نماینده انگلیس در سازمان ملل این ادعا را کرد که قطعنامه مجمع عمومی درمورد پایان دادن به اشغال فلسطین، مسیر ایمنی را برای تحقق راه‌حل موسوم به دو دولتی ارائه نمی‌کند.

به گزارش مشرق، باربارا وودوارد در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد گفت: بریتانیا به قطعنامه امروز رای ممتنع داد، نه به این دلیل که از نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت نمی‌کند، بلکه به این دلیل که قطعنامه امروز برای پیشبرد مؤثر هدف مشترک ما در مورد صلح مبتنی بر یک راه‌حل دو دولتی مذاکره‌محور، یک راه‌حل امن ارائه نمی‌کند.

وی افزود: ما به عنوان یک کشور متعهد به حاکمیت قانون بین‌المللی، به نظر مشورتی دیوان احترام می‌گذاریم و از کشورها می‌خواهیم که در راستای حل و فصل مذاکره‌محور (مناقشه فلسطین و اسرائیل)، مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت تلاش کنند. ما آماده همکاری با سایر کشورهای عضو در مورد قطعنامه‌های آتی در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در راستای ایجاد یک اجماع گسترده در مسیر پیش‌رو، با عزم مجدد برای تسریع مسیر صلح هستیم.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ساعاتی پیش با تصویب قطعنامه‌ای از اسرائیل خواست تا ظرف ۱۲ ماه به «حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین» پایان دهد. این قطعنامه با ۱۲۴ رای موافق، ۴۳ رای ممتنع و ۱۴ رای منفی که اسرائیل و آمریکا در میان آنها بودند، به تصویب رسید.

قطعنامه یادشده از نظر مشورتی دادگاه لاهه در ماه ژوئیه استقبال می‌کند که اعلام کرده اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی توسط اسرائیل غیرقانونی است و این رژیم باید از آنها خارج شود.

در نظر مشورتی دادگاه عالی سازمان ملل آمده است که خروج اسرائیل از سرزمین های اشغالی باید "در اسرع وقت ممکن" انجام شود، اگرچه قطعنامه مجمع عمومی مهلتی ۱۲ ماهه تعیین کرده است.

اسرائیل هرچه‌سریعتر به حضور خود در فلسطین اشغالی پایان دهد

سفیر انگلیس در ادامه گفت: اسرائیل باید به سرعت به حضور خود در فلسطین اشغالی پایان داده و تمام تلاش خود را برای مذاکره درباره ایجاد فلسطینی مستقل، پایدار و آزاد، در کنار اسرائیلی امن، ایمن و آزاد فراهم کند. ما همچنین باید در جهت اتحاد مجدد کرانه باختری از جمله قدس شرقی و غزه در راستای مرزهای ۱۹۶۷ و تحت کنترل مؤثر تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان گامی اساسی به سوی راه حل دو دولتی تلاش کنیم.

وودوارد همچنین نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به شدت ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که تحرکات این رژیم چشم‌انداز صلح را تضعیف می‌کند. وی تاکید کرد: «گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و باید فوراً متوقف شود.»

دیپلمات انگلیسی ادامه داد: ما با نگرانی شدید شاهد بودیم که چگونه تعداد فزاینده ای از شهرک‌نشینان و پاسگاه های غیرقانونی اسرائیل به طور سیستماتیک از آزار، ارعاب و خشونت برای فشار بر جوامع فلسطینی استفاده می کنند. ما از اسرائیل می خواهیم که عاملان این (جنایات) را مورد بازخواست قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آمار بالای تلفات جنگ در غزه گفت: ما باید شاهد آتش بس فوری در غزه و آزادی گروگان ها (اسرای اسرائیلی) باشیم. ما به کار فوری خود برای کمک به برقراری صلح و ایجاد یک فرآیند سیاسی در راستای راه حل دو دولتی که صلح و امنیت بلندمدت را برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها به طور یکسان فراهم می کند، ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۱ ماه از جنگ در غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی ضمن کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در اثر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، به رغم قطعنامه‌های سازمان ملل متحده بر تداوم جنگ اصرار دارد.

آخرین دور مذاکرات آتش‌بس در غزه به‌دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و اصرار بر مواضع جنگ‌طلبانه، بدون دستیابی به توافق پایان یافت.