اوکراینی ها همچنان از کمبود شدید نیرو و نبود جمعیت جوان برای عضوگیری ارتش رنج می برند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ معضل کمبود شدید نیروی انسانی در صفوف ارتش اوکراین همچنان بحران اصلی این کشور در راه ادامه نبرد با ارتش روسیه محسوب می شود.

پس از ضد حمله ناکام تابستان ۲۰۲۳ این کشور که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر از قوای رزمی اصلی اوکراینی شد، ارتش روسیه از اواسط پاییز ۲۰۲۳ وارد فاز تهاجمی شده و با حجم آتش سنگین خود در جبهه شرقی و با تمرکز بر شهر آودیوکا حملات سنگینی به خطوط دفاعی اوکراین انجام داد؛ این حملات به حجم کشته های قوای اوکراینی اضافه کرده و اکنون چند ماه است که فرماندهان نظامی این کشور از کمبود نیرو و اجبار به راه اندازی گردان های رزمی با نیمی از پتانسیل انسانی قبل معترف شده و از رهبران سیاسی خواستار بسیج عمومی و سرباز گیری اجباری هستند.

اما مشکل بزرگ اوکراین این است که جمعیت جوان این کشور عمدتا از کشور فراری شده و به خاک اروپا یا روسیه رفته اند؛ در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال که بهترین بازه برای جذب نیرو است کمترین میزان جمعیت در خاک اوکراین ساکن هستند و این مسئله موجب شده میانگین سن خدمت در این کشور تقریبا به حوالی ۴۰ سال برسد.


به تازگی تصاویری از کمپ‌های آموزشی قوای جدید ارتش اوکراین منتشر شده که در آن تصاویر پیرمردهای با سن بیش از ۶۰ سال دیده می شود که مشغول آموزش ابتدایی برای انتقال به میادین نبرد هستند.


علی رغم اینکه با تصویب بسته تسلیحاتی امریکا، مشکل کمبود مهمات این کشور تا حد زیادی حل شده است اما اوکراینی ها همچنان از کمبود شدید نیرو و نبود جمعیت جوان برای عضوگیری ارتش رنج می برند در حالی که در سوی مقابل چنین مشکلی برای ارتش روسیه وجود نداشته و بیش از ۵۰۰ هزار سرباز روس در خاک اوکراین حضور دارند.