دبیرکل ناتو گفت هر کشوری می‌بایست خودش تصمیم بگیرد که آیا اوکراین می‌تواند از موشک‌های دور-برد آن علیه روسیه استفاده کند یا خیر.

به گزارش مشرق، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اظهاراتی گفت، از مذاکرات در مورد استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استقبال می‌کند اما هر تصمیمی در مورد این موضوع باید به‌طور جداگانه توسط متحدان گرفته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که از متحدانش خواسته است تا به کی‌یف اجازه دهند از موشک‌های غربی، از جمله موشک‌های دوربرد آمریکا و «سایه طوفان» بریتانیا علیه خاک روسیه استفاده کند تا توانایی مسکو برای انجام حملات محدود شود.

کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در واشنگتن درباره اینکه آیا کی‌یف از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه استفاده کند یا خیر، گفت‌وگو کردند اما تصمیمی در این باره اعلام نشد.

استولتنبرگ که با رادیو ال‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: من از این تحولات و این تصمیم‌ها استقبال می‌کنم، اما تک تک متحدان باید تصمیم نهایی را خود بگیرند. متحدان در این مورد سیاست‌های متفاوتی دارند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از مقامات ایالات متحده به‌طور جدی تردید دارند که اجازه استفاده از چنین موشک‌هایی علیه مسکو تفاوت قابل توجهی در نبرد کی‌یف علیه نیروهای روسی ایجاد کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر به اوکراین اجازه داده شود با موشک‌های دوربرد ساخت غرب حمله کند، در واقع غرب به‌طور مستقیم با روسیه وارد جنگ می‌شود.

دبیرکل ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقام‌جویی احتمالی روسیه گفت: هیچ گزینه بدون خطر در جنگ وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما من همچنان معتقدم که بزرگ‌ترین خطر برای ما، برای بریتانیا و برای ناتو، پیروزی رئیس جمهور پوتین در اوکراین خواهد بود.

منبع: ایسنا