به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان آیا کریدور زمینی از دبی به اسرائیل حقیقت دارد نوشت:
«الجزیرة.نت» به تازگی در گزارشی مفصل، به بررسی میدانی و راستیآزمایی گزارشها درباره راهاندازی کریدور زمینی امدادرسانی به اسرائیل از طریق امارات، عربستان سعودی و اردن پرداخته است:
این روزها سخن از یک «پل زمینی» از کامیونهای حمل کالا از امارات به اردن و اسرائیل، فضای داخلی این کشور را به خود مشغول کرده است؛ مسیری که به عنوان جایگزین کشتیهای اسرائیلی عمل میکند که انصارالله یمن تردد آنها از بابالمندب را ممنوع کرده است.
گزارشها درباره این کریدور، نخستینبار از رسانههای عبری و سپس وزیر راه و ترابری رژیم صهیونیستی منتشر شد؛ پس از آن برخی از مردم فعالیت این کریدور را تأیید و تصاویری از عبور کامیونها در آن منتشر کردند.
این روند با انتشار گزارشهایی درباره کمبود غذا و تهدید وقوع قحطی در شمال نوار غزه همزمان شد.
از آن زمان، فعالیتهای مخالف با این کریدور پیوسته ادامه داشته و در صدر صحنه اعتراضات و نیز شبکههای اجتماعی قرار گرفت؛ و اردنیها هفتگی در این مسیر زنجیره انسانی تشکیل میدهند.
همچنین برخی اعضای «تجمع جوانان اردنی حامی مقاومت» از احضار برخی از آنها به نهادهای امنیتی و هشدار به آنها نسبت به تمرکز بر این کریدور خبر دادند.
در مقابل اما مقامات اردن همواره وجود این کریدور را قاطعانه تکذیب کردهاند و آن را تبلیغات رسانهای برای بدنامسازی چهره اردن دانستهاند.
این درحالیست که پایتخت اردن از نیمه رمضان هرروز شاهد اعتراضات در نزدیکی سفارت اسرائیل است؛ که توجه رسانههای عبری و خارجی را نیز جلب کرده است.
الجزیره برای راستیآزمایی دست به تحقیقات میدانی در چند مرحله زد:
- مرحله نخست: آیا کامیونها از این مسیر عبور میکنند ؟
الجزیره سه بار مختلف در روزهای مختلف، در مسیر منتهی به گذرگاه شیخ حسین، عبور مستمر کامیونها را رصد کرد؛ که شمار آنها به ۶ کامیون در هر ساعت، و در بازه زمانی چند ساعت پیش از ظهر تا غروب خورشید میرسد.
الجزیره همچنین با اهالی مناطق واقع در این مسیر نیز گفتگو کرد؛ و آنها افزایش شمار کامیونها از ماه نوامبر تاکنون را تأیید کردند.
اگرچه از ساعت ۹ شب به بعد، هیچ کامیونی در این مسیر مشاهده نشد، اما الجزیره در یکی از شبها، همزمان حدود ۱۵ کامیون با پلاک اردن و ترکیه را رصد کرد؛ که از مسیری متفاوت؛ و به گفته اهالی، حامل سبزیجات بودند.
همچنان که تصاویر ماهوارهای در یک روز تصادفی نیز ۴۸ کامیون صف بسته پشت گذرگاه شیخ حسین را نشان میدهد که مبدأ آنها مشخص نیست؛ همچنین برخی کامیونها اما شب را، به جای گذرگاه، در پارکینگهای منطقه «الشونه الشمالیه» میگذرانند.
بنابه آمار و تحقیقات، میانگین حجم تردد از گذرگاه در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، ۱۱۵ کامیون در روز بوده است.
- مرحله دوم: نوع و مبدأ کامیونها
الجزیره در روزهای مختلف و تصادفی، کامیونهایی با پلاکهای مختلف اردن (گذری و از مبدأ امارات) و نیز پلاکهای اماراتی (دبی) و ترکیهای را رصد کرد.
تنها یک راننده (ترکیهای) حاضر به پاسخگویی شد و گفت عازم گذرگاه شیخ حسین است.
همچنین یک کامیون با نماد شرکت «زیم» رصد شد؛ که یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی مستقر در حیفا است؛ و ماههای گذشته درپی زیان ۲.۷ میلیارد دلاری ناشی از جنگ غزه و حملات انصارالله، نام آن بر سر زبانها افتاده است.
- مرحله سوم: مسیر تردد کامیونها کجاست؟
الجزیره از طریق یکی از رانندهها -بدون افشای هویت- و با سیستم ردیابی زنده (Live Location) دریافت که کامیونهایی که از مرزهای العمری سعودی-اردن وارد میشوند، در نهایت به منطقه الشونه الشمالیه و گذرگاه شیخ حسین میرسند.
الجزیره با برخی رانندگان این مسیر گفتوگو کرد؛ یکی از آنها گفت سالها در مسیر حمل کالا از امارات به اردن کار میکند؛ اما اخیراً و بطور مشخص درپی ممنوعیت عبور کشتیها در دریای سرخ، برخی دلالها از دبی از ما میخواهند با به مقصد اسرائیل بارگیری کنیم؛ آن هم با دو برابر کرایهای که برای مقصد اردن دریافت میکنیم.
به گفته این راننده، «اگر نپذیریم، دلال دیگری میآید و از راههای مختلف برای متقاعدسازی تلاش میکند؛ مثلا اینگونه که کالا را تا شهرک صنعتی اربد حمل کنیم؛ و سپس کامیونهای دیگری کالاها را به گذرگاه شیخ حسین میبرند.
یکی دیگر از رانندهها گفت حالا دیگر هرچیزی را، حتی بصورت رایگان از اردن به امارات حمل میکنیم، تا بتوانیم از آن طرف، کالا بیاوریم. چرا که اکنون هزینه قابل توجهی برای حمل کالا از امارات به اسرائیل میپردازند.
به گفته او، کامیونها ضدگلوله و دارای GPS هستند و بار آنها همه چیز را در بر میگیرد از پوشاک گرفته تا پارچه و مواد غذایی.
تلاشهای الجزیره برای دریافت پاسخ از سخنگوی دولت اردن تا هنگام نگارش این گزارش ناکام بوده است.
با این حال، حسن الریاطی، از نمایندگان پارلمان اردن گفت اطلاعات موثقی درباره تردد گسترده کامیونها و نیز صادرات سبزیجات وجود دارد... با این حال، دولت به هیچ وجه پاسخگوی ابهامات و پرسشهای نمایندگان نیست.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.