کد خبر 1509688
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۳

به گزارش مشرق، یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه خود در توئیتر متنی را با عنوان «پروژه لولیتا سازی و دعوت به طغیان اخلاقی» منتشر کرد و نوشت:

نمی‌خواستم درباره محمد صادقی توییت بزنم چون از دیدن تصاویرش تهوع می‌گرفتم. اما حس کردم میشود به قضیه محمد صادقی و امثالش از دیدگاه دیگری هم نگریست. ما نمونه دیگری را هم چند وقت پیش شاهد بودیم ریحانه پارسا را یادتان می آید؟

ما او را چطور شناختیم؟

از سریال پدر، ریحانه در آنجا در نقش دختری ظاهر شد که به سمت اخلاقیات، حجاب و عفت کشیده شده است و این نقش معصومانه در ذهن همه کاشته شد... هنوز مردم این تصور را درباره او به یاد داشتند که همگان با شوک مواجه شدند. ریحانه پارسا با فرار از ایران و گریختن به ترکیه تغییر چهره داد و به جایی رسید که اکنون در ذهن همه در کنار اسم او «فساد اخلاقی» به یاد همه می‌آید. احساس نمیکنید همین سناریو دقیقاً درباره محمد صادقی هم اتفاق افتاد؟

مشهورترین نقشی که همه از او به یاد داشتند نقشی بود که وی در سریال بی همگان بازی کرد. پسری اخلاقمدار محجوب و نجیب اما کمی بعد؟

چه در ذهن مردم نشست؟

پسری که دعوت به همجنس گرایی میکند!

به نظر شما این روند ها کمی بودار نیست؟

حالا بیایید شما را با پدیده ای جدید آشنا کنم. پدیده ای که تا همین چند وقت پیش در آمریکا و هالیوود رایج گشت، اواخر دهه ۱۹۸۰ زمانیکه سردمداران

سرمایه داری به رهبری آمریکا در حال شکست دادن رقیب سوسیالیست خود بودند، جهان را نیز به تغییرات فرهنگی عظیمی سوق داد. طراحان آمریکایی به دنبال نمادسازی برای شورش و عصیان کامل در برابر اخلاقیات مسیحی در حوزه فرهنگ و هنر بودند. غول های یهودی حاکم بر هالیوود موسیقی و سینما را به سمت پرده دری های اخلاقی و طغیان در برابر اخلاقیات ریشه دار مسیحی هدایت کردند و برای این روند نماد هایی هم تراشیدند.

مدونا آوازه خوان و رقصنده لاتین تبار تبدیل به نماد عصیان فمینیستی در برابر سنت های اخلاقی و محدودیت های اخلاقی شد. متن اشعار، سناریو های دقیقی که برای ویدیو های این پدیده جدید نوشته میشد همراه با کارگردانی بسیار ماهرانه و به روز از دخترکی «معصوم» روایت میکرد که با ظاهری بی گناه، موهایی کوتاه به سبک دختران دبیرستانی، و کمی رمانتیک، به ناگهان به قالبی اروتیک، تحریک کننده و بسیار عصیان گر تغییر ماهیت داد.

مدونا تبدیل به یک نماد از «شورش دخترکان معصوم» در برابر اخلاقیات ریشه دار و هنجارهای پذیرفته شده و به یک الهه فتانه و افسون گر و بی پروا به لحاظ جسمانی و اخلاقی تبدیل شد.

این روند نماد سازی در دهه ۱۹۹۰ با چهره هایی همچون «بریتنی اسپیرز»، «کریستینا آگیلرا» ادامه یافت. و در قرن بیست و یکم چهره هایی همچون «مایلی سایرس»، «ریحانا»، «تیلور سوئیفت» و «کیتی پری» به نماد آن (دخترک معصوم) که در برابر اخلاق طغیان میکند تبدیل شدند.

گفتنی است که این طراحی شیطانی برای نماد سازی «دختر نوجوان بی پروا» علیه اخلاقیات در فرهنگ پاپ آمریکایی اواخر دهه ۹۰ جریان ساز شد و به عنوان گرایش لولیتا شناخته شد.

لولیتا برگرفته از نام رمان معروفی نوشته یک نویسنده آمریکایی روس تبار ولادیمیر ناباکوف بود که شخصیت اصلی آن یک دختر نوجوان اغواگر است. این رمان پس ازاولین انتشار تا سالها به خاطر محتوای ناهنجار وضدیت آن با اخلاقیات مسیحی در بسیاری از کشورهای غربی ممنوع بود.

«مایلی سایرس» که با کاراکتر دختر مدرسه ای «هانا مونتانا» در سریالی ساخته شرکت دیزنی معروف شده بود، بعدها به یکی از نماد های وقاحت جنسی در فرهنگ پاپ آمریکا تبدیل شد. به هر حال نماد سازی از این چهره ها به همراه طراحی های رسانه ای چون ظاهر شدن پدیده هایی چون «رئالیتی شو» که مرز بین زندگی خصوصی و عمومی این ستارگان نوجوان را برمی داشت و آن ها و سبک زندگی طراحی شده برای آنان را وارد زندگی های روزمره آمریکایی ها و سبک زندگی آمریکایی میکرد، نقش بسیار مهمی در انهدام بنیان خانواده در کشور های غربی و طغیان «حرام زادگی» ایفا کرد.

این طوفان بنیان کن شیطانی در کنه خود طراحی شده تا بااز بین بردن مفاهیمی چون اخلاق، خانواده، اعتقادات آسمانی، نسل های بشر را در مرداب نیهیلیسم اومانیستی چنان درگیر رذائل اخلاقی نماید که آینده بشر وحتی امتدادنسل بشر راتباه سازد مقصود اینکه این پروژه لولیتا سازی مدتهاست وارد کشور ما شده و هر روز به گونه ای رخ می نماید. روزی با ریحانه پارسا، امروز با محمد صادقی و فردا با سلبریتی هایی دیگر..

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.