کد خبر 1547363
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

شرکت Marjan Television دارای یک دفتر مرکزی یا شرکت مادر با نام هلدینگ مرجان Marjan Holdings است که در جزیره مان Isle of Man ثبت شده است.

سرویس سیاست مشرق- یک اکانت توئیتری با با مراجعه به شرکت اسناد هلدینگ مرجان، اسپانسر تلویزیون منوتو که در این سال‌ها حمایت مالی این شبکه‌ را برعهده داشته، متوجه شده که این هلدینگ انگلستانی در ابتدا به دلیل معافیت‌های مالیاتی مطلوب، مورد توجه و انتخاب تلوزیون منوتو بود اما از سال ۲۰۲۱، با ۴۶ میلیون پوند بدهی در آستانه ورشکستی قرار میگیرد. افزوده بر این منبع درآمدی تلوزیون منوتو تبلیغات بازرگانی است و درآمد سالانه این شبکه از این منبع، یک میلیون و ۱۹۰ هزار پوند بوده. این درحالی است که مخارج تلوزیون ۱۸ تا ۲۰ برابر درآمد آن بوده است.

وبسایت شرکت مرجان

شرکت مادر Marjan Holdings:

«شرکت Marjan Television دارای یک دفتر مرکزی یا شرکت مادر با نام هلدینگ مرجان Marjan Holdings است که در جزیره مان Isle of Man ثبت شده است. جزیره مان، یک منطقه خودگردان سلطنتی بریتانیا در دریای ایرلند و بین بریتانیای کبیر و ایرلند است. دولت بریتانیا مسئولیت دفاع نظامی جزیره را بر عهده دارد و نماینده آن در خارج از کشور است.»

«ثبت شرکت در جزیره مان کاملا قانونی است و مهمترین مزیت آن، معافیت از مالیات برای شرکت هایی با درآمد کمتر از ۵۰۰ هزار پوند است. این معافیت مالیاتی شامل، مالیات بر عایدی سرمایه، ارث، سود، سود سهام یا سایر درآمدهای دریافتی خارج از جزیره است. پکیج اسناد هلدینگ مرجان، با ایجاد اشتراک در وبسایت دولتی جزیره مان قابل خریداری است. این پکیج در کانال تلگرامی شک موجه قابل دسترسی است.»

تلویزیون منوتو Marjan Television Limited:

«تلویزیون منوتو تحت عنوان شرکت تلویزیون مرجان و زیر مجموعه هلدینگ مرجان، در کشور بریتانیا به ثبت رسید تلویزیون مرجان یک شرکت محدود به سهامی خاص Private Limited Company است. مدارک ثبت، اطلاعات سهامداران و گزارش‌های مالی این شرکت در سامانه دسترسی آزاد بریتانیا ثبت شده است.»

«بنا به گزارش‌های مالی که تحت بررسی یک شرکت حسابرسی مستقل ثبت شده، تنها منبع درآمد منوتو، تبلیغات بازرگانی است. بیشترین درآمد سالانه منوتو از این منبع یک میلیون و ۱۹۰ هزار پوند بوده. این درحالیست که مخارج تلویزیون ۱۸ تا ۲۰ برابر درآمد آن بوده.»

افزوده بر این ها، کارمندان و کارشناسان سابق شبکه منوتو پس از بیانیه این شبکه مبنی بر تعطیلی قریب‌الوقوع، گلایه هایی از ولخرجی‌های این شبکه در انگستان داشتند. افرادی همچون حسن اعتمادی اعلام کرده اند که این تلوزیون برای برگزاری برخی از برنامه‌های مناسبتی و جشن‌ها، از بهترین و گران‌قیمت‌ترین گروه‌های فیلمبرداری و رسانه‌ای در انگلستان دعوت می‌کرد تا برای مدتی در این شبکه‌ برنامه تهیه کنند.

البته حسن اعتمادی، سردبیر سابق شبکه منوتو اخیرا گفته بود که کیوان عباسی، مدیر شبکه در ایام آغاز به کار منوتو به او گفته بوده که اسپانسرهای منوتو شرکت‌های آمریکایی هستند. برخی از کارشناسان اپوزیسیون نیز ادعا کرده بودند که هزینه چند میلیون پوندی این شبکه‌ از طریق خانواده‌های ثروتمند ایرانی در خارج از کشور تامین می‌شود.

«شرکت Marjan Television در سال ۲۰۱۷ با فروش بخشی از سهام خود ۳۴ میلیون پوند برای تامین هزینه ها به نقدینگی خود افزود. پس از آن کسری بودجه در هر سال را با اخذ وام با متوسط مبلغ ۲۱ میلیون پوند جبران می کرده که به مجموع بدهی شرکت افزوده میشده.»

بدهی ۵۰ میلیون پوندی

«آخرین گزارش مالی ارائه شده توسط شرکت Marjan Television مربوط به دوره منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ میباشد. بر اساس این گزارشی که توسط یک شرکت حسابرسی مستقل نیز بررسی شده است، شرکت Marjan Television در زمان تنظیم گزارش نزدیک به ۴۶ میلیون پوند بدهی داشته. با توجه به سیر انباشت بدهی در سالهای منتهی به زمان گزارش فوق، میزان این بدهی در حال حاضر میتواند بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون پوند باشد.»

در گزارش مالی ۲۰۲۱، شرکت حسابرس Auditor ابراز نگرانی می کند که چون شرکت از نظر مالی تنها به سهامدار خود یعنی هلدینگ مرجان متکی است، با توجه به روند زیان سالانه و انباشت بدهی، در صورت عدم تقویت مالی، خطر ورشکستگی این شرکت را تهدید می کند. مدارک فوق نشان می دهد که این شرکت برای پرداخت هزینه ها و بقای تلویزیون منوتو از طریق وام‌های بانکی و فروش سهام اقدام کرده است. کاملا منطقی است که با هجم بدهی و انباشت سالانه آن، این شرکت قادر به دریافت وام بیشتر و ادامه فعالیت نباشد.