به گزارش مشرق، مردم گناباد در کنار سوگواری و سینه زنی و زنجیرزنی با آداب و رسومی مانند نخل بندان، نخل گردانی و تعزیه خوانی و تعزیه گردانی، آیین حسن حسین و واویلای "مند"، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.
هشت آیین و رسم ماه محرم گناباد شامل "نخل گردانی قصبه شهر، نوقاب، روستاهای رهن و ریاب، شبیه خوانی نوقاب و ریاب، واویلای مند و حسن و حسین بیدخت" در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده و این نشانه ریشه داری و قدمت این آداب و رسوم در این منطقه است.
مردم این منطقه بنا بر سنتی کهن، هر سال یک روز قبل از آغاز ماه محرم با برپایی آیین های خاص به استقبال این ماه می روند و خود را برای عزاداری حضرت سیدالشهدا آماده می کنند.
در اجرای این آیین، کاروان نمادین کربلا از محل مهدیه و مسجد «سرطراز» گناباد به راه می افتد و در حالی که یکی از مداحان به مداحی و چاووشی خوانی می پردازد، افرادی هم با کوبیدن بر طبل آغاز ماه محرم را یادآور می شوند.
گنابادی ها مانند مردم سایر نقاط استان خراسان رضوی، چند روز مانده به محرم خود را برای عزاداری در این ماه آماده می کنند و با سیاه پوش کردن حسینیه ها و مساجد و بقاع متبرکه پنج نفر از امام زادگان و فرزندان امام موسی کاظم (ع) مدفون در این شهرستان، به استقبال این ماه می روند و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.
آیین واویلای مِند
آیین «واویلای مند» از جمله آیین های عزاداری گناباد به شمار می رود که با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در دهه نخست محرم ظهر و شب قبل از عزاداری اصلی در مساجد و حسینیه های روستای مند از توابع بخش مرکزی این شهرستان برگزار می شود.
در این آیین، عزاداران در قالب ۱۵ گروه با استقرار در سه مسجد این روستا، با نوای "واویلا" عموم مردم را به حضور در مراسم عزای امام حسین (ع) دعوت می کنند.
مرثیه واویلای مند نیز در این آیین اجرا می شود که در آن افراد به صورت یک حلقه نشسته و یک نفر به عنوان اجراکننده اشعاری در خصوص واقعه عاشورا از سروده های محتشم کاشانی، عبدالجواد خراسانی و عباس حسینی جوهری قرائت می کند و هر شعری که خوانده می شود مستمعان نیز پایان آن را می خوانند.
شبیه گردانی در نوغاب گناباد
از دیگر آیین های مردم گناباد در دهه نخست محرم و به خصوص روز عاشورا، شبیه گردانی محله «نوغاب» این شهرستان است که از سده های گذشته با حضور گسترده آحاد مردم و عزاداران حسینی برگزار می شده است.
مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در آیین شبیه گردانی نوغاب، ساعتی قبل از اذان صبح عاشورا شماری از عزاداران و شبیه خوانان با کاروانی از شترها به عنوان نمادی از کاروان امام حسین (ع) در کوچه های نوغاب به حرکت درمیآیند.
مهدی ذوالفقاری گفت: حرکت این کاروان به مقصد مسجد نوغاب تا هنگام اذان ادامه یافته و پس از اقامه نماز صبح پایان می یابد.
آیین "حسن حسین" بیدخت گناباد
مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: از دیگر آیین هایی که ثبت میراث معنوی شده است آیین عزاداری "حسن و حسین" است که از حدود سه نسل قبل یعنی حدود ۲۵۰ سال پیش هر ساله در ماه محرم و پایان مراسم عزاداری سینه زنی در بیدخت گناباد برگزار می شود.
ذوالفقاری گفت: در این راستا عده ای از سینهزنان در وسط مسجد دور هم حلقه زده و هر نفر با دست چپ کمر فرد کناری را گرفته و با دست راست بر سینه می زنند و یک نفر هم در وسط هماهنگ با سینهزنان به طور مقطع و متناوب با گام نخست و دوم به ترتیب حسن و حسین می گوید و همه جمع با وی همراهی می کنند.
پارچه سیاه نخل نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا(ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا(ع) و سرو نخل نماد قامت حضرت علی اکبر (ع)، پنجه های فلزی نخل نماد دستان ابوالفضل العباس(ع)، زنگ، نماد زنگ کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد خون سرور و سالار شهیدان(ع) و میوه بهشتی است.
یک کارشناس میراث فرهنگی گناباد گفت: پارچه های زینتی نخل نمادی از حجله قاسم بن حسن(ع) و تنوع رنگ این پارچه ها نشانگر تنوع افکار و عقاید، ایده ها و مذاهب گوناگون است که در ایام محرم در قالب یک هدف و اعتقاد به امام حسین(ع) به صورت متمرکز و متحد به عزاداری می پردازند.
علیرضا شناسایی اظهار کرد: تشییع نمادین در فرهنگ ایران پیشینه ای طولانی دارد و نمونه برجسته آن آیین سالیانه سوگ سیاوش و حمل تابوت او است و نخل بندی و تزیین نخل، به عنوان تابوت برای مردگان جوان، مشاهیر و یا افراد محبوب سابقهای هزاران ساله در این دیار دارد که بعد از واقعه عاشورا و از جمله در سده های گذشته و به خصوص از دوران صفویه به عنوان نمادی برای عزای سالار شهیدان (ع) رواج بیشتری یافته است.
وی اضافه کرد: نخل گردانی از دوران صفوی همراه با سینه زنی و شبیه سازی به شکل امروز در آیین عاشورا و محرم در گناباد رواج یافته است و نخل، تابوت بزرگ و بلندی است که بر آن خنجر، شمشیر، پارچه های قیمتی و آیینه هایی بسته می شود و آن را در روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین(ع) به حرکت در می آورند.
شناسایی گفت: بعد از آن که به وسیله مهار و طناب های مویی تمام چوب های نخل با مهارت خاصی به هم متصل شد، بزرگان و افراد باتجربه به تزیین آن می پردازند و سپس آیین نخل گردانی در گناباد از ابتدای صبح روز عاشورا آغاز می شود و باور عام بر این است که مشایعت نخل و نشستن گرد و خاک ناشی از حرکت نخل بر آنان، باعث برکت و سلامت می شود.
وی ادامه داد: «قصبه» شهر گناباد سه نخل دارد که یکی از این نخل ها به نخل سادات مشهور است و به خاطر احترام، پیشاپیش سایر نخل ها حرکت می کند و نخل ها را هم مردان جوان پس از قرار گرفتن افراد در زیر آن به حرکت در می آورند.
این صاحبنظر مسائل فرهنگی و گردشگری گناباد افزود: حمل نخل در گذشته به صورت موروثی از اجداد و پدربزرگان و پدران به افراد می رسیده است و هیچکس نمی توانسته بدون اجازه این افراد در آن محل مبادرت به گرداندن و حمل نخل کند که البته این رسم اکنون کمرنگ شده و در آیین نخل گردانی و نخل آرایی افراد بسیاری با نذر و نیازهای مختلف در مسیر حرکت نخل با پذیرایی از خادمان و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) به روش های مختلف از جمله پخش نقل و نبات و شله زرد و نان و غذاهای محلی مشارکت می کنند.
این آیین در ۱۲ منطقه و روستای گناباد از جمله «نوغاب، قصبه شهر، دلویی، رهن، بیلُند، باغ آسیا و قوژد» برگزار می شود ولی تعزیه خوانی نوغاب از قدمت و اصالت خاصی برخوردار است.
پایه گذار مراسم تعزیه خوانی در شهرهای جنوبی خراسان رضوی از جمله گناباد، فردی به نام "عبدالله نوغابی" بوده است که ۲۰۰ سال قبل و در اواخر دوره زندیه و آغاز دوران قاجار به گناباد آمده و در منطقه نوغاب سکنی گزیده و ۸۰ مجلس مختلف شبیهخوانی را وقف مجالس تعزیهخوانی کرد.
وی مردی باتقوا، بانفوذ، ثروتمند و نیکوکار بود و باقیات صالحاتی چون مسجد، حسینیه، حمام و آب انبار در این منطقه از خود به یادگار گذاشت که تمام آنها با نام خود او هنوز باقی است.
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گناباد گفت: بعد از حاج عبدالله نوغابی، فرزندان وی همچنان این آیین را زنده نگاه داشتند و به تدریج تعزیه خوانی در ۱۱ نقطه دیگر شهرستان گناباد هم دایر شد که هنوز در روز عاشورا برگزار می شود و در اجرای این آیین روایت نهضت امام حسین (ع) از زمان جدایی حر از لشکر یزید و پیوستن به یاران حضرت سیدالشهدا (ع) و جانفشانی های دیگر یاران آن حضرت شروع می شود و به شهادت امام حسین (ع) خاتمه می یابد.
شناسایی اضافه کرد: نمایش مذهبی و یا حماسی در ایران سابقه سه هزار ساله دارد و در گذشتههای دور در کشورمان نمایش های مذهبی و حماسی برگزار می شد که از جمله آنها می توان به سوگ سیاوش، تجسم پیروزی "سورنا"، سردار اشکانی بر "کراسوس"، سردار یونانی و غیره اشاره کرد.
وی افزود: محیط اجتماعی که باعث توسعه نمایش های حماسی و قهرمانی شد در دوره اسلامی در تعزیه تجلی یافت.
وی گفت: بعد از اسلام تعزیه در جوامع اسلامی جایگزین نمایشهای حماسی ایران شد به همین دلیل، تعزیه هم جنبه ملی مذهبی به خود گرفت و این نمایشها جنبه ایرانی پیدا کرد.
وی اظهار کرد: آیین تعزیه خوانی نوغاب گناباد در ماه محرم از مقابل منزل یکی از بانیان و پیشکسوتان تعزیه خوانی این شهرستان شروع می شود و به سمت مسجد بالای نوغاب ادامه می یابد.
شناسایی ادامه داد: آیین تعزیه خوانی در گناباد در تمام مناطق و روستاها همسان است که از گذشته دور از اول ماه محرم تا روز عاشورا هر روز یک مجلس تعزیه خوانی برگزار می شود و روز نخست آن تعزیه مسلم بن عقیل و بعد تعزیه حر بن یزید ریاحی و در آخرین روز یعنی روز عاشورا نیز تعزیه امام حسین (ع) برگزار می شود.
مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.