ایران خیلی در تولید لوازم‌التحریر رشد کرده اما اینجا من بیشتر از یکی دو برند چیزی ندیدم، بخش کالای خواب و میز تحریر هم که دو غرفه را اشغال کرده به نظر من بی‌ربط است و ارتباطی به این نمایشگاه ندارد.

به گزارش مشرق، یک کودک ۵ ساله سوار بر سبد خرید، تند و تند برای خودش مداد رنگی، آبرنگ و خودکار و مداد برمی‌دارد. هنوز به سن مدرسه نرسیده، اما چون خواهر و برادرش مدرسه‌ای هستند او هم عادت کرده هر سال این موقع‌ها برای خودش لوازم‌التحریر و البته اسباب‌بازی بخرد. این موقع سال برای او هم مثل بچه‌مدرسه‌ای‌ها زمان خوشایندی است.

مادرش با لبخند به سبد خرید نگاه می‌کند چون می‌داند نصف چیزهایی که پسرش انتخاب کرده قابل خریدن نیست. در گوشه گوشه سالن «اولین نمایشگاه فرزند من» که در آستانه سال تحصیلی جدید با عرضه نوشت‌افزار و حمایت از کالای ایرانی و کمک به رونق تولید برگزار شد، چنین صحنه‌هایی می‌بینی. پدر و مادرهایی که با فرزندان‌شان برای خرید لوازم‌التحریر مناسب حرف می‌زنند. در این نمایشگاه بجز نوشت‌افزار ایرانی، اسباب‌بازی و کتاب، میز تحریر و کالای خواب کودک هم عرضه می‌شود.

به گزارش روزنامه ایران، بخش لوازم‌التحریر گویی علاقه‌مندان بیشتری دارد و از سایر بخش‌ها شلوغ‌تر است. خیلی از پدر و مادرها هم برای خودشان کیف و جامدادی و خودکار و مداد می‌خرند.

مثل مردی که با خنده می‌گوید: «من خودم بیشتر از بچه‌هایم لوازم‌التحریر دوست دارم و همیشه هم در طول سال برای خودم از این چیزها می‌خرم، اما لوازم‌التحریر با اینکه الان همه‌اش ایرانی است باز هم گران است، نمی‌دانم حکمت این گرانی چیست؟ من سه فرزند هم دارم و تصور کن برای سه بچه لوازم‌التحریر و کتاب و دفتر خریدن چقدر هزینه‌بر است.» در گوشه‌ای از نمایشگاه انواع جامدادی‌های رنگ وارنگ ارائه می‌شود هر کدام ۳۰ هزار تومان.

دور این سبدها حسابی شلوغ است و خریداران زیادی دارد. در قسمت دیگر چند مداد پاک‌کن و مدادتراش در بسته‌بندی زیبا ارائه می‌شود. این لوازم هم خریدار خوبی دارد.

مسئول غرفه برایم می‌گوید: «در چند روز نمایشگاه متوجه شده‌ام واقعاً چقدر بسته‌بندی زیبا در جلب خریدار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. مثلاً این مدادهای قرمز و سیاه که با چند پاک‌کن رنگی و تراش خوشرنگ پک شده‌اند، بیشتر نظرها را جلب می‌کند تا بسته بندی‌های ساده یک‌رنگ.»

زن با دو بچه‌اش به نمایشگاه آمده یکی ۳ ساله و دیگری ۹ ساله. بچه کوچک به قفسه‌های کتاب آویزان شده و دائم کتاب‌ها را از قفسه زمین می‌ریزد و مادرش را حرص می‌دهد: «یک نگاه کلی که انداختم قیمت‌ها خیلی مناسب‌تر از بیرون به نظرم آمد. چقدر جنس ایرانی خوب است. آدم این همه تنوع باورش نمی‌شود. اصلاً فکر نمی‌کردم در تولید لوازم‌التحریر و کتاب و دفتر این همه تنوع ببینم.»

زن درست می‌گوید؛ تنوع نوشت‌افزار ایرانی طی این سال‌ها کاملاً به چشم می‌آید. در یک غرفه، دفترهای کاملاً رنگی می‌بینی و در غرفه دیگر دفترهایی با تصاویر انیمیشن‌های ایرانی. زن ادامه می‌دهد: «تصاویر کارتون‌های خودمان را که روی جلد کتاب‌ها و دفترها می‌بینی واقعاً لذتبخش است. به هرحال بهتر از کارتون‌هایی است که نمی‌دانیم اصلاً چیست و چه محتوایی دارد اینکه همه چیز از فرهنگ خودمان است خیلی خوب است.»

بخش فروش کیف هم پرطرفدار است. مسئول غرفه توضیح می‌دهد: «استقبال مردم عالی بوده و هر سال بهتر از سال قبل شده.» یک زن و مرد که از همین غرفه، کیف خریده‌اند از کیفیت و قیمت آن بسیار راضی هستند.

اما یک زن و مرد هم که دست‌شان بسته‌ای از لوازم‌التحریر است چندان از قیمت و تنوع اجناس این نمایشگاه راضی نیستند: «وقتی آدم اسم یک نمایشگاه را سردر جایی می‌بیند توقع دارد کلی جنس متنوع ببیند با برندهای متفاوت. الان ایران خیلی در تولید لوازم‌التحریر رشد کرده اما اینجا من بیشتر از یکی دو برند چیزی ندیدم، بخش کالای خواب و میز تحریر هم که دو غرفه را اشغال کرده به نظر من بی‌ربط است و ارتباطی به این نمایشگاه ندارد.»

در بخش دیگری از نمایشگاه، انواع قمقمه و ظروف متنوع غذا ارائه می‌شود. مسئول غرفه می‌گوید: «برای خریداران این کالاها بیشتر کیفیت مهم است. اینجا هم واقعاً جنس‌های بی‌کیفیت وجود ندارد. البته خیلی‌ها که دنبال برند خاصی هستند ممکن است آن را اینجا پیدا نکنند. برخی هم برند ظرف‌های ایرانی را از قبل می‌شناسند و می‌گویند دنبال چه نوعی می‌گردند.»

غرفه دیگر انواع دفترهای مشق و لوازم‌التحریر ارائه می‌کند. روی دفترهای مشق، برچسب‌های مختلف انیمیشن‌های ایرانی، طرح‌های زیبای کاکتوس و... قابل مشاهده است. مسئول غرفه می‌گوید: «قیمت جنس‌های ما نسبت به کیفیت‌شان خیلی مناسب است. نسبت به دو سال قبل لوازم‌التحریر هیچ افزایش قیمتی نداشته.»

غرفه فروش اسباب‌بازی هم در سمت ابتدایی نمایشگاه قرار دارد زن و مردی که برای دختر خردسال‌شان چند خمیر بازی و یک اسباب‌بازی فکری خریده‌اند هم از تنوع این غرفه راضی هستند. پدر دختر می‌گوید: «قیمت‌ها با بیرون فرقی ندارد اما یک نوع بهم‌ریختگی در نمایشگاه است که اگر این هم برطرف شود، آدم دیگر سراغ فروشگاه‌های متفرقه نمی‌رود.»

سمت دیگری میز تحریرهای باکس‌دار و صندلی‌اش عرضه می‌شود. میز تحریری که درونش را می‌توان با کتاب و دفتر پر کرد و خودش هم طرحدار است. این میز تحریر و صندلی‌اش قابل تنظیم است. طراحی‌اش برای بازدیدکنندگان جالب است و با علاقه نگاهش می‌کنند و مسئول غرفه هم با حوصله در این‌باره برایشان توضیح می‌دهد برخی از قیمت بالا می‌گویند و برخی هم قیمتش را منطقی می‌دانند. البته در کنار همین غرفه کالای ویژه خواب هم با شرایط اقساطی چهار ماهه عرضه می‌شود.

پدر و مادری که کلی نوشت‌افزار خریده‌اند و سه فرزندشان هم همراه‌شان هستند از بالا بودن قیمت‌ها گلایه می‌کنند و اینکه تفاوتی بین قیمت‌ها با بیرون از نمایشگاه ندیده‌اند ضمن اینکه اجناس تنوع زیادی هم نداشته‌اند: «مدارس هم شرط و شروط می‌گذارند برای خرید لوازم‌التحریر مثلاً به پسر کوچکم گفته‌اند باید حتماً فلان برند آبرنگ را تهیه کنی که خب طبیعتاً اینجا نداشت برخی از این برندهای داخلی هم واقعاً گرانند. این نمایشگاه هم به نظرم بیشتر با چند برند عرضه شده بود و دست ما پدر و مادرها را باز نگذاشت و مجبوریم برای خرید بقیه اقلام الان به جای دیگری برویم.»

اما برای اینکه ببینم چقدر حرف پدر و مادرها درست است و در دیگر فروشگاه‌های نوشت‌افزار آیا تنوع اجناس بیشتر است به چند فروشگاه در سطح شهر هم سر می‌زنم. آنجا هم بیشتر پدر و مادرها از قیمت بالای لوازم‌التحریر بویژه دفتر و کیف و جامدادی گلایه دارند و می‌گویند جنس ایرانی باید ارزان‌تر از این حرف‌ها به دست خریدارش برسد.

در برخی از این فروشگاه‌ها تنوع بیشتری را می‌بینی و جنس‌ها بهتر از نمایشگاهی است که در آن حضور داشته‌ام آن هم به‌خاطر اینکه محصولات برند شرکت‌های متنوع‌تری را عرضه می‌کنند. خیلی‌ها جذب بسته‌بندی‌های زیبا می‌شوند. یاد حرف خانم فروشنده می‌افتم که چقدر بسته‌بندی‌های زیبا می‌تواند در جلب مخاطبان مؤثر باشد.

خلاصه اینکه دنیای نوشت‌افزار ایرانی این روزها دنیای رنگی و زیبایی شده و حالا که شوق و ذوق خرید این لوازم بین همه خانواده‌ها در جریان است اگر این کالاها ارزان‌تر به دست‌شان برسد دیگری کسی هوای خرید لوازم‌التحریر غیرایرانی نمی‌کند.