معترضان تونسی فیلم اخیر ضداسلام هالیوود در جریان اعتراضات خیابانی به آمریکا و بانیان ساخت این فیلم مثل مردم دیگر کشورهای اسلامی شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و به سفارت آمریکا حمله بردند و پرچم آمریکا را آتش زدند. اما این فقط یک اعتراض به ساخت یک فیلم ابلهانه و مضحک نبود بغض خاموش چند صد سال تجاوز و کشتار و بی رحمی به سبک آمریکایی حالا این بار فرصتی یافته بود تا نشان دهد که چگونه آمریکا بعد از چندین دهه سلطه گری به این وضع حقارت بار افتاده است.
در میان انبوه تصاویری که خبرگزاری ها و تلویزیون های مختلف دنیا از اعتراضات مردم نمایش دادند دو تصویر به صورت خاص نمایشگر تغییر ماهیت اعتراض های همیشگی این سالها به آمریکا بود. نمادگرایانه نگاه نمی کنم شاید هم مبالغه آمیز باشد اما فکر می کنم این تصاویر نماد مناسبی برای همه آن چیزی باشد که درباره تغییر در قواعد دنیا گفته می شود.
عکس اول نشان می دهد که معترضان به فیلم ضداسلامی در کشور تونس در حال پاره کردن و آتش زدن پرچمی از آمریکا هستند که عکس بزرگی از هنرپیشه مشهور و تاریخی آمریکا مرلین مونرو بر روی آن نقش بسته است.مرلین مونرو هنرپیشه مشهور آمریکای که حالا دیگر فقط یک بازیگر نبود و به مدت یک دهه تبدیل به نمادی از فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی در سرتاسر دنیا شده بود.مونرو نمایش مستقیمی از همه چیزهایی بود که چیزی به نام رویای آمریکایی در سر داشت: زیبایی ثروت محبوبیت قدرت و احساسات. محبوبیت مونرو که در داخل آمریکا از جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا که شایعه رابطه پنهانی اش با او همچنان هم بازگو نشده باقی مانده است هم فراتر رفته بود فقط به داخل مرزهای آمریکا محدود نمی شد علاوه بر اینکه مدل مو و طرز آرایش و سبک تناسب بدنی مونرو برای چند سال در صدر تاپ لیست های انتخاب زنان در سراسر دنیا برای آرایش و شیوه ترکیب ظاهر بود تا همین چند وقت پیش مرلین مونرو سقف آرزوی خیالپردازانه دختران و زنان کشورهای عقب نگه داشته شده برای رسیدن به موفقیت بود.
تصویر دوم نمایش ساختمان سوخته KFC یک فست فود زنجیره ای معروف آمریکایی درس راسر دنیا ست که در اثر اعتراضات مردمی اخیر در داخل لبنان به ویرانه تبدیل شده است.خبرگزاری رویترز دو روز قبل این عکس را بر روی خروجی خود فرستاده است. داستان کی.اف.سی و دیگر فست فودهای زنجیره ای آمریکایی مثل مک دونالد هم دقیقا شبیه به ماجرای مرلین مونرو است. نماد پرطرفدار و محبوبی از فرهنگ آمریکایی. کی.اف.سی که از سال ۱۹۴۰ فعالیت رسمی اش را آغاز کرده است هم اکنون در ۱۰۵ کشور با ۱۷۰۰۰ شعبه در حال ترویج سبک زندگی آمریکایی با فست فود و مرغ های کنتاکی است. کی.اف.سی در همه این سال ها نماد موثری از یک شرکت چندملیتی با انگاره های فرهنگی متوهمانه جهانشمول آمریکایی بود که خیلی هم زود توانسته بود تسلط بی سابقه بر صنایع غذایی کشورهای آسیایی و آفریقایی پیدا کند. حالا نماد گرافیکی عکس ککنل ساندر موسس و پایه گذار کی.اف.سی و ستاره مشهور آرم این رستوران در لبنان در حال سوختن بود
دنیا تغییر کرده است. به تبع کاهش اقتدار آمریکا در تمام عرصه ها در دنیا حالا دیگر فرهنگ آمریکایی مهمترین بازوی سیاست خارجی آمریکا به عنوان نمادی از کلی به نام آمریکا در حال سوختن در آتش است. . تئوری عامیانه و البته وطنی پسند "سینما و غذا چه ارتباطی با سیاست دارد” حالا جای خودش رابه شناخت قابل توجهی داده است که چیزی به نام جنگ فرهنگی را به رسمیت می شناسد. این برای اولین بار بود که اعتراض به آمریکا از نمادهای سیاسی مثل پرچم به تخریب و اعتراض به نماد های فرهنگ آمریکایی می رسید. آن هم این نمادهای پرطرفدار و محبوبی که در رابطه مستقیم با زندگی روزمره مردم هستند
مرلین مونرو و کلنل ساندرز هر دو مرده اند. سالهای سال پیش. اما به راحتی تا همین چند وقت پیش می شد تصور کرد که میراث نمادگرایانه فرهنگی شان برای امپراتوری استعماری آمریکا همچنان کاربرد دارد اما ظاهرا روزگار سر یاری با آمریکا ندارد.اگر مرلین مونرو در سالهای حیاتش برای افزایش روحیه جنگجویان آمریکایی در خارج از کشور به دیدار آنها می رفت و اگر کی اف سی در همه این سالها سبک زندگی و تغذیه ماشینی ومدرن به همان شیوه زندگی یک شهروند طبقه متوسط آمریکایی را به کل جهان صادر می کرد و در هنگامه همه اعتراضات و قیام های ضدآمریکایی فرهنگ و اقتصاد برون مرزی آمریکا در منطقه امن قرار می گرفت حالا حمله به فرهنگ یاغی آمریکایی آتش زدن عکس ستارگان هالییودی و ساختمان های فروشگاه های زنجیره ای آمریکایی تبدیل به نمادی برای مبارزات ضدآمریکایی در سرتاسر دنیا شده است