کد خبر 1635843
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

پس از آنکه آمریکا و دو کشور عربی تلاش خود را برای ایجاد آتش‌بس افزایش دادند، حالا پیشنهادی دیگر روی میز قرار داده شده که اساسا آتش‌بس نیست. پیشنهاد قبلی بایدن که مورد تایید حماس قرار گرفت و نتانیاهو آن را نپذیرفت، مبتنی بر خروج کامل نیروهای رژیم از کل غزه بود و آزادی اسرای فلسطینی را هم شامل می‌شد. بایدن آن را رسماً اعلام کرده بود.

اما حالا با یک عقب‌نشینی واضح، سخن از باقی ماندن نیروهای رژیم در محور فیلادلفیا (مرز غزه و مصر) و محور نتاریسم (حائل بین شمال و جنوب غزه) است. یعنی عملا خروجی از غزه اتفاق نمی‌افتد و رژیم حضور نظامی خود برای ورود در هر لحظه را حفظ می‌کند. این به معنای پایان یافتن حماس در غزه است. از طرف دیگر به معنای عدم بازگشت آوارگان به شمال قطاع غزه خواهد بود. حضور در فیلادلفیا هم به معنای کنترل تمام واردات غزه خواهد بود.

از طرف دیگر رژیم گفته که اسرای فلسطینی را آزاد می‌کند اما آنها باید به خارج از فلسطین تبعید شوند و حق ورود به غزه را نداشته باشند. اینها در مجموع، وضعیت را برای حماس بسیار مخاطره‌آمیز کرده و عملا تمام مقاومت یازده ماهه را به باد می‌دهد. حالا بلینکن با حضور در منطقه تلاش دارد تا فشار دیپلماتیک و رسانه‌ای را بر حماس افزایش دهد و طرف فلسطینی را مقصر عدم آتش‌بس بازنمایی کند. درحالیکه، آمریکایی‌ها از طرح قبلی خود عقب‌نشینی کرده و طرحی بد را پذیرفتند.

البته ما معتقدیم که نتانیاهو با همین طرح هم به صورت عملی چندان همراهی نخواهد کرد و انواع نقض‌ها را علیه آن به کار خواهد بست. یعنی همین طرح بد هم به درستی اجرا نخواهد شد. باید توجه داشت که تاب‌آوری غزه در فشار جدی است و با این فضاسازی رسانه‌ای ممکن است مردم، حماس را مسئول عدم آتش‌بس ببینند. لذا وضعیت مقاومت به شدت در فشار است و باید امیدوار بود که متغیری جدید در این صحنه بتواند موضوع را تغییر دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.