رونالد رو جونیور سرپرست سرویس مخفی آمریکا پس از دومین سوءقصد به جان «دونالد ترامپ» گفت که نهاد متبوعش نیاز به تغییر پارادایم در شیوه حفاظت از سران دارد.

به گزارش مشرق، سرپرست سرویس مخفی آمریکا گفت که نهاد متبوعش «باید بازنگری کاملی را در مورد نحوه محافظت از روسای جمهور انجام دهد»؛ اظهاراتی قابل توجه پس از دومین تلاش آشکار برای سوءقصد به جان ترامپ.

وی دیروز دوشنبه در یک نشست خبری با اشاره به نخستین تلاش برای ترور ترامپ در گردهمایی انتخاباتی در باتلر پنسیلوانیا گفت: پس از باتلر ما دستور تغییر پارادایم دادیم. روش‌های حفاظتی سرویس مخفی نتیجه بخش بوده و درست هستند و ما دیروز شاهد بودیم. وی سپس اضافه کرد: «ما باید از حالت واکنشی خارج و به مدل آمادگی برسیم.»

این رسانه یادآور شده است که سرویس مخفی آمریکا پس از نخستین تلاش برای سوءقصد به جان ترامپ در پنسیلوانیا تحت نظارت شدید قرار گرفته است. کیمبرلی چیتل مدیر پیشین این نهاد روز ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) و یک روز پس از اعتراف به شکست در جلوگیری از سوء قصد به جان ترامپ، از مقام خود کناره گیری کرد.

روز یکشنبه در حالیکه ترامپ در باشگاه گلف خود در ایالت فلوریدا بود، یک مامور سرویس مخفی اسلحه‌ای را در میان بوته ها پیدا کرد و اندکی بعد رایان وسلی روث مظنون ۵۸ ساله به جرم تلاش برای ترور رئیس جمهوری سابق دستگیر شد.

همزمان دو منبع آگاه به ان بی سی گفتند که ستاد انتخاباتی ترامپ صبح دوشنبه از سرویس مخفی درخواست افزایش امنیت کرده است. اما هنگامی که از رو جونیور در مورد این درخواست پرسیده شد، وی از پاسخ صرف نظر کرد و گفت: من با رئیس جمهوری سابق گفتگو کرده ام. رئیس جمهور (سابق) می داند که از بالاترین سطح حفاظتی که سرویس مخفی ارائه می کند، برخوردار است. ما به طور مداوم و بر اساس سطح تهدید ارزیابی می کنیم. اگر ما نیاز به افزایش باشد، این کار را خواهیم کرد.

به گفته دو منبع آگاه، سرویس مخفی، امنیت ترامپ را از زمان تیراندازی در ۱۳ جولای (۲۹ تیر) به طرز چشمگیری افزایش داده است.

این شبکه خبری همچنین با اشاره به مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است به زودی در نیویورک برگزار شود، خاطرنشان کرد محافظت از سران در دستور کار این نهاد قرار دارد اما محافظت بیشتر به بودجه اضافی از کنگره نیاز دارد.

سرپرست سرویس مخفی نیز ضمن تائید این موضوع تاکید کرد: سرویس مخفی در شرایطی متناقض باید متموریت های بدون شکست انجام دهد، اما ما چندین دهه است که اقدامات بیشتر را با منابع کمتر انجام داده ایم و این موضوع به چندین و چند دهه قبل برمی گردد. آنچه می توانم به شما بگویم این است که ما در حال حاضر نیازهای ضروری داریم.»

این در حالی است که یک مقام سرویس مخفی آمریکا در ماه ژوئیه (تیر) به این شبکه خبری گفت: سرویس مخفی همواره با کمبود نیرو روبرو بوده است. به گفته این مقام، بازوی محافظتی روسای جمهور، معاونان و خانواده های آنها، در مقایسه با یک دهه پیش، ۱۰ درصد نیروی کمتری دارد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که مشکلات مالی در این میان دخیل باشد، چراکه پرونده‌های دولتی نشان می‌دهد بودجه سرویس مخفی در طول دهه گذشته نزدیک به دو برابر شده اما تعداد کارکنان در سراسر آژانس تقریبا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

آنتونی کانگلوسی یک مامور سابق سرویس مخفی که روی جزئیات حفاظتی نامزدهای ریاست جمهوری از جمله سناتور جان کری در سال ۲۰۰۴ کار کرده است، گفت: ما به طور مشخص به نیروی اضافی برای ترامپ نیاز داریم. اگر رئیس جمهوری بایدن در زمین گلف حضور داشت، یک حائل امنیتی چند لایه در اطراف آن زمین گلف قرار می گرفت. اما روسای جمهور سابق از آن سطح حفاظت برخوردار نیستند.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که «چرا هفت هفته مانده به برگزاری انتخابات، نامزد اصلی ریاست جمهوری از سطح لازم برای حفاظت برخوردار نیست؟ این پرسشی است که باید مطرح شود».

منبع: ایرنا