کد خبر 1597692
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان زخم دیرین بین دو همسایه نوشت:

گذرگاه آبی خورعبدالله همواره در کانون اختلافات مرزی کویت و عراق بوده است؛ مشکل خورعبدالله از سال ۲۰۱۰ و زمانی که عراق تصمیم گرفت با هزینه‌ای نزدیک به ۴.۶ میلیارد یورو، یکی از بزرگ‌ترین بنادر منطقه را در منطقه فاو تأسیس نماید، شدت گرفت. کویتی‌ها در واکنش به این اقدام عراق، پروژه بندر بزرگ مبارک را در جزیره بوبیان در دستورکار خود قرار دادند.

این دو بندر در مقابل یکدیگر واقع شده‌اند؛ و اکنون فاو به یکی از ایستگاه‌های کلیدی پروژه بزرگ جاده توسعه تبدیل شده؛ که عراق با کمک و حمایت امارات، قطر و ترکیه، درپی توسعه بیشتر آن است؛ تا بازارهای آسیایی و اروپایی را به هم پیوند دهد.

از دیگر سو اما، روند ساخت بندر مبارک که قرار بوده با ده‌ها اسکله، یکی از بزرگ‌ترین بنادر خلیج فارس شود، به کندی پیش رفته؛ که عمدتاً ریشه در بحران سیاسی داشته است؛ چنان که برخی نمایندگان پارلمان، عدم توسعه این بندر -علیرغم اختصاص میلیون‌ها دینار بودجه به آن- را یکی از عوامل اصلی کنار گذاشته شدن کویت از پروژه جاده توسعه دانسته‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.