کد خبر 151063
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

سالار عقيلي گفت: شنوندگان غير ايراني در اروپا ميزبان سبك‌هاي مختلفي از موسيقي هستند و به همان اندازه كه موسيقي هندي در فرهنگ ما غريبه است موسيقي ايراني نيز براي آنها ناشناخته است، اما چنين اجراهايي باعث مي‌شود مخاطب به سمت تحقيق كردن رفته و كنجكاوي‌اش را به نحو انديشمندانه‌اي هدايت كند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در نشست خبري كه صبح امروز 12 شهريور ماه براي تشريح جزييات كنسرت گروه دستان برگزار شده بود، سالار عقيلي خواننده گروه دستان در ابتداي سخنانش درباره روند همكاري‌اش با اين گروه گفت: اين پروژه حدود 5 ماه پيش از سوي سعيد فرج‌پوري به من پيشنهاد شد و از آنجا كه او در كانادا زندگي مي‌كند قطعات از طريق اينترنت براي من ارسال مي‌شد و من نيز آنها را ضبط مي‌كردم و اين رابطه اينترنتي بسيار جالب بود.

او با بيان اينكه هر كدام از اعضاي گروه دستان در نقطه‌اي از جهان زندگي مي‌كنند، اظهار كرد: وقتي قرار است اين گروه اجرايي داشته باشد، تمام اعضاي گروه از اقصي نقاط جهان وارد آن كشور مي‌شوند و حدود 10 روز به دور هم جمع شده و تمرين خود را آغاز مي‌كنند. اين اجراي صحنه‌اي نيز دقيقا همينگونه بود.

به گفته عقيلي گروه دستان به مدت يك هفته با جديت هرچه تمام‌تر تمرين كرده است.

اين هنرمند در رابطه با ميزان رضايتش از همكاري با گروه دستان گفت: وقتي با دستان كار مي‌كنم خيالم روي صحنه راحت است و بيشتر حواسم به كار خودم معطوف مي‌شود.در اين كنسرت نيز غزلي را به نام «در اوج آرزو» با شعري از ابتهاج را اجرا مي‌كنم و تصنيف غم دوست با شعري از سياوش كسرايي از ديگر قطعاتي است كه توسط من خوانده خواهد شد.

حميد متبسم گفت: فرهنگ كنسرت شنيدن هنوز در كشور ما جا نيفتاده و بسيار جوان است و اين موضوع باعث شده شنوندگان موسيقي تفكيك شده نباشند.

محمد حسين توتونچيان مدير شركت فرهنگي و هنري ققنوس در سخناني مطرح كرد: اجراي پيش رو شامل قطعاتي با آهنگسازي حسين بهروزي نيا و سعيد فرج‌پوري است و دو بخش را شامل مي‌شود.

او در همين رابطه افزود: بخش اول شامل دو قسمت خواهد بود كه مدتي به گروه نوازي بي‌كلام و زماني ديگر به گروه نوازي با كلام با صداي سالار عقيلي اختصاص دارد و او دو قطعه خاطره انگيز از اثر درياي بي‌پايان را اجرا مي‌كند.

تهيه كننده اين كنسرت ادامه داد: بخش دوم اجرا شامل ساخته‌هاي سعيد فرج‌پوري با چهار تصنيف است كه تصنيف‌هاي بسيار زيبا و متفاوتي خواهند بود.

در ادامه اين نشست سعيد فرج‌پوري نوازنده كمانچه درباره جزييات اين اجرا بيان كرد: سياست‌هاي دستان هميشه برپايه اجراي آثار متنوع بوده است و با توجه به برنامه‌هايي كه ما به صورت گروهي پي‌ريزي مي‌كنيم، آهنگسازان از بين اعضاي گروه انتخاب شده و هر كس پيشنهاد خود را ارايه مي‌دهد تا به مرحله اجرا درآيد.

فرج پوري اضافه كرد: در اجراهاي ايران هميشه سعي مي‌كنيم كار جديد به مخاطب ارايه دهيم و آثار را پس از اجرا ضبط مي‌كنيم تا ميان مخاطبان منتشر شوند. در سال‌هاي گذشته نيز كه كنسرت‌هايي را در تهران و شهرستان‌ها داشتيم به صورت گروه نوازي منتشر كرديم.

اين نوازنده كمانچه با بيان اينكه آلبوم «ميخانه خاموش» به زودي با صداي سالار عقيلي منتشر مي‌شود، توضيح داد: اين اجرا كه در دستگاه هاي ماهور و نوا اجرا شده است، به زودي ضبط خواهد شد و توسط موسسه ققنوس منتشر مي‌شود.

در بخش ديگري از اين نشست خبري حميد متبسم نوازنده تار گروه دستان، درباره حجم آهنگسازي اين كنسرت توضيح داد: روح آهنگسازي با توليد انبوه مغايرت دارد، هر كدام از ما به عنوان آهنگساز پركاريم، اما ممكن است آثاري هم داشته باشيم كه هيچگاه آنها را ارايه ندهيم، چرا كه لزومي ندارد به مرحله اجرا برسد.

او افزود: هر كنسرتي رپرتوآر ويژه خود را دارد و در كنسرت پيش رو نيز تك نوازي و بدهه نوازي در ميان قطعاتي كه ساخته بهروزي‌نيا و فرج‌پوري است، جاي مي‌گيرد.

نوازنده گروه دستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر بازخوردهاي اجراي گذشته اين گروه با همراهي نوازنده هندي و انتقادهاي صورت گرفته اظهار كرد: بايد بگويم وقتي به سالن كنسرت مي‌رويم، اگر از قبل خودمان را براي شنيدن موسيقي خاصي آماده كرده‌ باشيم. اتفاق خوبي نمي‌افتد، بلكه بايد با روح و ذهن پاك براي شنيدن يك اجرا حاضر شويم.

او در همين رابطه گفت: مخاطب بايد در حالي به كنسرت برود كه موضوع اجرا برايش روشن نشده باشد، چرا كه هنرمند فكر خود را پرورانده و مي‌خواهد از آن طريق با مخاطب ارتباط برقرار كند.

متبسم معتقد است: شنوندگان غير ايراني در اروپا ميزبان سبك‌هاي مختلفي از موسيقي هستند و به همان اندازه كه موسيقي هندي در فرهنگ ما غريبه است موسيقي ايراني نيز براي آنها ناشناخته است، اما چنين اجراهايي باعث مي‌شود مخاطب به سمت تحقيق كردن رفته و كنجكاوي‌اش را به نحو انديشمندانه‌اي هدايت كند.

اين نوازنده تار اظهار كرد: بازخوردهاي مخاطبان از هنر آن نوازنده هندي كه هنرمند بسيار نام آشنايي است، متفاوت بود. كساني كه او را دوست داشتند استقبال كردند و ديگران نيز روي به انتقاد آوردند. خيلي‌ها گفتند ما نيامده بوديم كه موسيقي هندي بشنويم.

اين هنرمند عرصه موسيقي در پاسخ به چنين بازخوردهايي عنوان كرد: هر كشوري رسم و آيين خود را دارد و ما بايد به اين فرهنگ‌ها احترام بگذاريم. خيلي‌ها گفتند چرا او نيم ساعت سازش را روي صحنه كوك كرد. در پاسخ به اين سوال بايد بگويم كه همانطور كه انتظار داريم به فرهنگمان احترام بگذارند ما هم بايد به آيين ساير كشورها احترام بگذاريم.

متبسم در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره «خواننده سالاري» در گروه‌هاي موسيقي توضيح داد: با الفاظي مثل خواننده سالاري موافق نيستم . «موسيقي آوازي» نوعي از موسيقي است و اين مشكلي است كه به شنونده بر مي‌گردد و موسيقي دانان مقصر نيستند.

اين هنرمند افزود: شنوندگان موسيقي در ايران تفكيك شده نيستند، براي مثال مرز شنونده كلاسيك ايراني و موسيقي پاپ هنوز مخدوش است. يعني شنونده‌اي كه موسيقي پاپ گوش مي‌دهد، در كنارش به كنسرت موسيقي ايراني هم مي‌رود. آنهايي كه درك درستي از موسيقي ندارند، نيازمند كلام هستند.

متبسم درباره اجراي پيش روي دستان گفت: براي ما ساز هم مهم است اما توجه بيش از حد به خواننده باعث مطرح شدن موضوعي به نام خواننده محوري مي‌شود. در مورد همكاري با سالار عقيلي هم بايد بگويم صداي سالار را از نظر حجم و منطقه صوتي بسيار مي‌پسندم، نمونه‌اي از آثارم را با همايون شجريان ارايه دادم، اما خواننده از نظر حس‌، تكنيك و منطقه صوتي براي خواندن يك اثر انتخاب مي‌شود.

نوازنده گروه دستان در بخش ديگري از سخنانش خاطر نشان كرد: ما در كنسرت سال گذشته آثار بدي ارايه نكرديم، اما موسيقي بي‌كلام در ايران مخاطب چنداني جذب نمي‌كند.

نشست خبری گروه دستان و سالار عقیلی

در بخش ديگري از اين نشست خبري حسين بهروزي نيا نوازنده بربط درباره چيدمان قطعات اظهار كرد: تجربه فضاي جديد در كنسرت براي مخاطب تا حدي سخت است و مردم تمايل دارند در اجراها آهنگ‌هاي خاطره انگيز نيز بشنوند. بنابراين در بخش اول كنسرت دو قطعه كه قبلا اجرا شده است و مردم ايران ارتباط خوبي با آن برقرار كرده‌اند، بار ديگر اجرا مي‌شود.

او درباره قطعات بخش دوم كنسرت نيز توضيح داد: در قسمت دوم اجرا نيز آثار جديدي به روي صحنه خواهند رفت كه بيشتر آنها بي كلام است.

بهروزي نيا نيز درباره سابقه همكاري با سالار عقيلي اظهار كرد: سال‌ها است كه سابقه همكاري با سالار عقيلي را داريم و دليلش اين است كه او از سه منطقه صوتي زير،‌ بم‌ و ميانه برخوردار است. او تبحر و احساس دروني دارد كه مثال زدني است.

اين نوازنده بربط معتقد است: سالار عقيلي با اينكه بسيار جوان است و سن كمي دارد صداي موثري دارد.

اين هنرمند در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا گروه دستان از همكاران قديمي خود مانند كيهان كلهر در كنسرت‌هاي جديد دعوت نمي‌كنند، گفت: حضور همكاران قديمي در پيشرفت دستان بسيار موثر بوده، اما بعدها همكاريمان ادامه پيدا نكرده است خيلي وقت‌ها نيز دليل عدم همكاري ما اين بوده است كه نيازي به آن نوازنده نداشته‌ايم. اما ما به همكاران گذشته‌مان مانند كيهان كلهر و اردشير كامكار بي‌تفاوت نيستيم و البته شايد هم مي‌توانستيم رابطه نزديك‌تري با آنها برقرار كنيم.

در پايان اين نشست محمد حسين توتونچيان از انتشار آلبوم ميخانه خاموش خبر داد و افزود: در اين لوح فشرده تصويري، شاهد كنسرت گروه دستان در شيراز نيز خواهيم بود كه پشت صحنه‌ها و تمرينات گروه در منزل سالار عقيلي را نيز شامل مي‌شود و تلاشمان اين است يك كار بسيار قوي را با كارگرداني هنري مسعود فروتن ارايه دهيم.

گروه دستان شانزده و هجدهم شهريورماه، ساعت 21 و 30 دقيقه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران به روي صحنه خواهد رفت.