کد خبر 1632958
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

با جست‌وجویی در اینترنت یک عنوان ترجمه شده از این اثر را در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران پیدا کردم. به ناشر زنگ زدم، اما ناشر گفت که این اثر چهار، پنج سالی است که دیگر چاپ نمی‌شود.

به گزارش مشرق، آشنایی با رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک ترکیه‌ای برمی‌گردد به مصاحبه‌ای که این نویسنده هفته گذشته با گاردین انجام داده بود و در آن گفتگو از تف کردن گروهی روی عکس‌هایش و دادگاهی شدنش گفت.

رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک در حالی در کشورمان عرضه می‌شود که غیرقانونی است و مجوز اداره کتاب وزارت ارشاد را ندارد.

آشنایی با رمان «حرامزاده استانبولی» الیف شافاک ترکیه‌ای برمی‌گردد به مصاحبه‌ای که این نویسنده هفته گذشته با گاردین انجام داده بود و در آن گفتگو از تف کردن گروهی روی عکس‌هایش و دادگاهی شدنش گفت. دومین رمانی که از او به انگلیسی منتشر شد و به نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ می‌پردازد که دولت ترکیه هنوز آن را به رسمیت نشناخته است. این کتاب نامزد جایزه زنان در بریتانیا شد، اما در ترکیه به دلیل توهین به ترک بودن، تحت تعقیب قرار گرفت.

او بعداً به درخواست دادستان تبرئه شد، اما دوباره برای «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» و برای رمان «نگاه» بازجویی شد و از آنجا که هیچ یک از این پرونده‌ها بسته نشده، او دور شدن از وطن را انتخاب کرد. با جست‌وجویی در اینترنت یک عنوان ترجمه شده از این اثر را در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران پیدا کردم. به ناشر زنگ زدم، اما ناشر گفت که این اثر چهار، پنج سالی است که دیگر چاپ نمی‌شود.

فارس در این باره گزارش می‌دهد: بعد از پیگیری درباره مجوز این اثر متوجه شدم که این اثر از الیف شافاک توسط هیچ ناشری به اداره کتاب برای صدور مجوز ارائه نشده است البته سال‌های گذشته با مشروطی‌های سنگین مجوز دریافت کرده بود، اما الان دیگر این اثر شافاک در کشور ارائه نمی‌شود و هرچه در بازار وجود دارد، غیرقانونی است.

اما این اثر با عنوان «حرامزاده استانبولی» از یک ناشر در اینترنت موجود است. بعد از اینکه غیرقانونی بودنش اثبات شد، ناشر را فضای مجازی دنبال کردم، متوجه شدم که این ناشر در ایران فعالیت قانونی ندارد و خود را جزء ناشرانی معرفی می‌کند که در مبارزه با سانسور قدم برداشته است، آن هم نه داخل ایران بلکه از شهر لندن در انگلستان.

اما اگر فردی بخواهد این اثر را تهیه کند، می‌تواند اثر این ناشر را که خودش مخالف با قوانین جمهوری اسلامی است و اثرش را هم که مورد تأیید تنها درگاه مجوز صدور کتاب در ایران نیست با جست‌وجویی مختصر از فروشگاه‌های مجازی خریداری کنید.

محمدعلی مرادیان مدیر اداره کتاب با اشاره به رصد و پایش سکوهای عرضه کتاب و فضای مجازی این‌طور می‌گوید: «در همین راستا برای احصای این ایرادات و کمک به ساماندهی بازار کتاب و نشر سالم‌سازی فضای محتوایی کشور، ما با کمک مجموعه‌های نرم‌افزاری، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی را به سامانه دائمی پایش و رصد فضای مجازی مجهز کردیم.»

منبع: جوان