کد خبر 1632895
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱

به گزارش مشرق، سعید آجرلو، فعال فضای مجازی در توئیتر نوشت:

در این چند روز سعی می کنم درباره برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بنویسم. شروع با عباس عراقچی باشد.

توصیف آقای ظریف درست بود که عراقچی، ظریف نیست؛ نه از نظر سیاسی و نه از نظر ویژگی های فردی. عراقچی از نظر سیاسی در منتهی الیه راست نزدیک به میانه قرار دارد گرچه تلاش می کند از سیاست داخلی فاصله بگیرد که البته کار چندان آسانی نیست. سیاست داخلی در همه جا هست.

وقتی از او خواستم که مشاور تز دکترا باشد نپذیرفت و گفت که وارد مسائل سیاست داخلی نمی شود. پایان نامه من درباره نقش مناقشه هسته ای در آرایش نیروهای سیاسی بود.

با شناختی که از او دارم؛ عراقچی در وزارت خارجه مورد اطمینان است، وزارت خارجه را جناحی اداره نخواهد کرد. دوگانه میدان/ دیپلماسی نخواهد ساخت. و امید دارم که سیاست خارجی را از دوقطبی روحانی/جلیلی عبور دهد. برای دنبال کردن رفع تحریم ها هم با توجه به قانون اقدام راهبردی بدون ایده نیست.

اما به نظرم او دو پروژه اصلاحی بزرگ در وزارتخانه دارد؛ یکی تغییر مفهوم سفیر و سفارتخانه و خروج از ادبیات سنتی سفیر به نفع اقتصاد و دیگری بازتعریف دیپلماسی شرق به ویژه موضوع چین. وزارت خارجه باید تبدیل به صاحب اصلی پرونده چین شود و در این پرونده عایدی داشته باشد. عراقچی باید برای این دو موضوع برنامه جدی درست کند.

من اگر در مجلس بودم حتما به عنوان موافق برای وزارت او نطق می کردم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.