کد خبر 1644427
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت در جمهوری عربی سوریه تاکید کرد که رژیم اسرائیل به‌طور عمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی سوریه را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت در جمهوری عربی سوریه تاکید کرد که رژیم اسرائیل به‌طور عمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی سوریه را هدف قرار می‌دهد.

متن سخنرانی ایروانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاسگزارم آقای رئیس،

همچنین از آقای پدرسن، نماینده ویژه و آقای رامش راجاسینگهام، مدیر بخش هماهنگی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، به‌خاطر گزارش‌هایشان تشکر می‌کنیم.

آقای رئیس،

سوریه همچنان با چالش‌های امنیتی مواجه است، به‌ویژه در مناطقی که تحت اشغال نیروهای غیرقانونی ایالات متحده و گروه‌های تروریستی تعیین‌شده توسط سازمان ملل قرار دارد.

حاکمیت، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه باید توسط همه کاملاً محترم شمرده شود و نیروهای خارجی غیرقانونی باید از خاک آن خارج شوند.

نمونه برجسته‌ای از این اشغالگری، حضور نیروهای ایالات متحده است که تحت بهانه مبارزه با تروریسم، از گروه‌های تروریستی حمایت و محافظت می‌کند، و همچنین تجاوزات مداوم رژیم اشغالگر اسرائیل در حمایت از گروه‌های تروریستی.

رژیم اسرائیل به‌طور عمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی سوریه را هدف قرار می‌دهد و با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بدون هیچ پاسخی از سوی شورای امنیت، به اقدامات خود ادامه می‌دهد. تنها صبح امروز، این رژیم تروریستی بار دیگر غیرنظامیان را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف قرار داد. تجاوزات و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

شورا باید برای متوقف کردن نقض‌های مداوم رژیم اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، از جمله ادامه اشغال جولان سوریه، اقدام کند.

حملات تروریستی وحشیانه‌ای که با هدف کشتار جمعی غیرنظامیان بی‌گناه در لبنان توسط رژیم اسرائیل در تاریخ‌های 17 و 18 سپتامبر و همچنین در بخشی از سوریه انجام شد، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است و جنایتی علیه بشریت به شمار می‌آید.

جمهوری اسلامی ایران به شدت این حملات تروریستی هولناک را محکوم می‌کند و از شورای امنیت می‌خواهد که رژیم اسرائیل را محکوم کند و اقدامات قاطعی برای پایان دادن به فعالیت‌های شریرانه آن در منطقه انجام دهد.

ما این اقدام غیرقانونی بین‌المللی را در نشست شورای امنیت که برای بعدازظهر امروز برنامه‌ریزی شده است، مورد بحث قرار خواهیم داد.

آقای رئیس،

وضعیت بشردوستانه و اقتصادی سوریه همچنان بحرانی است. جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خستگی‌ناپذیر نهادهای سازمان ملل و شرکای بشردوستانه را در راستای کاهش رنج‌های مردم سوریه می‌ستاید.

علیرغم چنین تلاش‌های ارزشمندی، سیاسی‌سازی کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از بازسازی سوریه توسط کشورهای غربی، منجر به طولانی‌تر شدن درگیری‌ها و تشدید رنج‌های مردم سوریه شده است.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش همچنان به سیاست شکست‌خورده تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی خود ادامه می‌دهند و عملاً از آن‌ها به عنوان ابزاری برای مجازات جمعی مردم سوریه استفاده می‌کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، این اقدامات زیان‌بار باید به‌عنوان یک تعهد قانونی و ضرورت اخلاقی لغو شوند، زیرا تنها موجب ایجاد سختی‌های غیرضروری و مانع از بهبود سوریه می‌شوند.

همچنین ضروری است که کمک‌های بشردوستانه بی‌طرفانه و غیرسیاسی به تمامی مناطق سوریه ارائه شود تا جان‌ها نجات یابند و بحران کاهش یابد.

آقای رئیس،

ما به‌طور قاطع به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه پایبند هستیم. هرگونه راه‌حلی باید کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد، حضور غیرقانونی نیروهای خارجی، از جمله نیروهای ایالات متحده را پایان دهد، از بهره‌برداری ایالات متحده از منابع سوریه جلوگیری کند و همچنین حمایت مداوم رژیم اسرائیل و ایالات متحده از گروه‌های تروریستی را متوقف سازد.

ایران قویاً از ازسرگیری فوری نشست‌های کمیته قانون اساسی حمایت می‌کند. در این راستا، ما کاملاً از تعامل فعال نماینده ویژه با تمامی طرف‌های درگیر در حل این مناقشه حمایت می‌کنیم.