کد خبر 1636092
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲

ادعای هماهنگ کردن فهرست اعضای کابینه با رهبر انقلاب، ادعایی نادرست و به دور از اخلاق، هوشمندی سیاسی و فهم اولویت‌های دولت‌داری است.

به گزارش مشرق،  این تحلیل را روزنامه وطن امروز منتشر کرد و نوشت: برای اظهارات نادرست آقای پزشکیان و طرح ادعا در تحلیل چرایی تکرار رأی اعتماد صددرصدی مجلس دوازدهم به وزرای پیشنهادی کابینه مانند آنچه در دولت اول خاتمی و در زمان مجلس پنجم شکل گرفت، دلایل متعددی می‌توان ردیف کرد اما در وهله اول باید به نطق رئیس‌جمهور و به‌ویژه تصریح‌های مکرر بر هماهنگی کل کابینه با رهبر انقلاب اشاره کرد. البته هزینه‌کرد از جایگاه و مقام رهبر انقلاب برای دفاع از وزرای پیشنهادی پیش از این نیز سابقه داشته؛ مرداد ۱۳۹۲ در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اول حسن روحانی که دفتر رهبر انقلاب را به واکنش واداشت: «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و این هم، حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است» اما این‌گونه نیست که «تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی انتخاب ‌شوند».

اظهارات نادرست آقای پزشکیان و طرح ادعای هماهنگی کابینه با رهبر انقلاب، یک نگرانی جدی را ایجاد کرده است. رهبر انقلاب روی انتخاب گزینه‌ها، همواره طرف مشورت بوده‌اند و نه انتخاب‌کننده. در ادوار گذشته دولت‌ها نیز بعضاً مواردی مشابه رخ داده است. البته موارد فراوانی در ادوار دولت‌ها بوده که رئیس‌جمهور منتخب در مناصب مهم مانند وزارت اطلاعات (در دولت دهم) و دبیر شورای عالی امنیت ملی (دولت یازدهم) نسبت به معرفی و انتصاب گزینه مورد نظر اصرار کرده و رهبری نیز موافقت کرده‌اند و از قضا پس از مدتی رؤسای همان دولت‌ها با همان افراد معرفی‌شده به مشکل برخوردند و نسبت به هوشیاری رهبر انقلاب در قبال آن گزینه‌ها اعتراف کردند. از سوی دیگر اسامی‌ای که آقای پزشکیان مطرح کرد و مدعی هماهنگی آنان با رهبر انقلاب شد، منتخبان اول کمیته‌های شورای راهبری خود او هستند، یعنی در واقع این افراد را شورای راهبری پزشکیان انتخاب کرده است. آقای پزشکیان ظاهراً به غیر از ضعف در بیان، در قضاوت و روایت این مسئله مهم نیز دچار ضعف شده و همین موضوع نگرانی‌هایی را درباره پختگی و هوشمندی وی ایجاد کرده است. به‌ویژه این نگرانی ایجاد شده که با این روحیات آقای پزشکیان، ممکن است وزرا و اعضای کابینه در تعامل با رئیس‌جمهور دچار دردسر شوند. نیاز است

آقای پزشکیان اشتباه خود و انتساب نادرست نسبت به رهبر انقلاب را جبران کند.

آقای پزشکیان بارها از رهبر انقلاب هزینه کرده و حالا هم شاید بیش از مقدار لازم و در موقع نامناسب و ناصواب از موقعیت و مشی و مرام و بیان خصوصی رهبر انقلاب سوء‌استفاده کرده است. با این حال، باید دید او از دستور رهبر انقلاب برای ‎ادامه راه شهید رئیسی و بهره‌گیری از «ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانی جوان، انقلابی و مؤمن» نیز تبعیت می‌کند؟ مجلس گام دوم را در مسیر وفاق محکم و به صورت صد درصدی برداشت. اکنون نوبت اجرائی شدن این مهم است..

همزمان با تحلیل روزنامه وطن امروز، انتشار برخی خبرها درباره این که اغلب وزرای پیشنهادی، انتخاب اول شورای مشورتی آقای پزشکیان (موسوم به شورای راهبری کابینه زیر نظر ظریف) بوده‌اند، نادرستی ادعای پزشکیان را بیشتر معلوم می‌کند. از جمله در این‌باره رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مذکور خبر داد: «این توئیت در پاسخ به کسانی است که گفته‌اند خانم فرزانه صادق سفارش بیت رهبری و رهبری است. من صریحاً می‌گویم: این ادعا کذب محض است. خانم صادق منتخب شورای راهبری و پزشکیان است. اما در قبال برخی محافل و نمایندگان که مخالف وزارت خانم صادق بودند، رهبری گفته‌اند اشکالی ندارد و زن بودن مانع وزارت نیست».