کد خبر 1640645
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۷

به گزارش مشرق،کانال ابوقاسم در ایتا مطلبی با عنوان قفقاز و جنگ سخت منتشر شد:

روس ها در صدد این هستند که قفقاز را به عنوان چهار راه انتقال انرژی برای دور زدن تحریم ها و شکستن انحصار مسیر اوکراین برای انتقال انرژی به اروپا مطرح کنند.مساله این است تمرکز چهار راه انتقال انرژی تهران نیست محور آذربایجان_ترکیه است و روس ها بر اساس این منطق از راه اندازی زنگزور حمایت پیچیده ای دارند و اگر فشارهای این کشور بر ارمنستان جواب بدهد عامل جدی بازدارنده ای از سوی ایران برای ممانعت در شکل گیری زنگزور وجود نخواهد داشت.

به نظر می رسد تنوع سازی مسیر انتقال انرژی به اروپا یک راهبرد بلندمدت روسیه برای کاهش وابستگی به مسیر اوکراین است.

دسامبر پیش رو توافقنامه گازی اوکراین و روسیه به پایان خواهد رسید و مساله تمدید یا لغو آن داستان جدیدی را در بازار انرژی خلق خواهد کرد و طرح تنوع سازی مسیر انتقال انرژی و نشان دادن بازار فعال برای گاز روسیه تفاهم‌نامه های همکاری ایران و روسیه در زمینه واردات انرژی فرصت خوبی برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه به ویژه در آسیای جنوبی است موضوعی که با همکاری های روسیه_ترکمنستان_ایران_قطر در عسلویه می تواند مرکز سوآپ انرژی به بازار آسیای جنوبی و همسایگان غربی ایران شود.

باید اعتراف کرد که همکاری های روسیه با ایران و ترکیه در موضوع انرژی و امضای تفاهم نامه های مختلف همزمان در یک اولویت و اهمیت واحد برای مسکو قرار ندارد و روس ها با پیش کشیدن پرونده زنگزور نشان دادند انتقال انرژی روسیه از طریق آذربایجان و ترکیه به اروپا در اولویت آن ها قرار دارد.

یکی از شاخص های مهم تنش در قفقاز که به عنوان یک متغیر مورد توجه قرار گرفته است تعارض منافع اروپا و روسیه در حوزه انرژی است.

به همان اندازه که اروپا به انرژی روسیه نیاز دارد به همان اندازه نیز روسیه به صادرات آن وابسته است چراکه درآمد از صادرات نفت و گاز سهم بالایی در اقتصاد این کشور دارد.

چگونگی شکل گیری کریدور حمل و نقل و انرژی در قفقاز به یک مناقشه بسیار مهم تبدیل شد و هر لحظه استعداد یک جنگ بزرگ را دارد.