کد خبر 16307
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲

قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با بيان اينکه ذخاير کالاهاي اساسي به يک ميليون تن مي رسد ، گفت:برنامه ريزي‌هاي لازم براي ساماندهي ناوگان جابه‌جايي وانتقال اين ذخاير شده است.<BR>

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر؛ حسين مدرس خياباني افزود:هم اکنون 5 قلم کالا شامل مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن و شکر در چندين استان انبار شده و به تدريج به مراکز 31 استان در حال انتقال است.
قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني درباره تامين گوشت مرغ هم به انعقاد تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزي براي افزايش ظرفيت توليد مرغ اشاره کرد و اظهار داشت : از وزارت جهادکشاورزي خواسته است تا ظرفيت نصب شده توليد مرغ به ميزان دوميليون تن برنامه‌ريزي کند و وزارت بازرگاني نيز اطمينان مي‌دهد تقاضا و بازار کل مرغ توليدي را تضمين کند.
وي تصريح کرد: اگر توليدکننده بتواند مرغ توليدي را بر اساس ميزان تقاضا ‌در بازار مي فروشد اما اگر عرضه مرغ در بازار بيش از تقاضا شد و قيمت آن از حد مشخصي کاهش يافت ، وزارت بازرگاني مرغ مازاد را از توليد کنندگان خريداري
يا از سطح بازار جمع‌آوري و براي مواقع ضروري، ذخيره‌سازي مي‌کند.
وي گفت : وزارت بازرگاني هم اکنون در حال خريد و جمع‌آوري مرغ مازاد بر نياز بازار از توليدکنندگان و ذخيره‌سازي آن است.
مدرس خياباني تاکيد کرد : وزارت بازرگاني علاوه بر ذخيره‌سازي 22قلم کالاي اساسي، ‌به اعلام کالابرگ هم توجه دارد تا به تنظيم بازار کمک کند ، چون زماني که کالابرگ اعلام مي‌شود، بخش عمده‌اي از نياز مصرف کنندگان در يک قيمت تعادلي و حمايتي پاسخ داده مي‌شود.
مدرس خياباني به دستور رئيس جمهور براي اعلام کالابرگ‌ها در زمان هدفمندي يارانه اشاره کرد و افزود : علاوه بر روغن، يک نوبت کالابرگ شکر و بعد از فصل برداشت نيز يک نوبت کالابرگ برنج اعلام مي‌شود.
قائم مقام معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني پيش از اين هم گفته است: وزارت بازرگاني براي عرضه کالاهاي ذخيره سازي چند فرمول را در نظر گرفته است تا بتواند کالاهاي ذخيره شده را بهنگام در بازار عرضه کند.
عرضه سراسري کالاها نظير توزيع آن در قالب سبد کارمندي، کالابرگ و انتقال ذخاير به استانها در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته مدرس خيابان؛ براي عرضه 22 قلم کالاي ذخيره سازي شده به منظور تنظيم بازار ايام قبل و بعد از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، 4 فرمول طراحي شده که در اين ميان، عرضه سراسري کالاها در قالب توزيع سبد کارمندي، عرضه کالا در قالب کالابرگ از جمله اين برنامه ريزي هاست.
به محض اينکه مباشران کالاهاي در اختيار خود را توزيع کنند، مي توانند دوباره وام جديد دريافت و کالا ذخيره کنند و ذخاير 22 قلم کالاي اساسي و ضروري مورد نياز مردم نبايد کاهش يابد و در يک سال اول اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، سطح ذخاير حفظ شود.
در ادامه هم بازار بعد از نيمه اول اجراي طرح، به تعادل مي رسد و مکانيزم عرضه و تقاضا، راه خود را پيدا مي کند