کد خبر 1642260
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵

فرمانده یگان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، مقام ارشد نظامی و امنیتی این رژیم است که استعفای خود را به علت ناکامی در پیش بینی و هشدار در وقوع عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد.

سرویس جهان مشرق - تعجب آور نبود که مطبوعات صهیونیستی تصمیم ژنرال "یوسی شرائل"، فرمانده واحد اطلاعات ۸۲۰۰ را برای استعفا از سمت خود در پس زمینه شکست فاجعه بار حوادث ۷ اکتبر اعلام کردند، به ویژه که نتانیاهو از همان لحظه اول به دنبال مقصر بود.

فرمانده واحد "۸۲۰۰" اولین کسی نیست که از این یگان استعفا می دهد. بلکه این دومین فرمانده اطلاعاتی "امان" است که از سمت خود استعفا می دهد. پیش از این ژنرال "آهارون هالیوا" استعفا داده بود. اما آنچه مهم است پیامدهای این استعفا در چنین برهه زمانی است.

یوسی شرائل در نامه استعفای خود که میان اعضای یگان "۸۲۰۰" توزیع کرد، به ناکامی‌های خود به طور شخصی با عنوان "شکست خوردم" اشاره کرد. برخلاف دیگران که از زبان گروه می‌نوشتند. او صرف اذعان به شکست بسنده نکرد، بلکه جزئیات دقیقی از موارد شکست ارائه کرد. وی گفت، این یگان قادر به ارائه "اطلاعات طلایی" که هشدار اولیه حمله حماس باشد را انجام نداده و مسئولیت شکست اطلاعات بر عهده من است.

دیدگاه های تحلیلگران نظامی درباره اعترافات شرال متفاوت است، مفسران و تحلیلگران امنیتی ارزیابی دقیقی از برخی خلأهای اداری، مفهومی و شخصی ارائه کردند که منجر به شکست تاریخی هفتم اکتبر شد، به طوری که یگان "۸۲۰۰" بزرگترین مسئولیت را بر عهده دارد.

مهمترین ایرادها به عملکرد یگان "۸۲۰۰" در ارتش رژیم صهیونیستی:

- تغییر تمرکز به مناطق دیگر.

- غفلت از برخی منابع اطلاعاتی و کنار گذاشتن ابزارهای مهم گردآوری اطلاعات.

- انتصاب افراد نامناسب در پست های حساس در داخل یگان "۸۲۰۰".

- فقدان ساز و کارهای حرفه‌ای.

- غرور تشکیلاتی و نادیده گرفتن امکانات طرف مقابل.

- انحصار اطلاعاتی.

اکثر ناظران در رژیم صهیونیستی موافقند که "ارتش" به طور کلی و بخش اطلاعات نظامی "امان" به طور خاص نیاز به اصلاحات اساسی و عمیق دارند. و شرال در نامه استعفای خود به این ضرورت ها پرداخته، به طوری که طرحی را ارائه می دهد که شامل ۳ محور اصلی است:

۱- تمرکز مجدد یگان "۸۲۰۰" بر وظیفه اولیه خود که تولید گزارش های اطلاعاتی قابل اعتماد. در حالی که در سالهای اخیر با موضوعات جانبی مانند توسعه روستایی، آموزش و پرورش و محیط زیست متمرکز شده بود.

۲- بازسازی عملیاتی یگان "۸۲۰۰" و اصلاح موازی کاری میان دستگاه های امنیتی - اطلاعاتی - جاسوسی که نیاز به تصمیم مهم و فوری دارد.

۳- بازسازی اعتماد چه بین مردم و یگان و چه بین نهادهای امنیتی و نظامی و یگان. همچنین ایجاد اعتماد میان اعضای یگان نسبت به فرماندهان و مدیران.

شکست اطلاعاتی - نظامی

سرلشکر فایز الدویری، کارشناس نظامی و راهبردی در این باره، گفت: اسرائیل در اولین ساعات عملیات طوفان الاقصی با شکست اطلاعاتی، نظامی و سیاسی مواجه شد، همانطور که در جنگ ۶ اکتبر ۱۹۷۳ اتفاق افتاد.

سخنان الدویری در حالی بیان شد که ژنرال یوسی شرائل، فرمانده یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی استعفای خود را به اطلاع "هرزی هالوی" رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود به علت اطلاع و هشدار ندادن درباره عملیات طوفان الاقصی و آغاز حمله گسترده نیروهای مقاومت فلسطینی از نوار غزه به جنوب فلسطین اشغالی ارائه کرد.

الدویری گفت، اگرچه نهادهای نظامی ، امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شاهد استعفای مقامات سیاسی و نظامی و تشکیل کمیته های تحقیقاتی تخصصی در پی هر فاجعه امنیتی بوده است، اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، فاجعه بسیار بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: طیف وسیعی از مقامات رژیم اشغالگر اعلام کردند که مسئولیت این امر را چه به طور کلی یا جزئی، به استثنای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، بر عهده گرفته اند.

این کارشناس مسائل راهبردی درباره اهمیت یگان ۸۲۰۰ گفت: این واحد عصب اصلی سامانه امنیتی خارجی اسرائیل است و مراکز و پایگاه های نظامی در شمال و جنوب را کنترل می کند و مقر اصلی آن در تل آویو قرار دارد کشورهای حامی به آن وابسته اند.

وی افزود، مأموریت این یگان گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و ارائه آن برای مطالعه آینده نگرانه است. از این یگان ۸۲۰۰ سهم بسیار بزرگی در شکست اطلاعاتی عملیات علیه رژیم صهیونیستی بر عهده دارد.

الدویری گفت، اعتماد بیش از حد و دست کم گرفتن توانایی مقاومت در غزه منجر به اتفاقاتی شد که در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد.

این کارشناس نظامی، اتفاقی را که در جنگ ششم اکتبر ۱۹۷۳ رخ داد را یادآور شد و گفت، نادیده گرفتن واقعیت‌ها در عملیات طوفان الاقصی شباهت زیادی به جنک اکتبر دارد، زمانی که حییم بارلیف رئیس ستاد ارتش اسرائیل به هشدار افسر اسرائیلی که عبور ارتش مصر را از کانال سوئز اطلاعات داد ده بود، توجه نکرد و او را مبتلا به اختلال ذهنی متهم و دستور انتقال او را صادر کرد.

اذعان به شکست دستگاه های امنیتی - اطلاعاتی

شربل ابوزید، کارشناس نظامی و راهبردی لبنانی در گفتکو با شبکه المیادین بر این باور است، استعفای فرمانده یگان "۸۲۰۰" به معنای اذعان به شکست نهاد نظامی در حفاظت از فلسطین اشغالی است. ابو زید در پایان گفت، البته اگر یوسی شرائل زنده باشد.