کد خبر 15267
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱

آيت‌الله جوادي آملي در ديدار با کشيشان آلماني با اشاره به عدم حضور يونسکو در اجلاس جهاني فلسفه در ايران، تصريح کرد: يونسکو خود را محروم کرده است و نمي‌گذارد اين معارف والاي انسان‌ساز به جهان منتقل شود.<BR>

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي، در ديدار هيئتي از کشيشان کشور آلمان در سخناني با خير مقدم به اين هيئت آلماني ابراز داشت: عيد قربان که از يادگارهاي ابراهيم خليل(ع) و ديگر انبيا ابراهيمي، موسي کليم، عيسي مسيح و پيامبر(ص) است را به شما تبريک عرض مي کنم.
وي خاطرنشان کرد: از سؤالات شما بسيار متشکرم و اين سؤالات و پيشنهادات نشانه گرايش شما به الهيات و معارف ديني خداوند است، اديان الهي به ويژه اديان ابراهيمي براي اين آمده‌اند که بشر را به حيات انساني زنده کنند.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم، با بيان اينکه معجزه حضرت مسيح(ع) تنها زنده کردن فيزيکي مردگان نبود بيان داشت: تلاش آن حضرت بر اين بود که جامعه را انساني کند تا به حيات انساني برساند.
آيت‌الله جوادي آملي گفت: اين ادعا در قرآن کريم نيز به صورت شفاف بيان شده است؛ خداوند تبارک و تعالي در سوره انفال مي فرمايد«اي کساني که ايمان آورديد، وقتي که پيامبر اسلام شما را براي زنده شدن شما و چيزي که شما را زنده مي‌کند، دعوت مي‌نمايد، اجابت کنيد، زيرا که داعيه دين اين است که بشر را زنده مي‌کند.
وي با بيان اينکه حيات به سه قسم گياهي، حيواني و انساني تقسيم مي شود ادامه داد: زندگي گياهي اين است که موجودي خوب تغذيه کند، خوب رشد کند و خوب جامه دربر کند، يک درخت بيش از اين سه کار ندارد، کوشش درخت اين است که مواد غذايي را از زمين جذب، بدنه خود را تنومند و بالنده کند و جامه سرسبز و ظريف در برکند و خرم شود بيش از اين سه کار از گياه بر نمي‌آيد.
استاد برجسته سطح عالي حوزه علميه قم اظهار داشت: گروهي از انسان‌ها به ويژه جوانان در حد حيات گياهي به سرمي برند، يک جوان بيش از اين سه کار هدفي ندارد، اگر کسي هدفي بيش از اين نداشت، او يا نوجوان است و يا جوان، گرچه سنش کهنسال باشد و صد سال هم عمر کرده باشد نوجواني بيش نيست.
ايشان تاکيد کرد: حيات گياهي هيچ گاه رشد نخواهد کرد، زيرا در فلسفه ديني ثابت شد که گياه هيچ گاه ترقي نمي‌کند چون اصل، ريشه و دهانه آن در لجن است و آنچه بالا آمده فروعات آن است و هر آنچه اين گونه است هرگز رشد نمي‌کند.
مفسر برجسته قرآن کريم دسته دوم را يادآور شد و گفت: گروه دوم کساني هستند که حيات حيواني دارند، اين گروه گذشته از سه کار قبلي غذا خوردن، بالندگي و جامه دربر کردن، به فکر جاه‌طلبي، برتري بر ديگران، خونريزي، ستمگري، تفوق و امثال اينها هستند.
وي گفت: اينها بر فرض که ترقي کنند، همانند يک شير پيروز جنگل، گرگ درنده بيشه و يا مار و عقرب گزنده در دامنه کوه‌ها هستند نه بيش از آن.
آيت‌الله جوادي آملي تاکيد کرد: حيوان اگر در سايه تربيت يک آموزنده قرار گيرد، بخشي از فضائل را پيدا مي‌کند، در فلسفه ديني نيز اين مطلب تثبيت شده است که اگر يک سگ را آموزش دهند، اين سگ شکاري بعد از شکار، با زحمت سنگلاخ‌هاي فراوان را طي مي کند در حالي که گرسنه است و شکار لذيذ را به دندان مي‌کشد و امانت را به صاحبش تحويل مي‌دهد چون حيواني تربيت شده است.
وي بيان داشت: اگر انساني اهل وفا و امانت نبود و در مقابل اهل رشوه و خيانت بود، چنين فردي در فرهنگ ديني از حيوان نيز بدتر است چه آنکه خداوند تبارک و تعالي در قرآن کريم فرمود: "اولئک کالانعام بل هم اضل. " چون حيوان وقتي تربيت شد، امين است و خيانت نمي‌کند، اما اين گروه با وجود اينکه تربيت به آنها رسيد اما خيانت مي کنند.
آيت‌الله جوادي آملي گفت: اينکه حضرت مسيح(ع) فرمود من مرده را زنده مي‌کنم و همچنين در قرآن کريم آمد که دين حيات‌بخش است و مرده‌ها را زنده مي‌کند، بخش مهم آن اين است.
وي افزود: آنها که داراي حيات گياهي هستند و طرفي از حيات انساني نبسته‌اند و از آن فيضي را نبرده‌اند، دين براي آنها آمده است که اينها را زنده و جامعه را پويا کند.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم ابراز داشت: اکنون که اقسام سه گانه حيات روشن شد، معلوم مي‌شود که جامعه بشري نيازمند حيات انساني است و رسالت مسئولان دين اعم از حوزه‌هاي ديني در ايران و کليساهاي مسيحي در خارج از کشور زنده کردن دين و مردم است و اين مسئله نيز متوقف بر آن است که اعضاي کليسا و حوزوي اول به حيات انساني زنده شوند و اين معارف را به خوبي منتقل کنند تا جامعه بشري طعم زندگاني انساني را بچشد.
وي بيان داشت: علم در عصر کنوني پيشرفت‌هاي چشمگيري دارد، اما خونريزي‌هايي که در اين عصر اتفاق مي افتد در عصرهاي قبل از اين پيشرفت‌ها اين اندازه نبود.
آيت‌الله جوادي آملي خطاب به هيئت آلماني حاضر در جلسه بيان داشت: شما الان مهمان جمهوري اسلامي ايران هستيد و مشاهده مي‌کنيد که در کشورهايي که در شرق و غرب ايران واقع شده‌اند، روزانه شاهد کشتار انسان‌هاي بيگانه و ظلم‌هاي بسيار فراواني هستيم، در بسياري از کشورهاي ديگر نيز وضعيت اين گونه است و عده‌اي مظلوم زير ظلم جباران و ستمکاران هستند؛ که بايد توجه داشت اين مسائل از خوي حيواني و جنگلي نشات مي گيرد.
وي افزود: مراکز ديني اعم از حوزه‌هاي ديني ايران و کليساهاي غير ايران موظف هستند که جامعه را از اين خونريزي‌ها نجات دهند.
آيت‌الله جوادي آملي در ادامه سخنان خود بيان داشت: خداوند تبارک و تعالي براي اينکه گوهر فطرت و عقل در دسترس اهريمن‌هاي داخلي نباشد، آن را مستور و در وجود ما نهادينه کرد، همانگونه که معدن طلا را در دل خاک مستور کرد.
وي افزودند: عقل که انسان را از حيات گياهي به انساني مي‌رساند، در دسترس نيست، زيرا موجود محسوس، کار محسوس و در دسترس مي کند نه ملکوتي و لذا اين مسئله در وجود ما نهادينه شده است.
آيت‌الله جوادي آملي تصريح کرد: خداوند تبارک و تعالي، انبياي الهي که معدن شناس و معدن کاو هستند را فرستاد تا هويت اصلي انسان را به او نشان دهند و به او بگويند اي انسان تو اين گوهر را که در وجود تو است، ارزان از دست مده.
وي اظهار داشت: اما آنهايي که زندگي گياهي دارند اگر به مکتب انبيا بروند و از چراغ وحي کمک بگيرند، از سرمايه دروني خودشان باخبرند و مي‌فهمند لذيذتر از حيات گياهي، حيات حيواني و دقيق‌تر و حساب شده‌تر از آن حيات انساني است.
وي تاکيد کرد: کساني که در جاهليت به سر مي‌بردند، انبيا الهي به سراغشان رفتند و عده‌اي که حرف انبيا را گوش کردند، از حيات گياهي به حيات انساني رسيدند و آنهايي که در حيات گياهي به سر مي‌برند، چون خودشان را نشناختند در آنجا ايستاده‌اند، انبيا آمده‌اند گفتند اگر آن را بشناسيد خود را ارزان نمي‌فروشيد و ساکت و ايستا نمي‌شويد.
وي افزود: وظيفه ما در برخورد با آنها نهايت ادب و احترام است منتهي جوانان را بايد با هويت برترشان آشنا کنيم و آنهايي که مبتلا به زندگي حيواني هستند را به زندگي برترشان هدايت کنيم.
مرجع تقليد جهان تشيع در ادامه سخنان خود با بيان اينکه ما بايد از سخن نابجا و سکوت بي جا پرهيز کنيم گفت: آن روزي که عده‌اي از دينداران سخن نابه‌جا گفتند و گفتند دين از سياست جداست، زمينه انزواي خود را فراهم کردند و امروز هم که برخي از سخنان ديگر به نحوي ديگر مطرح مي‌شود.
وي تاکيد کرد: انبيا نه آن سخن ناروا را زدند و نه اين سکوت بي‌جا را داشتند، از سخنان جهاني حضرت مسيح اين است که اگر کسي زخم خورده‌اي را ببيند و براي درمان زخم او کوشش نکند، شريک ظلم ظالماني است که بر پيکره مظلوم تيغ زده‌اند.
آيت‌الله جوادي آملي گفت: اين سخن، سخن همه انبيا است و اگر ما از اول نگفته بوديم دين از سياست جداست و اگر در پايان نگوئيم و نگفته بوديم که به من چه؛ دين کاري به سياست ندارد، نه جنگ جهاني اول نه جنگ جهاني دوم اتفاق مي‌افتاد و نه شاهد کشتارهاي ظالمانه روزانه بوديم.
وي تاکيد کرد: اين نکته بايد روشن باشد که دولتمردان ستمکار، نه از آسمان آمده‌اند و نه از زمين جوشيده‌اند، آنها نوجوان بودند، جوان شدند و مسؤوليت پذيرفتند، آنها فرزندان همين مرز و بوم هستند، آنها اگر در دوران دبستان، دبيرستان، دانشگاه و ساير مقاطع تحصيلي، معارف انبيا را فرا بگيرند، وقتي به دولت و قدرت رسيدند خون‌آشام نخواهند شد، بلکه کوشش خواهند کرد که خون افراد را حفظ کنند.
اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود، ابراز داشت: بنده ضمن قدرداني از حضور شما مهمانان مطلبي را لازم است متذکر شوم و آن اينکه روزي در طي سال به نام روز جهاني فلسفه مطرح است و هر سال در يکي از کشورها در آن روز همايش فلسفي برگزار مي‌شود.
ايشان گفتند: در اين همايش‌ها انديشمندان فلسفي يا صاحب مقال هستند و يا صاحب مقاله، يا سخنراني مي کنند و يا مقاله‌اي را ارائه مي کنند.
آيت‌الله جوادي آملي ادامه داد: امسال اين محفل جهاني در جمهوري اسلامي ايران تشکيل مي‌شود و بسياري از انديشمندان ايراني و غير ايراني نيز در آن شرکت مي‌کنند، يونسکو که بخش فرهنگي سازمان ملل است بنا بود در اين همايش حضور پيدا کند.
وي گفت: يونسکو خود را محروم کرده است و نمي‌گذارد اين معارف والاي انسان‌ساز به جهان منتقل شود.
مرجع تقليد جهان تشيع ادامه داد: ما از اينجا اين نصيحت را به عنوان يک گوشزد فرهنگي فلسفي به مسئولان يونسکو اعلام مي‌کنيم که خود را از اين فيض و فوض محروم نکنند.