشد. هدف این مقاله، ارائه نمایی کلی از مفاهیم گرافیت پر سولفور، تعریف و فرآیند ساخت، انواع گرافیت، روش‌های واردات، درصد کربن و سولفور و دانه‌بندی آن است. با درک ویژگی‌ها و کاربردهای گرافیت پر سولفور، صنایع می‌توانند از خواص منحصر به فرد آن برای بهبود فرآیندهای تولید خود و تولید محصولات با کیفیت بالا استفاده کنند.

گرافیت پر سولفور چیست؟

گرافیت پر سولفور شکلی از گرافیت است که از کک نفتی از طریق فرآیند گرمایش ویژه به دست می‌آید. این ماده در دماهای بالا کلسینه می‌شود؛ بدین شکل که ترکیبات فرار را حذف کرده و کک را به کک نفتی کلسینه شده (CPC) تبدیل می‌کند. مقدار بالای سولفور این گرافیت باعث شده برای کاربردهای صنعتی خاص مناسب باشد. گرافیت پرسولفور دارای خواص مطلوبی مانند کربن بالا، رسانایی حرارتی و الکتریکی عالی است.

مراحل مختلف فرآیند تولید

فرآیند تولید گرافیت پر سولفور ابتدا با انتخاب کک نفتی با کیفیت بالا بر اساس محتوای کربن و خواص مورد نظر شروع می‌شود. سپس کک در یک محیط کنترل شده برای از بین بردن مواد فرار تحت کلسیناسیون قرار می‌گیرد. پس از کلسینه کردن، گرافیت پر سولفور برای رسیدن به اندازه ذرات مورد نظر، ریز آسیاب می‌شود تا واکنش پذیری آن افزایش یابد. سپس سولفور به CPC اضافه می‌شود تا محتوای سولفور آن را افزایش دهد و آن را برای کاربردهای خاص تنظیم کند.

در یک شمای کلی مراحل تولید گرافیت پر سولفور به شکل زیر است:

الف) انتخاب کک نفتی: کک نفتی با کیفیت بالا بر اساس محتوای کربن و سایر خواص مورد نظر انتخاب می‌شود.

ب) کلسیناسیون: به کک نفتی در دماهای بالا حرارت داده می‌شود تا مواد فرار را حذف کرده و به کک نفتی کلسینه شده (CPC) تبدیل شود.

ج) آسیاب: CPC به پودر ریز آسیاب می شود تا به اندازه ذرات مورد نظر برسد و واکنش پذیری آن بهبود یابد.

د) افزودن سولفور: سولفور به CPC اضافه می‌شود تا به آن خواص منحصر به فرد مورد نیاز برای کاربردهای خاص را بدهد.

انواع گرافیت پرسولفور

گرافیت پرسولفور در انواع مختلفی از توزیع اندازه ذرات، محتوای گوگرد و درصد کربن متفاوت موجود است که هر کدام برای کاربردهای صنعتی خاص طراحی شده‌اند. انتخاب نوع گرافیت پر سولفور به کاربرد هدفمند و خواص مطلوب محصول نهایی بستگی دارد. تولیدکنندگان با دقت نوع مناسب گرافیت پر سولفور را برای دستیابی به نتایج مطلوب انتخاب می‌کنند.

فرآیند واردات گرافیت پر سولفور

گرافیت پر سولفور وارداتی اغلب از کشورهای دارای ذخایر قابل توجه کک نفتی و امکانات پیشرفته تولید همانند چین و ترکمنستان وارد می‌شود. واردات گرافیت پر سولفور شامل رعایت مقررات گمرکی، اطمینان از بررسی و کنترل کیفیت، مدیریت بسته‌بندی و الزامات اسنادی است.

گرافیت پر سولفور چینی

از با کیفیت ترین گرافیت های پرسولفور وارداتی چینی می باشد، که آنالیز کربن بهتری نسبت به سایر گرافیت ها دارد. واردات گرافیت پرسولفور چینی اغلب با جامبوبگ های یک تنی می باشد و برای فروش عمده و خرد در کیسه های 25 کیلویی در بازار ایران موجود است.

گرافیت پر سولفور ترکمن

این گرافیت ها از کشور ترکمنستان وارد می شود و جز بهترین گرافیت های پرسولفور وارداتی به حساب می آید که هم رده با گرافیت های روسی می باشد. البته میتوان گفت در آنالیز کربن بعد از گرافیت پرسولفور چینی با کیفیت ترین گرافیت پرسولفور، ترکمن می باشد.

جدول آنالیز گرافیت پرسولفور CPC

کربن(%)

98-99

گوگرد(%)

0.3-0.5

رطوبت(%)

0.2

مواد فرار(%)

0.3

خاکستر(%)

0.5

سایز دانه بندی

0-1MM

سایز دانه بندی

1-5 MM

سایز دانه بندی

>5 MM

درصد کربن

درصد کربن موجود در گرافیت پر سولفور نقش مهمی ‌در تعیین کیفیت و مناسب بودن آن دارد. محتوای کربن بالاتر در گرافیت پر سولفور، رسانایی حرارتی و الکتریکی و استحکام مکانیکی آن را افزایش می‌دهد. تولیدکنندگان درصد کربن را برای بهینه سازی خواص گرافیت پرسولفور به دقت کنترل می کنند تا برای کاربرد های خاص در صنایع مختلف درصد کربن را انتخاب نمایند.

درصد سولفور

میزان سولفور در گرافیت و وجود سطوح کنترل شده سولفور برای حفظ کیفیت مطلوب فولاد در فرآیندهای فولادسازی ضروری است. گرافیت پر سولفور باعث تشکیل گرافیت در چدن می‌شود و استحکام، شکل پذیری و رسانایی حرارتی آن را افزایش می‌دهد. درصد گوگرد به دقت بر اساس کاربردهای‌ هدفمند و استانداردهای صنعت بهینه شده است.

دانه‌بندی گرافیت پرسولفور

گرافیت پر سولفور بر اساس توزیع اندازه ذرات، محتوای کربن و گوگرد و سایر خواص فیزیکی درجه‌بندی می‌شود. سیستم دانه بندی گرافیت پر سولفور مشتریان را قادر می‌سازد تا مناسب‌ترین سایز گرافیت را برای نیازهای کاربردی خاص و برای فرآیندهای تولید خود شناسایی کنند.

سخن پایانی

گرافیت پر سولفور یا کک نفتی کلسینه شده (CPC)، یک ماده پر کاربرد در صنعت است که نقش حیاتی در صنایعی مانند فولادسازی و ریخته‌گری ایفا می‌کند. درک فرآیند تولید، انواع آن، روش‌های واردات، درصد کربن و گوگرد، و درجه‌بندی گرافیت برای انتخاب گرافیت پر سولفور برای کاربردهای صنعتی خاص ضروری است. خواص منحصر به فرد گرافیت پر سولفور، آن را به ماده‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند که از پیشرفت های تکنولوژی و رشد صنعتی حمایت می‌کند. با بهره گیری از مزایای گرافیت پر سولفور، صنایع می‌توانند فرآیندهای تولید خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست یابند.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها