کد خبر 1631632
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۷

دو کارشناس اقتصادی حامی پزشکیان ضمن انتشار سومین نامه انتقادی خطاب به وی، چند انتقاد جدی را مطرح کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: فرشاد مؤمنی و حسین راغفر در این نامه نوشته‌اند: این سومین نامه ما خطاب به حضرتعالی پس از احراز مقام ریاست جمهوری است که متأسفانه بر خلاف وعده‌ها و تعهداتی که در زمینه تعامل مستمر و سازنده با اندیشه‌ورزان و کنشگران دلسوز ملی داشتید، تاکنون هیچ واکنش مشخصی درباره مفاد آنها و پیشنهادات راهگشای ارائه شده مشاهده نشده است. گرچه این مسئله و این طرز برخورد به غایت دلسردکننده است اما برداشت ما این است که حتی این سطح از بی‌اعتنایی، ناقض مسئولیت‌های دینی و ملی ما نیست، چرا که شاهد بوده‌ایم که تا همین امروز بی‌اعتنایی گذشتگان به آن توصیه‌ها و تذکرات سر منشاء خسارت‌های مادی و معنوی بیشماری شده است.

این دو کارشناس با اشاره به این که یک ماه و یک هفته از انتخاب پزشکیان سپری شده اما تا این لحظه برنامه‌ای ارائه نشده، می‌افزایند: حتی اگر عالی‌ترین اندیشه‌ها و برنامه‌های تحوّل و تغییر ریل اقتصاد کشور را در دستور کار خود داشته باشید، اما کارگزارانی بی‌تناسب با این آرمان‌ها، اندیشه‌ها و وعده‌ها انتخاب کنید نتیجه دولت چهاردهم در همان سال نخست منجر به سرخوردگی فراگیر ملی خواهد شد و نه تنها خاتمه مشارکت مردم در انتخابات آتی کشور رقم خواهد خورد بلکه اعتبار و حیثیت همه کسانی که مردم را به حمایت از جنابعالی دعوت به حضور در انتخابات کردند به باد خواهد داد. انتخاب‌های اخیر جنابعالی از سوی بسیاری از افراد آگاه، عالم و دلسوز کشور و حامیان حضرتعالی با انتقادهای صریح مواجه شده است. باید توجه داشته باشیم که گزینش برخی حامیان و عاملان شوک درمانی‌های سال‌های اخیر به عنوان همکار نزدیک خود، فی‌نفسه یک خلف وعده بزرگ است. توصیه می‌شود که در انتصاب سایر همکاران از تکرار این خطای فاحش پیشگیری شود و بالاترین سطح حساسیت‌ها را در زمینه انتخاب افراد مسئول در زمینه تولید صنعتی و کشاورزی به کار گیرید.

با کمال تأسف، علی‌رغم وعده‌های پرشمار، تاکنون همچنان در عمل هیچ تمهیدی برای مشارکت مردم در شکل بخشی به سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود از جانب جنابعالی اندیشیده و اعلام نشده است و این در حالی است که مردم در انتظار ارائه راه‌حل‌های عملی از جانب دولت هستند.

در ادامه این نامه آمده است: انتخاب اعضای کابینه خود را در یک فرآیند شفاف- و نه در پشت دربهای بسته و پستوهای کانون‌های قدرت- ثروت- و با دریافت آرا مردم و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد انجام دهید که مردم احساس کنند که مطالبه شما از مردم فقط رأی در زمان انتخابات نبوده است و پس از کسب قدرت هم شنوای نظرات و پیشنهادات آنها هستید. همان‌گونه که امام علی(ع) تأکید فرمودند خواص موجب مشقت زمامدار هستند و در موقع آزمایش، یاری آنان از همه کمتر است و نیز اینکه هیچ احدی مانند خواص از عدل و انصاف احساس ناراحتی نمی‌کنند، پس گوشَت شنوای سخنان مردم و تمایل به سوی آنان باشد، و بدترین وزرای تو کسی است که پیش از تو در سوابق، آلودگی به مطامع دنیا داشته است و هرگز بدکاران را از خواص خود قرار مدهید.