دومین جلسه از سلسله نشست‌ های تبیین سیاسی در دانشگاه، با سخنرانی حجت الاسلام حسین طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در سالن دارالفنون دانشگاه و به همت بسیج جامعه پزشکی برگزار شد.

به گزارش مشرق، دومین جلسه از سلسله نشست‌ های تبیین سیاسی در دانشگاه، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج حسین طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در سالن دارالفنون ساختمان مرکزی دانشگاه و به همت بسیج جامعه پزشکی برگزار شد.

ابتدا دکتر محمد کاظم بخشنده، مسئول بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، ضمن خوشامدگویی به حضار، یاد شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و گفت: پس از شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی انسجام و اتحادی در کشور ایجاد شد که به فرمودهٔ رهبر معظم انقلاب، مکمل آن مسئله انتخابات است که انشاالله با توجه به حساسیت شرایط کنونی کشور با حضور حداکثری مردم انجام خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین طائب، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، امام شهدا و شهدای خدمت به ویژه آیت الله شهید رئیسی، مهمترین مسئله امروز کشور را انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد و افزود: شرایط بین المللی و منطقه‌ ای کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بسیار حساس است. همانطور که می‌ دانید در هر حادثه‌ ای دو طرف دچار خسران می‌ شوند یکی افرادی که حادثه زده هستند و طرف دیگر افرادی که مصیبت زده شده اند.

وی ادامه داد: در حادثه اخیر و شهادت رئیس جمهور و هیات همراه ایشان، که نمونهٔ بارز این مثال است، قرآن احوالات هر دو دسته را به صراحت بیان کرده و می‌ فرماید، کسانی که در راه خدا کشته شده‌ اند را مرده نپندارید، آنها زنده‌ اند و نزد خدا روزی می‌ خورند و به کسانی که راه ایشان را ادامه می‌ دهند بشارت می‌ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین طائب، ضمن ابراز تالم از حادثه غم انگیز اخیر در کشور اذعان کرد: در این حادثه رئیس جمهور مردمی و همراهان ایشان، که در راه خدمت به مردم به شهادت رسیدند نزد خداوند متعال متنعم به نعمت‌ های الهی هستند این مصیبت یک داغ خانوادگی نبود بلکه یک ملت غرق در اندوه و ماتم شد، عمق فاجعه به اندازه‌ ای بود که حتی دوستداران انقلاب در خارج از مرزهای ایران نیز مصیبت زده شدند.

وی ادامه داد: همچنین در قرآن آمده، اگر ملتی مصیبت زده شد صبوری کند و بر آیه انا لله و انا الیه راجعون اهتمام بورزد که نتیجه آن، سه پاداش پروردگار به آنها خواهد بود، درود، رحمت و هدایت. ملت ایران صبوری خود را در تشیع پیکر شهدای خدمت نشان دادند و آن را تبدیل به یک حماسه بزرگ کردند و به طور یقین درود و رحمت الهی شامل حالشان خواهد شد و ادامه این حماسه، حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین طائب حساسیت این انتخابات را در حوزه بین الملل، منطقه و داخل کشور حائز اهمیت دانست و افزود: البته در داخل کشور این امر مهم باید از نظر شرایط معیشتی، فرهنگی و سیاسی مورد بحث قرار گیرد که البته با انتخابات سال ۱۴۰۰ قابل مقایسه نیست.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیان کرد: در زمان معمول، در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یکبار یک رئیس جمهور انتخاب می‌ شود اما در این دوره ۸ سال تبدیل به سه سال و نیم شد پس شرایط را باید با یک انتخاب دو دوره‌ ای بررسی کنیم.

وی شرایط کنونی انتخابات را قابل مقایسه با انتخابات سال ۱۳۹۲ دانست و اظهار کرد: این سال مقارن با سال ۲۰۱۳ میلادیست که ۱۳ سال از سند امنیت ملی ۲۵ ساله آمریکا می‌ گذرد در این سند ملی آمده تا اوایل قرن بیست و یکم، آمریکا باید کدخدای دهکده جهانی شود (یعنی سال آینده) و اگر بخواهد این اتفاق هم در داخل و هم در پیرامون آمریکا بیفتد باید تغییراتی صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طائب تقارن این تغییرات را همزمان با حضور جمهوریخواهان عنوان کرد و افزود: آنها تاکید داشتند باید خاورمیانه که قلب جهان است را تصرف کنیم تا آمریکا رهبر جهان شود و آن غیر از تصرف ایران اتفاق نخواهد افتاد. پس تصرف ایران را منوط به نا امن کردن و تغییر دولت‌ های کشورهای پیرامون ایران دانستند و با این حدس که ایران ضعیف شده و به تصرف درخواهد آمد تصرف را از افغانستان و عراق آغاز کردند که با پایان آمدن دوره ۸ ساله جمهوریخواهان تلاش آنها متوقف شد.

وی تصریح کرد: در حالیکه ۷ تریلیون دلار هزینه این تغییرات شده بود به ناکامی انجامید و با ورود دموکرات‌ ها سندی مطرح شد با نام کدامین راه به سوی ایران، که با ۹ مسیر مشخص شده تصویب شد. مبنی بر اینکه با قدرتی هوشمند، ایران باید تصرف شود. راهبرد آنها اغتشاشات، فشارهای اقتصادی، ایجاد ناامنی، بیرون زدگی گسل‌ های اجتماعی، افزایش تحریم‌ ها در آستانه انتخابات و ارتباط گیری و اثرگذاری بر جریان‌ های داخلی ایران بود و می‌ اندیشیدند که در این صورت ایران مجبور می‌ شود با یک انتخاب سیاسی در پای میز مذاکره به آنها امتیاز دهد.

حجت الاسلام والمسلمین طائب، گفت: ولی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۴ روند آمریکا نزولی شد و در حال حاضر قبول کرده‌ اندکه سلطه گریشان از بین رفته و این درحالیست که چین و روسیه، دو ابر قدرت جهان اکنون در طرف ایران ایستاده‌ اند و در بین کشورهای منطقه نیز ایران از بهترین وضعیت برخوردار است.

وی در خصوص حوزه داخلی کشور در شرایط کنونی، مهمترین مشکل را وضعیت نامساعد اقتصادی عنوان کرد و افزود: به دلیل دوگانگی که در دولت قبل اتفاق افتاد و اصلاح اقتصادی که انجام گرفت قیمت کالاهای ضروری افزایش چشمگیری یافت و در آستانه انتخابات، آمریکا با فشار بر تحریم‌ ها و به بن بست کشاندن مذاکرات سعی در ضعیف کردن ایران داشت. همچنین از نظر سیاسی تبدیل آرایش دوگانه چند وجهی برای نخستین بار تبدیل به چندگانه چند وجهی شد که در حال حاضر تکثر حزبی در انتخابات وجود دارد اما دو قطبی است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: شهید رئیسی تاکید داشت، ابتدا روابط کشور را با همسایگان خود اصلاح کند. در مورد مذاکرات نیز حتی یک روز هم از سوی ایران وقفه‌ ای به وجود نیامد و همواره طرف مقابل در حال بازی بود.

وی با بیان اینکه، چرا پس از طوفان الاقصی و پس از شهادت رئیس جمهور کشورمان، بیش از صد کشور پیام تسلیت ارسال کردند؟ چرا بیش از ۶۳ هیات برای ابراز همدردی به ایران سفر کردند؟ چرا سازمان ملل یک دقیقه سکوت اختیار کرد؟ تاکید کرد: به طور قطع، این اقتدار و یکپارچگی ایران بود که تولید قدرت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین طائب در بیان سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت شهید رئیسی با سیاست‌ های بهینه در هزینه واردات و تامین مواد غذایی کشور از ۲۰ میلیارد دلار به ۱۱ و نیم میلیارد دلار روند کاهشی را پیش گرفته بود و مردم دولت خدمتگزار را لمس کردند. امیدواریم مشارکت در انتخابات از لحاظ فضای گفتمانی و آرایش رقابت یک مشارکت جهشی باشد که در این صورت قدرت درونی ایران افزایش می‌ یابد و کشور همچنان موفق خواهد بود.

در پایان این نشست حضار سوالاتی را در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند که توسط حجت الاسلام والمسلمین طائب به آنها پاسخ داده شد.