علی رغم آنکه مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که به توانایی نظامی حماس ضربه زده اند، اما خوده کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست، چنین باور و نگاهی ندارند.

سرویس جهان مشرق - حییم رامون، سیاستمدار و از وزرای سابق رژیم صهیونیستی و همچنین عضو سابق کنست، در گزارشی به این مسئله میپردازد که فرماندهان و مسئولان دولت این رژیم، در راهبردهای خود در نبرد غزه، حماقت را به اوج خود رسانده اند.

وی در گزارشی در رابطه با واقعیت های میدانی در نبرد غزه نوشت:

این هفته اقدامات حماقت آمیز به اوج خود رسیدند، اقداماتی که رهبران ما اصرار دارند ما را به داخل آن هدایت کنند و ما را فریب دهند که ما نور را در انتهای تونل می بینیم، در حالی که آنها به خوبی می دانند که نور قطار است که به سمت ما می تازد.

مهم ترین آنها، حماقت استراتژیک نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش ما است که را به سوی جدی ترین شکست استراتژیک تاریخ اسرائیل سوق می دهد. هنوز یک هفته از عقب نشینی ارتش اسرائیل از خان یونس نمی گذرد و حماس تاکنون ۷۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

راهبردهای شکست خورده دولت: شکست استراتژی در غزه

سخنگوی ارتش اسرائیل و سخنگویان بدون یونیفرم ارتش (کنایه از تحلیلگران و مجریان طرفدار دولت) در استودیوها به مردم توضیح دادند که ما پرتابگرها و زیرساخت های حماس را در خان یونس درهم شکستیم، از بین بردیم و منهدم کردیم، اما ظاهراً حماس در آنجا حواسش به این موضوع نبود که ما زیر ساخت هایش را در هم شکستیم و الان مغلوب است!

و هر کس فکر می کند که این اولین دور از اقدامات حماقت وار ارتش است، باید بگویم که نه، چرا که در آوریل دقیقاً همان اتفاق افتاد: در روزی که ارتش اسرائیل خان یونس را ترک کرد و وزیر دفاع به خود می بالید که «خروج نیروهای ارتش ما از خان یونس پس از متوقف کردن فعالیت حماس در این منطقه انجام شد»، حماس دوباره از آنجا شلیک راکت به سمت ما را از سر گرفت.

در نتیجه، ارتش اسرائیل برای بار دوم مجبور به ورود به خان یونس شد و پس از آن که ارتش اسرائیل یک بار دیگر بر خان یونس مسلط شد، ستاد کل، نیروها را از شهر خارج کرد تا حماس مجددا بتواند به آنجا بازگردد و توان نظامی خود را در آنجا احیا کند.

اگر فکر می کنید که مسئله خان یونس یک استثناء است، در اشتباهید. در محله های جبالیه، در کنار محله الزیتون و در شجاعیه، ارتش اسرائیل پس از غلبه بر نیروهای حماس، منطقه را ترک کرد، اما پس از اینکه حماس توانایی‌های نظامی خود را در آنجا بازسازی کرد، ارتش مجددا و بر خلاف میلش مجبور شد به همان منطقه برای نبرد بازگردد. همچنین دوباره به خان یونس بر میگردیم و به زودی وارد آنجا می شویم تا برای "سومین" بار با نیروهای حماس در آنجا مبارزه کنیم.

اکنون ده ماه گذشته است اما حماس همچنان روی پای خود ایستاده است و هر جا که ارتش اسرائیل از آن عقب نشینی کند، به آنجا بازگشته و توان نظامی و نیروهای خود را در آن منطقه احیا میکند.

من از اینکه رئیس ستاد ارتش اعتراف کند که استراتژی "ورود-خروج" او سازمان حماس را فرو نخواهد ریخت و توانایی های نظامی آن را از بین نخواهید برد، ناامید شده ام. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که نخست وزیر نتانیاهو، که طرح شکست خورده فعلی جنگ را تصویب کرد، بپذیرد که راهبرد «ورود-خروج» اشتباه بوده است.