تل‌آویو در پی حملات انصارالله یمن در دریای سرخ به کشتی‌هایش با چالش بزرگی مواجه شده و برای فرار از این مخمصه، کریدور عربی را با کمک تعدادی از کشورهای منطقه راه‌اندازی کرده است.

به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی به شدت به تجارت خارجی وابسته است؛ سازمان تجارت جهانی می‌گوید اسرائیل برای نهاده های تولید و کالاهای سرمایه گذاری به شدت به واردات وابسته است. که ۸۶ درصد از کل واردات را تشکیل می دهند.


طبیعی است که عمده واردات و صادرات اسرائیل، به دلیل ژئوپلیتیک فلسطین اشغالی و محدودیت ارتباط با همسایگان خود، از راه دریا باشد. اما اکنون در پی حملات هفته‌های اخیر به کشتی‌های تجاری حامل کالا به رژیم اسرائیل، «بندر ایلات» واقع در جنوب اراضی اشغالی، از دور صادرات و واردات خارج شده است. با وجود اینکه حیفا و اشدود در شمال فلسطین اشغالی بزرگترین بنادر در حال صادرات و واردات هستند ولی بندر ایلات در دریای سرخ نقش کلیدی در تجارت این رژیم با جهان دارد زیرا ایلات سرزمین‌های اشغالی را به بازارهای شرق آسیا متصل می‌کند.

این بندر در هفته های اخیر بارها مورد حمله انصارالله یمن قرار گرفته است و کشتی‌های مبدا و مقصد این بندر نیز با تهدید یمنی‌ها متوقف یا تغییر مسیر داده‌اند. ارتش یمن به کشتی‌های مقصد بندر ایلات قبل از رسیدن به تنگه باب‌المندب هشدار می‌دهد که مسیر خود را تغییر دهند وگرنه با اقدام آنها مواجه خواهند شد. بسیاری از کشتی این هشدار را جدی می‌گیرند و تغییر مسیر می‌دهند و برخی آنها بدون توجه مورد حمله انصارالله قرار می‌گیرند.


تغییر مسیر پر شمار کشتی‌ها از تنگه باب‌المندب بعد از تهدید یمنی‌ها


برخی از کشتی‌ها به مقصد اراضی اشغالی مسیر «دماغه امیدنیک» واقع در جنوب قاره آفریقا را انتخاب می‌کنند که این مسیر طولانی و پرهزینه برای رژیم تلاویو است.


مسیر جایگزین دریای سرخ بسیار طولانی و پر هزینه برای رژیم صهیونیستی است


در حالی که یمنی‌ها با حملات‌شان به منافع اسرائیل، به تنهایی انتظارات عمومی از جامعه عربی را برای کمک به فلسطینی‌ها برآورده می‌کنند و توانسته‌اند تل‌آویو را از نظر نظامی و اقتصادی با چالش جدی روبرو کنند، برخی گزارش‌ها حکایت از مداخله کشورهای عربی نه به نفع فلسطین بلکه به نفع اسرائیل حکایت دارند!

وب‌سایت عبری «والا» در گزارشی فاش کرد که یک کریدور زمینی به عنوان جایگزین دریای سرخ راه‌اندازی شده است و کالاها به اسرائیل تحویل داده می‌شود تا کشتی‌ها مجبور نباشند آفریقا را دور بزنند و به بنادر اسرائیل برسند!


بر اساس این گزارش، این کریدور از بنادر دبی آغاز شده و پس از طی ۲۰۰۰ کیلومتر از طریق عربستان و اردن به اسرائیل می‌رسد. مسیر دبی تا فلسطین اشغالی ۲۵۵۰ کیلومتر - ۴ روز - و از بحرین ۱۷۰۰ کیلومتر -۲ روز و ۷ ساعت - است. طبق اخبار والا، این کریدور به ازای هر کیلومتر ۱.۲ دلار هزینه دارد که کمی گرانتر از حمل و نقل دریایی از مسیر عادی است، اما در حال حاضر ارزان‌تر است.

رسانه‌های اردن در واکنش به گزارش خبری والا، این خبر را تکذیب کرده و مدعی شدند این گزارش‌ها «به قصد گیج کردن موضع قاطع اردن است که در مورد تجاوزات اسرائیل بیان شده است.» اما امارات و عربستان سعودی هنوز این خبر را تکذیب نکرده اند!

به هرحال افشای راه‌اندازی این کریدور زمینی به مثابه خنجری در پشت مقاومت مردم فلسطین است که به نوعی تایید ادامه جنایات اشغالگران در غزه محسوب می شود. البته ناگفته نماند که بازیگری این کشورها در کمک به اسرائیل نه تنها دشمنی با یمن است بلکه اعتقادی به حقوق مردم فلسطین نیز ندارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها