کد خبر 1610773
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۷

افکار عمومی بی‌پناه هرروز با سونامی اخبار جعلی، مورد تعرض قرار می گیرند. جدیدترین آن، وایرال شدن ماجرای کذب مصاحبه دکتر محمد صادقی در تلویزیون در مورد سلامتی مقام معظم رهبری است.

به گزارش مشرق، اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات در یادداشتی نوشت: «دروغ در کشور ما یا هزینه ای ندارد و یا هزینه آن بسیار پایین است؛ به همین علت است که افکار عمومی بی‌پناه هرروز با سونامی اخبار جعلی، مورد تعرض قرار می گیرند.

جدیدترین آن، وایرال شدن ماجرای کذب مصاحبه دکتر محمد صادقی در تلویزیون در مورد سلامتی مقام معظم رهبری و حاشیه‌های مرتبط با آن است؛ بی تردید لشکر رسانه ای معارض در آستانه انتخابات ، طرح جدیدی را به مورد اجرا گذاشته است که ضرورت دارد هم بخش‌های امنیتی و قضایی و هم رسانه ای ، ورود بموقع ، مناسب و بازدارنده داشته باشند.

چند نکته مهم و درخور تامل در این خصوص عبارتند از :

۱- دکتر محمد حسین زارع مسئول بسیج جامعه پزشکی است نه دکتر محمد صادقی؛ ایشان هم در چند سال اخیر در هیچ مصاحبه تلویزیونی شرکت نکرده است ؛ ادعای مطرح شده و نامه دکتر جبلی منتشر شده در فضای مجازی و کانال تلگرامی ۲۰:۳۰ در این مورد هم کذب است.

۲- دروغ‌های این‌چنینی به‌ویژه در مورد مقام‌ معظم‌ رهبری مسبوق به سابقه است، ازجمله اینکه روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در آستانه اعتراضات و اغتشاشات گذشته، باوجود دیدارهای مقام معظم رهبری ، در خبری مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای، به دلیل بیماری، تمامی برنامه‌هایش را در هفته گذشته لغو کرده است، مایکل لدین کارشناس روابط خارجی آمریکا هم بارها از جمله در دی ۸۸ از وخامت حال رهبری خبر داد و رسانه‌های غربی هم آن را بازنشر دادند. همچنین آمدنیوز در ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶ باوجود دیدار مقام‌ معظم‌ رهبری با میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس بین‌المجالس ‌کشورهای اسلامی اعلام کرده بود رهبری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و فردی که دیدار کرده «میرطاهر» بدل رهبری بوده نه خود رهبری!

۳- دروغ و شایعه عجیب و پدیده جدیدی نیست ، در آستانه انتخابات هشتم تیر، تشدید هم خواهد شد ؛ عجیب عملکرد مسئولان و رسانه های رسمی و اقدام برخی افراد با لیبل نخبه و هنرمند در وایرال کردن اخبار جعلی بدون اطمینان از صحت آن است.

۴- مجدد ضرورت افزایش سواد رسانه‌ای مسئولان ، رسانه ها و مردم برای واکسینه شدن در مقابل دروغ رسانه‌های مغرض و برخورد فعال با پیام‌های رسانه‌ها در عصر تعدد و کثرت رسانه‌ها، بازآرایی رسانه ا ی ، کنشگری فعال ، روایت اول و برتر ، تقوای مجازی ، فالو ، لایک و بازنشر مسئولانه را یادآوری می‌کنم.

منبع: تسنیم