کد خبر 1644068
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

جانشین فراجا گفت: پلیس برای مقابله اتباع خارجی غیرمجاز برنامه‌هایی دارد که تحقق آن نیازمند اقدام همه جانبه است.

به گزارش مشرق، سردار قاسم رضایی جانشین فراجا اظهار داشت: با وجود توطئه‌های گوناگونی که دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب انجام می‌دهند، اما امروز با تدابیر رهبر معظم انقلاب و حضور و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی، شاهد امنیت و آرامشی پایدار در کشور هستیم و این آرامش، امنیت و اقتدار مرهون تلاش‌های همه بخش‌ها است.

جانشین فراجا با اشاره به خنثی‌سازی توطئه‌های مختلف دشمنان افزود: آنچه امروز سبب شده است تا انقلاب اسلامی و ملت ایران بتواند این نقشه‌های شوم را نقش برآب کرده و ایران اسلامی را در اوج عزت، صلابت، اقتدار و آرامش قرار دهد، در وهله نخست لطف خداوند متعال و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری و همچنین و وحدت و همدلی مردم با مذاهب و قومیت‌های مختلف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه توطئه‌هایی که دشمنان علیه کشور و مردم‌ ما انجام می‌دهند عملکرد ما در خنثی‌سازی این توطئه‌ها مطلوب است. این در حالی است که حتی اگر بخشی یا اندکی از این توطئه‌ها علیه هر کشور دیگری اتفاق می‌افتد یا این توطئه‌ها که از بیرون مرزها به داخل کشور هدایت می‌شود، به این کشورها وارد می‌شد کمر آنها را می‌شکست.

رضایی مقابله با تهیه و توزیع و قاچاق مواد مخدر را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فراجا عنوان کرد و افزود: مواد مخدر سرمنشا بسیاری از جرایم و آسیب‌ها در جامعه است و موضوعی که اهمیت دارد برخورد قاطع و بازدارنده با مجرمان است، همچنین مقابله با قاچاق کالا و همچنین برخورد با سارقان از دیگر مواردی است که با جدیت در دستور کار پلیس قرار دارد.

جانشین فراجا با تاکید بر بازدارندگی جرایم، به بازنگری در قوانین هم اشاره کرد و گفت: باید هزینه ارتکاب جرم افزایش پیدا کند تا شاهد تعدد جرایم نباشیم. اینکه هزینه جرایم با میزان جرم تناسبی ندارد همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌ها بود و انتظار داریم با بازنگری در قوانین، به گونه‌ای اقدام شود که مجرم دیگر به سراغ جرم نرود.

وی با تاکید بر لزوم فوری قوانین از سوی قانون‌گذار برای برخورد با جرایم بیان کرد: از پیامدهای بازدارنده نبودن جرایم، در کنار تضییع حقوق شهروندی، هزینه‌های اضافی و سنگینی است که به دستگاه‌های انتظامی و قضایی تحمیل می‌شود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد ما بیش از چهار هزار متهم داریم که به دلیل ناترازی احکام صادره و جرم رخ داده بیش از ۲۰ بار دستگیر شده‌اند.

رضایی وجود سلاح‌های غیرمجاز یا استفاده غیرمجاز از سلاح‌های مجاز را از دیگر چالش‌های پلیس عنوان کرد و گفت: تعدد سلاح‌های غیرمجاز سلب شدت افزایش سرقت‌ها، قتل‌ها و درگیری‌ها شده است. گلستان در استفاده از سلاح‌های غیرمجاز بعد از استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان استان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

جانشین فراجا به اجرای طرح برخورد با اتباع خارجی غیرمجاز و برنامه‌ریزی فراجا در این خصوص، اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری مانند ایران اتباع غیرمجاز ندارد، وجود اتباع بیگانه غیرمجاز در همه کشورها جرم محسوب می‌شود و محکومیت سنگین دارد.

وی با بیان اینکه حضور اتباع خارجی غیرمجاز خسارت‌های سنگینی در حوزه‌های مختلف به کشور وارد کرده است، گفت: حضور اتباع وارد شده به ایران در اوایل انقلاب به عنوان مهمان بود، اما از آن زمان شاهد ورود اتباع غیرمجاز به داخل کشور هستیم که خسارت و هزینه‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده‌اند. پلیس برای مقابله اتباع خارجی غیرمجاز برنامه‌هایی دارد که تحقق آن نیازمند اقدام همه جانبه است.

رضایی با بیان اینکه طبق قانون به‌کارگیری و همراهی اتباع بیگانه جرم است، گفت: اتباع خارجی حتی نمی‌توانند تملکی داشته باشند، اما به نام ایرانی‌ها این اتباع کارهای ترکیبی انجام می‌دهند، به‌طوری که جرایم آنها در برخی شهرها ترکیبی شده است.