کد خبر 1617562
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعل رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

خاتمی به فاصله چند ماه، در یک انتخابات، ننگ رفتار تحریمی را به جان خرید، و در دیگری، خواستار شرکت شد. او اسفند ماه گذشته، بازیچه گروهک های تحریم طلب شد و رای نداد. و حالا می گوید که به پزشکیان رای می دهد.

دو انتخابات، چه تفاوتی با هم داشت؟ ساز و کار انتخابات همان است که بود. شورای نگهبانی که در انتخابات مجلس، پزشکیان را به همراه ۱۶۵ نامزد رسمی برخی احزاب اصلاح طلب (و ده ها نامزد غیر رسمی آنها) تایید کرد، این بار هم پزشکیان را تایید، و امثال آخوندی و جهانگیری و همتی و محمد شریعتمداری را رد صلاحیت کرد.

بنابراین، خاتمی چاره ای ندارد که یا بگوید نوبت قبل، بازیچه گروهک ها شده و خیانت کرده است؛ و یا این که بگوید تصمیم آن روزش درست بوده و امروز، منطق خود را زیر پا می گذارد.

حکایت این رفتار متناقض، بی شباهت به رفتار ابوموسی اشعری نیست. هنگامی که امیر مومنان (ع) می خواست به جنگ با پیمان شکنان جمل برود، از ابوموسی اشعری خواست تا مردم کوفه را بسیج کند و به سپاه حضرت در بصره بپیوندد.

اما ابوموسی اجتهاد مقابل نص صریح کرد و با استناد دروغین و نا به جا به رسول خدا (ص) مدعی شد: "ای اهل کوفه! در خانه خود بمانید؛ این پیشآمد، فتنه ای است که باید از آن دوری گزید؛ پس زه کمان خود را بکار نیندازید و شمشیرهاتان را غلاف کنید"!

در عین حال، وقتی جنگ پیروز امام در صفین، با فریبکاری معاویه و عمروعاص، به حکمیت رسید، همین ابوموسی که مدعی بود اتفاقات پیش رو فتنه است و نباید در آن وارد شد، با مطالبه خوارج (فریب خوردگان اردوگاه شام) به صفین آمد و بازیچه عملیات فریب معاویه شد.

امیر مومنان در واکنش به این رفتار متناقض و منافقانه، در خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه فرمود:

"آگاه باشید که مردم (شام) برای خود کسی (عمرو عاص) را برگزیدند که به آنچه دوست می دارند، از همه نزدیکتر است، و شما کسی را برگزیدید که بدانچه ناخوش می شمارید، از همه نزدیکتر.

دیدید دیروز عبد اللّه پسر قیس (ابوموسی اشعری) چه می گفت: «فتنه ای آغاز شده، پس زه کمان های خود را باز کنید و شمشیرهای خویش را در نیام نهید.»

اگر او در آنچه گفت، راستگو بود، با آمدنش، بی آنکه مجبور باشد خطا کرد، و اگر دروغگو بود، راه تهمت را بر خود باز کرد".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.