به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم مطلبی را با عنوان فصل ممیز انسان؛ نکتهای برای اندیشیدن را در کانال خود در ایتا منتشر کرد و نوشت:
فیلسوفان و بسیاری از مربیان به این دلیل که ویژگی خاص انسان در مقایسه با سایر حیوانات را «خردورزی و عقلانیت» او میدانستند، معتقد بودند که در همه مسائل مربوط به انسان، باید اولویت را به بعد عقلانی او بدهیم؛
به عنوان مثال، برای تعلیم و تربیت انسان، باید اولویت را به بعد علمی و عقلانی او داد.
باید تمرکز اصلی تربیت و نقطة ثقل آن بر تربیت ساحت بینشی و ادراکی و عقلانی انسان باشد و نه تربیت ساحتهای گرایشی یا رفتاری او.
ملاصدرا در کتاب ارزشمند کسر الاصنام الجاهلیه مینویسد از نگاه ظاهربینان علم و اندیشه، مقدمه ایجاد حال و گرایش است و حال و گرایش هم مقدمه رفتار. به همین دلیل، معیار برتری افراد را به عمل میدانند و اعمال و کنشها همواره نزد آنان برتر از گرایشها و بینش است؛ زیرا همواره ذیالمقدمه ارزشمندتر از مقدمه یا مقدمات است. در حالی که از نگاه فیلسوفان، مسأله برعکس است؛ یعنی رفتار مقدمه گرایش و گرایش هم مقدمه دانش است.
یعنی انجام رفتار برای اصلاح باطن و درون است و اصلاح باطن هم برای زدون موانع بینش و معرفت اصیل.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.