به گزارش مشرق، حسین احمدیزاده در گفتوگو با فارس، با انتقاد از کمکاری دولت برای ارائه تسهیلات نوسازی ناوگان کامیونی، اظهار داشت: حمل و نقل از ارکان اصلی تجارت است ضمن آنکه در بخش داخلی و بینالمللی حمل و نقل موجبات توسعه را فراهم میکند.
* یارانههای حمایتی دولت از رانندگان پس از اجرای هدفمندی کجاست
وی با بیان اینکه رانندگان ناوگان عمومی همراهان همیشگی دولت بخصوص در اجرای قانون هدفمندی یارانهها بودند، گفت: مقرر شده بود پس از اجرای این قانون و افزایش نرخها، دولت یارانههای حمایتی به رانندهها ارائه دهد، اما حمایت خاصی انجام نشد.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا با بیان اینکه در ازاء این افزایش نرخها، بخش حمل و نقل عمومی یارانهای دریافت نکرد، گفت: در این راستا هیچ حمایتی هم از تشکلهای کشوری حمل و نقل در بخش بار و مسافر انجام نشد.
احمدیزاده اضافه کرد: قرار بود از محل درآمد حاصل از صرفهجویی مصرف سوخت و اصلاح یارانهها، تسهیلاتی در اختیار بخش خصوصی برای نوسازی و تجهیز ناوگان قرار گیرد که این مورد هم اجرایی نشد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف صرفهجویی در مصرف حاملهای انرژی، نوسازی ناوگان عنوان شده بود، افزود: در فشارهای اقتصادی، باید حمایتها پررنگ شود اما متأسفانه ما شاهد ایجاد خود تحریمی در کشور هستیم و خود شرایطی به وجود آوردهایم که از خارجیها بدتر کردهایم.
احمدیزاده اضافه کرد: اگر 6 ماه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها، با درآمد حاصله، تسهیلاتی اختصاص مییافت و شرکتهای خصوصی تا 30 هزار دستگاه کامیون وارد میکردند، ترددهای یک سر خالی از بین میرفت و نوسازی ناوگان کامیونی صورت میگرفت.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا اضافه کرد: دولت متأسفانه به دنبال تحقق اهداف برنامه پنجم و سند چشمانداز نیست و عملاً توجهی به پیشنهادات تشکلهای خصوصی ندارد.
* ناتوانی بخش خصوصی واقعی برای واردات کامیون/شبه دولتیها جولان میدهند
وی با اشاره به عدم توجه دولت به نوسازی ناوگان کامیونی و انحصاری بودن واردات کامیونها با برندها و مارکهای خاص، یادآور شد: واردات کامیون برای بخش خصوصی واقعی غیرممکن است، این در حالی است که کارخانههای شبهدولتی علاوه بر دریافت تمامی مزایا، خود وارد کننده کامیون با برندهای خاص هستند، به طور انحصاری چند کامیون چینی وارد میکنند و تأکید دارند که باید همین کامیونها خریداری شود، بخش خصوصی هم که دستش به جایی بند نیست، مجبور است همین کامیونهای بیکیفیت را خریداری کند.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا اظهار داشت: این در حالی است که قبلاً یک شخص به راحتی میتوانست یک کامیون با برند معروف خریداری و وارد کند و در داخل کشور هم تمامی خدمات را دریافت میکرد.
احمدیزاده با تأکید بر اینکه در بحث نوسازی ناوگان هیچ نوع تسهیلاتی را دریافت نکردهایم، یادآور شد: قطعاً دولت هم باید بداند برای ورود کامیون به کشور با انجمنها و تشکلهای حمل و نقلی مشورت کرده و از تجربه آنها استفاده کند.
* با این کامیونهای وارداتی بیکیفیت رانندهها در کنار بیکاری بدهکار هم شدهاند
وی اضافه کرد: در حال حاضر رانندگان به دلیل عدم اطلاع کافی و کمکاری دولت، مجبور به خرید کامیونهای جدید غیراستاندارد آن هم به صورت اقساطی و با نرخ سودهای بالا شدهاند، کامیونها هم به دلیل غیراستاندارد بودن مدام خراب هستند و فعالیت ندارند بنابراین رانندهها علاوه بر بیکاری، بدهکار هم شدهاند.
احمدیزاده تصریح کرد: روزهای اول که این مدل کامیونها و کشندهها به صورت اقساطی واگذار شد، ما بارها اعلام کردیم که این خودروها استاندارد نیست، این مورد موجب شد ایران خودرو دیزل علیه ما شکایت کند و به ما تهمت نشر اکاذیب بزند، در حالی که بازپرس مستندات و حرفهای ما را پذیرفت و ما را تبرئه کرد.
* لزوم حذف عوارض گمرکی برای کامیونهای وارداتی با کیفیت
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا با اشاره به عوارض گمرکی بالای کامیونهای وارداتی، گفت: باید حقوق و عوارض گمرکی برای واردات کامیونهای مورد نیاز کشور یا حذف شود و یا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا بخش خصوصی وارد این عرصه شده و انگیزهای برای سرمایهگذاری در کنار دریافت تسهیلات باشد.
وی با انتقاد از کمکاری دولت برای ارائه تسهیلات نوسازی ناوگان کامیونی، یادآور شد: به هر حال دولت اگر تسهیلات نقدی هم برای نوسازی ناوگان ارائه نمیدهد، حقوق و عوارض گمرکی ورود کامیونها را کاهش دهد، مثلاً اجازه دهد شرکتها کامیونهای استاندارد و نوین وارد کنند، اما این تعداد ناوگان مشمول حقوق و عوارض گمرکی نشود و در ازاء ورود هر کامیون، یک کامیون فرسوده خارج شود.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا ادامه داد: در این صورت به جای راننده، شرکت سرمایهگذاری برای تهیه ناوگان عمومی مورد نیاز وارد عرصه شده، کامیونها را وارد کرده و رانندگان را تحت پوشش خود قرار میدهد و بیمه میکند.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا ادامه داد: این کار متأسفانه مورد استقبال دولت نیست، ضمن آنکه تسهیلاتی هم در اختیار بخش خصوصی قرار نمیگیرد.
* تاکنون یک دستگاه کامیون با عمر 3 سال وارد نشده است
احمدیزاده در رابطه با طرح ورود کامیونهایی با عمر سه سال به کشور، توضیح داد: این روش، طرح خوبی است، اما باید دولت با کانون مذاکره کند و تسهیلات دراختیار کانون و 135 انجمن زیرمجموعه آن در بخش حمل و نقل کالا قرار دهد، بهتر بود از کانال کانون کشوری، به انجمنها و سپس شرکتها تسهیلات پرداخت میشد، اما دولت توجهی به این مورد ندارد.
رئیس کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکتهای حمل و نقل داخلی کالای کشور تصریح کرد: کامیونهای با عمر سه سال تاکنون یک دستگاه وارد نکردهایم.
* هنوز یک ریال تسهیلات نوسازی ناوگان نگرفتهایم
احمدیزاده با بیان اینکه تشکلها خود در بطن عملیات اجرایی هستند، یادآور شد: باید به خواست آنها توجه شود، زیرا مسئولان تنها از دور دستی بر آتش دارند.
وی با انتقاد از عدم توجه دولت به درخواستها و خواستههای بخش خصوصی، گفت: در بخش شرکتی دو نوع تشکل داریم، یکی کانون انجمنها که زیرمجموعه کانون کشوری هستند و دیگری بخش تعاونی است که اتحادیه دارد، نظیر اتحادیه تعاونیهای بار کشور.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا گفت: دولت میتواند کانون و تعاون را دعوت کرده و میزان پیشنهادی تسهیلات را مشخص کند و تعاملاتی فیمابینی در این باره انجام شود.
احمدیزاده گفت: ما به عنوان متولی مجموعه شرکتهای حمل و نقل در بخش خصوصی، تاکنون یک ریال تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان از دولت نگرفتهایم.
رئیس کانون انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالا افزود: دولت وعدههای بسیاری میدهد اما در عمل مورد اجرایی در بحث نوسازی ناوگان ندیدهایم که همین امر انگیزه بخش خصوصی را برای نوسازی کمرنگ کرده است.
وی با اشاره به اینکه سازمانها و ارگانهای مختلف خود را متولی حمل و نقل میدانند، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای متولی امر حمل و نقل است، اما هیچ تسهیلاتی در اینباره ارائه نداده است.