کد خبر 1644367
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶

رژیم اسرائیل به درخواست دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص تسریع صدور حکم بازداشت برای نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، رژیم اسرائیل، امروز (جمعه)، با ارائه دو درخواست به دیوان بین‌المللی کیفری به پرونده‌ای که «کریم خان» دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری سعی دارد برای «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حکم بازداشت صادر کند، اعتراض کرد.

حدود ۱۰ روز پیش بود که دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی خواستار تسریع صدور کم بازداشت برای نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد.

بر اساس گزارش منابع اسرائیلی، یکی از درخواست‌های ارائه شده از سوی تل‌آویو به دیوان بین‌المللی کیفری مربوط به مسئله حدود اختیارات قضایی است که در آن تل‌آویو از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته بدون مشخص شدن حدود اختیاراتش پرونده‌ای را پیش نبرد یا حکم بازداشتی صادر نکند.

درخواست دو رژیم صهیونیستی مربوط چگونگی عملکرد دادستانی کل است که اسرائیل ادعا کرده است به او شانسی برای تحقیقات داخلی مستقل در فلسطین اشغالی را نخواهد داد.

رژیم اسرائیل در واقع به اصل «صلاحیت مکمل» دیوان بین‌المللی کیفری اشاره دارد که می‌گوید اگر کشوری به طور مستقل و به‌دور از سیاست‌زدگی اقدام به تحقیق در پرونده‌ای بکند، دیوان‌ بین‌المللی کیفری حق مداخله ندارد.

بر اساس اصل صلاحیت مکمل، دیوان بین‌المللی کیفری این حق را دارد که در صورت عدم تمایل دادگاه‌های ملی یا نبود دستگاه قضایی مستقل به عنوان مکمل محاکم ملی وارد عمل شود.

ارتش اسرائیل از هفتم ماه اکتبر سال گذشته میلادی با حمایت نظامی آمریکا جنگی ویران‌کننده را در نوار غزه آغاز کرده که منجر شهادت و جراحت بیش از ۱۳۶ هزار فلسطینی شده است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که اکثر آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

نوار غزه بیش از ۱۱ ماه است که تحت محاصره ارتش اسرائیل قرار دارد و این رژیم تنها به بخش محدودی از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به این منطقه را می‌دهد.

منبع: فارس