کارشناسان معتقدند که مشکلات امروز کشور ناشی از نبود قانون یا گم شدن راه حل‌ها نیستند. بلکه یک عزم اجرایی قوی همراه با اقتدار لازم است که قوانین را اجرا و راه حل‌ها را به عرصه اجرا بکشاند.

سرویس سیاست مشرق _ دریابان علی شمخانی، دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی و از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی به تازگی در یک توییت به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اشاره کرد و نوشت:

"در ۵۰۰ سال گذشته تا کنون هیچگاه ظرفیتهای ژئوپولیتیک و توانمندی بازیگری ایران در غرب آسیا به این میزان، مستعد قدرت سازی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی نبوده است. مهمترین اولویت رئیس جمهور آینده، تثبیت و تقویت این روند است."

*اقتدار، کلیدواژه‌ای راهبردی است که ساحت مدیریت اجرایی و قوه مجریه در ایران سال‌هاست به آن نیاز مبرم دارد.

نیازی که با نگاه به وعده‌های بر زمین مانده دولت‌ها، گرانی بیقاعده، اجرا نشدن قوانین خوب مجلس، گستاخی برخی کشورهای همسایه و بهره‌مند نشدن مردم از مثبتات اقتصادی کشور به رأی‌العین آشکار می‌شود.

اشاره هوشمندانه شمخانی به الزام قدرت‌ساز بودن رئیس‌جمهور آینده نیز صرفا با پیوست "نامزد مقتدر" قابل فهم و خوانش است.

نامزدی مقتدر در پارادایم "قدرت‌سازی" که به مختصات جغرافیای سیاسی و توانمندی در ابعاد مختلف امنیتی و اقتصادی و سیاسی آشنایی کامل داشته باشد و بتواند با اقتدار خود به تثبیت قدرت ایران و شکوفایی آن بپردازد.

دقت شود که منظور از آشنایی هرگز آشنایی با لغات نیست زیرا با لغت می‌توان در کتاب‌ها آشنا شد!

همچنین است که برای قدرت‌ساز بودن به کارنامه بیشتر از برنامه نیاز است زیرا برنامه را همه دارند و جنگ برنامه‌های بدون کارنامه نیز "جنگ دهان‌های باز" است و بی‌بنیاد.

نتیجه آنکه رئیس‌جمهور مقتدر و قدرت‌ساز آینده باید کسی باشد که امنیت را زیسته باشد. همچنانکه اقتصاد و ژئوپولتیک و غیره را. یعنی در کارنامه خود با تمام این مقولات همزاد بوده باشد و نحوه رفتار و تعامل او با هریک از این مقولات برای مردم و رأی دهندگان قابل خوانش باشد.

این گزاره‌ها به قدرتی حائز اهمیت است که در وجه دیگر آن باید دریافت رئیس‌جمهور مقتدر و قدرت‌ساز را نباید و نمی‌توان از لابه‌لای ظاهرسازی اطرافیان، برنامه‌محوری، حرف‌های دهان پرکن و کاسبی‌های رایج سیاسی از فساد و عدالت و غیره یافت.

بلکه آن مقتدر قدرت‌ساز را باید در کارنامه و اجرائیات موفق و مدیریت جهادی جستجو کرد و برای ایران به صحنه آورد.

عمده کارشناسان مدقّ و منصف معتقدند که مشکلات امروز کشور ناشی از نبود قانون یا گم شدن راه حل‌ها نیستند. بلکه یک عزم اجرایی قوی در یک "دولت مقتدر" لازم است که قوانین را اجرا و راه حل‌ها را به عرصه اجرا بکشاند.

به نظر می‌رسد دریابان شمخانی هم با اشراف به همین مقولات است که گزینه قدرت‌سازی را از الزامات رئیس‌جمهور آینده مطرح کرده است.

اکنون باید متوجه بود که چرا نخبگان عرصه حکمرانی از قبیل مقام معظم رهبری و یا دریابان شمخانی بر جهادی بودن یک رئیس‌جمهور و توانمندی او برای قدرت‌سازی تأکید می‌کنند...

ذکر این نکته ضروریست که تحلیل فوق؛ ساعاتی پس از سخنان راهبردی دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی و قبل از آغاز ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشته شده است.

"الزام رأی خوب مردم به یک نامزد مقتدر و قدرت‌ساز" یک باید عقلانی است که هژمونی ایران به آن نیاز دارد.

برچسب‌ها