به نقل از تسنیم، یکتانت گزارشی در خصوص بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است و اطلاعاتی را در خصوص داده‌های این صنعت با کاربران و فعالین کسب‌وکارها به اشتراک گذاشته است. مطابق این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت سیار طی ۷ سال اخیر ۳ برابر شده است و در پایان سال ۱۴۰۱، این عدد به بیش از ۱۲۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ نفر ایرانی، ۱۲۵ دستگاه به اینترنت پرسرعت سیار متصل هستند. این در حالی است که بنا بر گزارش وبگاه استاتیستا (statista)، تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، میانگین ضریب نفوذ در کشورهای اروپایی کمتر از ۱۰۰ درصد است.

ظرفیت‌های بالای فضای اینترنت برای کسب‌وکارهای کوچک و خانگی

با وجود نرخ بالای نفوذ در اینترنت، بستر مناسبی برای ظهور کسب‌وکارهای کوچک مبتنی بر اینترنت فراهم شده است. روند رو به رشد فروشگاه‌های آنلاین از نظر کمّی تا جایی پیشرفت کرده است که تعداد این نوع کسب‌وکارهای آنلاین تا پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از ۷۸۰ هزار فروشگاه رسیده است. بنا بر گزارش یکتانت و مطابق داده‌های «زلکا»، تعداد فروشگاه‌های آنلاین ایرانی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، یک چهارم تعداد کل فروشگاه‌های آنلاین اتحادیهٔ اروپا است. این داده‌ها نشان از تأثیرگذاری بالای فضای آنلاین در زندگی مردمی دارد که اینترنت را یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای عرضهٔ محصولات و خدمات خود یافته‌اند.