به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران به سخنان روز گذشته کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان که در خصوص کارگروه مشترک دولت و مجلس بيان شد واکنش نشان داد و گفت که ايرادات اعضايي که از سوي مجلس در کارگروه شرکت کرده بودند به مطالب آقاي کدخدايي به صورت مکتوب تهيه شده است و اين ايرادات براي آيت الله جنتي فرستاده خواهد شد.
دهقان در بخش ديگري از سخنان خود پاسخهايي را به سخنان روز گذشته کدخدايي بيان کرد و گفت: موضوعي که آقاي کدخدايي روز گذشته در خصوص رسيدگي به اختلافات دولت و مجلس مطرح کردند، مسائلي عنوان شد که نياز به بررسي دقيقتري دارد.
وي افزود: 18 جلسهاي که ما با شوراي نگهبان به همراه نمايندگان دولت و برخي از حقوقدانها داشتيم به صورت کاملا حقوقي و در فضايي کاملا زميني برگزار شد.
عضو هيئت رئيسه مجلس ادامه داد: در جلسات مشترک دولت و مجلس و شوراي نگهبان مطالب بسيار متنوعي مطرح شد و آن چه که از نتيجه اين جلسات حاصل ميشد به جايگاه مجلس شوراي اسلامي تاکيد داشت.
دهقان همچنين گفت: آن چيزي که روز گذشته آقاي کدخدايي بيان کردند از جايگاه سخنگويي کارگروه نبود چرا که وي سخنگوي کارگروه نبود بلکه آقاي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان است، کارگروه سخنگويي نداشت و مطالب عمدتا توسط نمايندگان دولت و مجلس در فضايي کاملا صميمي مطرح ميشد و در نهايت هم نمايندگان مجلس ديدگاههاي خود را طي مکتوبهاي به شوراي نگهبان فرستاد که اين ديدگاهها طي 20 صفحه مطرح شده است. که قرار شده است اين ديدگاهها طي روز جاري روي سايت خانه ملت منتشر شود.
عضو هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: بخشي از مطالبي که آقاي کدخدايي ذکر کردند ما هم قبول داريم، مثلا اينکه وزير آخر صحبت کند و يا اصلاحاتي که براي آئيننامه داخلي مجلس پيشنهاد شد بحثهاي مهمي نبود و ما هم آنها را قبول داريم.
وي خاطرنشان کرد: اصلاح آئيننامه داخلي مجلس با نظر نمايندگان مشکلي ايجاد نميکند اما آن چيزي که از نظر ما ايراد داشت و ما در کارگروه هم آنرا تاييد نميکرديم بحث اختيار رئيس جمهور براي بيان تذکر به قواي ديگر بود که بر اساس اصل 113 قانون اساسي چنين حقي را براي رئيس جمهور قائل نبوديم و کارشناساني هم که در جلسه حضور داشتند و همچنين اعضاي شوراي انقلاب اين نظر را نميپرفتند که از قواي ديگر سؤال کنند و يا به آنها تذکر دهند.
دهقان تصريح کرد: همچنين بر اساس اصل 57 قانون اساسي رئيس جمهور نميتواند به قواي ديگر اخطار دهد و يا رئيس جمهور به شوراي نگهبان تذکر دهد چنانچه شاهد بوديم که اين اتفاق قبلا اتفاق افتاد و شوراي نگهبان پاسخ تذکر را داد.
عضو هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: يکي ديگر از مسائلي که آقاي کدخدايي مطرح کردند اين بود که مجلس زماني که بار مالي طرح يا پيشنهادي را تعميد نکنند حق ورود به قانونگذاري ندارد، اين مسئله مورد تأييد کارگروه نبود البته اين مسئله جزء پيشنهادات برخي از دوستان بود ولي اکثريت کارگروه اين نظر را قبول نداشتند.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: البته از کارگروه روي اين موضوع اتفاق نظر داشتند که مجلس در موضوعاتي تخصصا حق ورود به قانونگذاري را ندارد، به طور مثال مجلس نميتواند در مورد مجلس خبرگان وارد قانونگذاري شود يا اينکه در خصوص اختيارات رهبري و يا شوراي نگهبان و يا مجمع تشخيص مصلحت نظام قانون وضع کنند و اين بخش به مراجع ذيربط واگذار شده است و مجلس تخصصا اختيار قانونگذاري در اين زمينهها را ندارد.
نماينده مردم طرقبه گفت: آميخته کردن موضوع اصل 75 قانون اساسي با مواردي که ذکر شد ايراد دارد و اين موضوعات مورد تاييد کارگروهها هم نبود، به عبارت ديگر هم اگر مجلس شوراي اسلامي طرحي داشته باشد و بار مالي درنظر گرفته شده براي آن مورد تاييد شوراي نگهبان واقع نشود مجلس ميتواند اصرار کند و به مجمع تشخيص نظام موضوع را ارجاع دهد.
وي ادامه داد: موضوع اصل 75 قانون اساسي از مواردي نيست که مجلس تخصصا اختيار ورود به قانونگذاري را نداشته باشد، ممکن است در اين گونه موارد تخصيصا حق مجلس مورد سؤال واقع شود اما در مواردي که مجلس اصولا اختيار قانونگذاري دارد، ميتواند اصرار کند و مصوبات خود را به مجمع تشخيص بفرستد.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: آقاي کدخدايي برخي موارد را ذکر نکردند. به نظر ميرسد ذکر آنها ضروري باشد، يکي از اين موارد اين بود که اعضاي کارگروه اتفاق نظر داشتند که همه مصوبات دولت طبق اصل 138 قانون اساسي بايد به مجلس فرستاده شود و تغيير نام مصوبات به مسممات يا هر عنوان ديگر مجوزي براي دولت نيست که مصوبات خود را به مجلس نفرستد.
دهقان خاطرنشان کرد: يکي ديگر از موارد بحث تخلفات قانوني است که توسط دولت صورت ميگيرد. که اين موارد هم در کارگروه مورد بحث قرار گرفت و کارگروه انتظار داشت که در اين مورد هم شوراي نگهبان هم به نوعي رفع اختلاف کند و تدبيري در اين زمينه انديشيده شود.
وي افزود: اکثريت مطالبي که آقاي کدخدايي ذکر کردند مورد تاييد اعضاي کارگروه است، هرچند که وي به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان اين مطالب را عنوان کردند نه سخنگوي کارگروه، بعضي از مطالب هم مورد تاييد اعضاي کارگروه نبود و نمايندگان مجلس هم آن موارد را قبول نداشتند.
دهقان يادآور شد که اين مطالب به اين دليل مطرح ميشود که زمينهاي فراهم نشود تا اختيارات مجلس به عنوان نماد مردمسالاري ديني مورد خدشه قرار گيرد البته اختيارات شوراي نگهبان در مورد تفسير براي همه پذيرفته شده است، مجلس به عنوان تضمينکننده دموکراسي در کشور مورد تاکيد رهبري و امام(ره) است و ما هم بعنوان نمايندگان موظفيم که از اين جايگاه دفاع کنيم.
دهقان همچنين اظهار داشت: دولت و مجلس بجز برخي موارد حقوقي که وجود دارد هيچ مشکلي نيست و وجود اين اختلافات هم به معناي عدم رابطه صميمي دولت و مجلس نيست و جلسات مشترک دولت و مجلس خود گواه اين موضوع است.
اين نماينده مجلس در پايان يادآور شد که ايرادات نمايندگان عضو کارگروه که از طرف مجلس در کارگروه شرکت کرده بودند به مطالب آقاي کدخدايي به صورت مکتوب تهيه شده است که بزودي اين ايرادات براي آقاي جنتي نيز فرستاده ميشود.
عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: ايرادات نمايندگان به سخنان کدخدايي به آيتالله جنتي ارايه ميشود.